Newsy

Polska branża lotnicza w czołówce pod względem innowacyjności. Śląski Klaster Lotniczy wśród najlepszych klastrów w Europie

2018-03-27  |  06:30

Śląski Klaster Lotniczy – jako pierwszy klaster w Polsce – zdobył najwyższy certyfikat Gold Label, przyznawany przez Europejski Sekretariat ds. Analizy Klastrów (ESCA) za jakość zarządzania. To stawia go w szeregu z najlepszymi klastrami w Europie. Eksperci doceniają ŚKL także za działalność innowacyjną. W ubiegłym tygodniu prezes klastra Krzysztof Krystowski odebrał nagrodę specjalną podczas gali „Inspiratorzy biznesu: Innowacje”. 

 Śląski Klaster Lotniczy – jako pierwszy w Polsce – otrzymał złotą odznakę jakości w zarządzaniu klastrem. Jest to odznaczenie przyznawane przez Europejski Sekretariat ds. Analizy Klastrów, który na zlecenie Komisji Europejskiej bada jakość zarządzania takimi organizacjami wspierającymi przedsiębiorców – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Krystowski, prezes zarządu Śląskiego Klastra Lotniczego oraz prezes Związku Pracodawców Klastry Polskie.

Śląski Klaster Lotniczy tworzy ponadsześdziesiąt podmiotów – przedsiębiorstw z branży lotniczej, wyższych uczelni i instytucji otoczenia biznesu. Jego główne kompetencje to m.in. produkcja szybowców oraz samolotów lekkich i bezzałogowych, produkcja modułów do silników lotniczych, usługi remontowe i doradcze dla lotnictwa czy szkolenia dla branży lotniczej. ŚKL powstał w celu wzmocnienia współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami i stworzenia optymalnych warunków dla transferu wiedzy i innowacji w obrębie branży lotniczej.

Klaster ściśle współpracuje z podkarpacką Doliną Lotniczą. Jego członkowie generują roczny przychód w wysokości ok. 3 mld zł, z czego 80 proc. pochodzi z eksportu, i zatrudniają ponad 15 tys. pracowników. ŚKL zainicjował też utworzenie na Politechnice Śląskiej specjalizacji w kierunkach Lightweight Structures oraz Aircraft Design, dzięki czemu studenci mogą szybko odnaleźć się na rynku pracy w przemyśle lotniczym.

W lutym tego roku Śląski Klaster Lotniczy wziął udział w audycie prowadzonym przez ESCA (European Secretariat for Cluster Analysis) i jako pierwszy klaster w Polsce uzyskał Złoty Certyfikat Jakości przyznawany najlepszym klastrom w Europie. ŚKL może się posługiwać nim przez dwa lata.

 W Polsce działa dziś szesnaście klastrów kluczowych wybranych przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, a wśród nich jest również Śląski Klaster Lotniczy. Jako pierwsi w Polsce otrzymaliśmy ten prestiżowy tytuł. Jest to coś naprawdę niesamowitego, jeżeli zdamy sobie sprawę z tego, że klastrów, które mają ten tytuł jest w Europie bardzo niewiele, dla przykładu na Słowacji czy w Rumunii funkcjonuje tylko po jednym klastrze – mówi Krzysztof Krystowski.

W dowód uznania i docenienia działalności innowacyjnej Śląski Klaster Lotniczy został także wyróżniony nagrodą specjalną podczas gali „Inspiratorzy biznesu: Innowacje”, która odbyła się 20 marca br. Warszawie. Odbierając wyróżnienie, Krzysztof Krystowski ocenił, że krajowe i europejskie wyróżnienie przyczyni się do większej rozpoznawalności Śląskiego Klastra Lotniczego w Polsce i na arenie międzynarodowej.

W Polsce działa aktualnie około dwustu klastrów, czyli organizacji skupiających firmy z określonego sektora gospodarki. Współpraca w ramach klastra pozwala im osiągać wspólne cele, na przykład realizować prace badawczo-naukowe, podnosi innowacyjność, ułatwia nawiązywanie kontaktów handlowych, stwarza też korzystne warunki do powstawania nowych firm. Najwięcej polskich klastrów działa w sektorze technologii informacyjno-komunikacyjnych, energetyki, odnawialnych źródeł energii i budownictwa, branży medycznej i turystycznej oraz w usługach dla biznesu.

Czytaj także

CES 2019

Infrastruktura

Budownictwu dokucza wzrost kosztów pracy i materiałów. Nie ma jednak dużego zagrożenia dla realizacji projektów infrastrukturalnych

Aspekty formalno-prawne związane z urzędniczą biurokracją i zmianami w przepisach pozostają jedną z największych bolączek przy realizacji projektów drogowych. Kolejną są problemy typowe dla tzw. górki inwestycyjnej, czyli wzrost cen materiałów i kosztów pracy. Jednak przyjęcie formuły waloryzacji przyszłych kontraktów – na co od dawna naciskała branża budowlana – pozwoli firmom ofertować i budować bez obaw o wzrost kosztów – ocenia Jarosław Wielopolski, prezes Multiconsult Polska. Budownictwo jest jedną z branż, które najdotkliwiej odczuwają brak siły roboczej – brakuje zarówno inżynierów, jak i robotników.

Przemysł

Słabnąca koniunktura w Europie odbije się w 2019 roku także na polskiej gospodarce. Na 5-proc. wzrost PKB nie ma co liczyć

Wojna handlowa między Stanami Zjednoczonymi a Chinami wywiera negatywny wpływ na globalne gospodarki. Spadają zamówienia w przemyśle, przez co pogarszają się nastroje zarówno przedsiębiorców, jak i inwestorów. Zdaniem Rafała Sadocha z DM mBanku także polska gospodarka, która zanotowała szybki rozwój w 2018 roku, odczuje skutki tego procesu. Jak duże, zależeć będzie od wyniku negocjacji między dwoma mocarstwami.

Handel

Lotniska i dworce coraz mocniej stawiają na działalność niezwiązaną z transportem. To już ponad połowa ich przychodów

Maksymalne wykorzystanie komercyjnej przestrzeni to dla portów lotniczych i dworców ważna część modelu finansowania. W przypadku lotnisk dochody z najmu powierzchni, wyniki sprzedażowe z reklam czy stref wolnocłowych odpowiadają nawet za 40–60 proc. całości przychodów. Tą drogą podążają też koleje, planując modernizację dworców. Komercjalizacja takich obiektów i odpowiednia oferta handlowo-usługowa pozwala lepiej odpowiadać na potrzeby podróżnych. Nowo budowane obiekty są też coraz częściej bezpośrednio połączone z dużymi galeriami handlowymi, stanowiąc jeden z centralnych punktów miasta. 

Transport

W branży e-commerce trwa wyścig zbrojeń. Sklepy i dostawcy inwestują na potęgę

Polska znajduje się na 13. miejscu w zestawieniu najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. W tym roku wartość internetowego handlu ma sięgnąć 50 mld zł, a zakupy w internecie robi 15 mln konsumentów. Dynamiczny wzrost powoduje, że działające w tej branży podmioty muszą odpowiadać na coraz bardziej wyśrubowane wymogi klientów – inwestować w wygląd witryny, aplikacje mobilne, jakość obsługi, marketing i logistykę, która przekłada się na szybkość dostaw i końcową satysfakcję konsumentów. W branży e-commerce trwa wyścig zbrojeń, w którym najciężej jest poradzić sobie średnim podmiotom.