Mówi: | Jadwiga Gunerka |
Funkcja: | ekspert z Departamentu Nadzoru Rynku |
Firma: | Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
Polska nie wdrożyła na czas unijnych przepisów o etykietowaniu energetycznym produktów
Już niedługo wszyscy dostawcy i dystrybutorzy urządzeń zużywających energię będą mieli obowiązek zamieszczania na nich specjalnej etykiety informującej o zużyciu energii. Do tej pory taki wymóg był ograniczony tylko do sprzętu AGD, niedługo zostanie on znacznie rozszerzony na inne produkty zużywające energię. Za brak etykiety będzie groziła kara. Już wiadomo, że nowe przepisy, implementujące unijną dyrektywę, wejdą w życie z ponad rocznym opóźnieniem.
Rządowy projekt ustawy o obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię, nad którym trwają prace w Sejmie, ma na celu dostosowanie polskiego prawa do wymogów UE. Nowe przepisy poszerzają obowiązek informowania o zużyciu energii, a ich celem jest ograniczenie emisji CO2 i zmniejszenie zużycia energii.
– Ustawa o obowiązkach informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię nakłada obowiązek zamieszczania takich informacji na wszystkich produktach, które będą w obrocie, a które są związane z używaniem energii – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jadwiga Gunerka z Departamentu Nadzoru Rynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ustawa przewiduje nieliczne wyjątki od tego obowiązku.
– Obowiązki te nie będą dotyczyły wyrobów używanych, wyrobów, które służą do przewozu osób lub rzeczy, wyrobów, związanych z bezpieczeństwem państwa, jak również sprzętem ratowniczo-gaśniczym – wymienia ekspertka UOKiK.
Co istotne, obowiązek etykietowania obejmie urządzenia zużywające nie tylko energię elektryczną.
– Obowiązek etykietowania będzie dotyczył wszystkich produktów, które mamy w domu, a które zużywają energię elektryczną – mówi Jadwiga Gunerka. – Chodzi tu nie tylko o energię elektryczną, ale również o inne zasoby, jak woda, chemikalia, bo urządzenia działają przy pomocy również innych energii niż tylko energia elektryczna.
Obowiązek stosowania nowych przepisów będą mieli zarówno producenci, jak i dystrybutorzy urządzeń zużywających energię.
– Dostawcy będą mieli przede wszystkim obowiązek sporządzenia dokumentacji technicznej, dołączenia do każdego wyrobu etykiety i specjalnej karty w języku polskim, zawierającej dane techniczne, związane ze zużyciem energii bądź np. wody. Z kolei dystrybutorzy będą mieli obowiązek umieszczania w miejscu widocznym, z reguły będzie to na frontowej części danego urządzenia, np. pralki czy zmywarki, takiej etykiety, na której będą podane wszystkie, niezbędne dane o zużyciu energii – mówi Jadwiga Gunerka.
Wszystko po to, aby konsumenci mogli dokonywać świadomego wyboru, jakie urządzenie będzie dla nich najefektywniejsze energetycznie. Dane o zużyciu energii umieszczone na etykiecie i w karcie będą musiały być zgodne ze stanem rzeczywistym. Karta będzie musiała być dołączona do wszystkich broszur dostawcy (producenta), dostarczanych wraz z produktem zużywającym energię.
Kontrolę nad przestrzeganiem przepisów ustawy będą sprawować Inspekcja Handlowa oraz prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, a prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie monitorował cały system.
Dostawcy i dystrybutorzy urządzeń zużywających energię, którzy nie będą przestrzegać przepisów muszą liczyć się z sankcjami.
– Jeżeli dostawca albo dystrybutor nie będzie przestrzegał obowiązków i zakazów wynikających z ustawy, organ kontrolujący będzie mógł najpierw zwrócić się do takiego dostawcy czy też dystrybutora o to, aby usunął niezgodności, wycofał wyrób ze sprzedaży, wycofał w ogóle z obrotu albo zaprzestał reklamowania produktu – mówi Jadwiga Gunerka.
W przypadku niedostosowania się do tych obowiązków, dostawcę lub dystrybutora czekają surowsze konsekwencje.
– Jeżeli dostawca bądź dystrybutor nie dostosuje się w określonym terminie do decyzji organu kontrolnego, wtedy będzie on mógł wydać decyzję, nakazującą wstrzymanie sprzedaży, wycofanie z obrotu, czyli zdjęcie z rynku takiego produktu albo może zakazać reklamy produktu - podkreśla Jadwiga Gunerka.
Nowe przepisy przewidują także kary finansowe.
– Za nieprzestrzeganie obowiązków i zakazów wynikających z ustawy, za utrudnianie czynności kontrolnych, przeprowadzanych przez organy kontrolne oraz za niewykonanie decyzji organu kontrolującego są przewidziane kary w wysokości od pięciokrotnego do piętnastokrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej – dodaje ekspertka UOKiK.
Warto dodać, że Polska nie wdrożyła na czas unijnych przepisów o etykietowaniu energetycznym, ponieważ unijna dyrektywa nakazywała to zrobić wszystkim państwom członkowskim najpóźniej do 20 czerwca 2011 roku.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-03-26: Patricia Kazadi: To będzie bardzo pracowita wiosna. Pracuję nad własną muzyką
- 2025-04-03: W najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na metale i energię. To będzie wpływać na notowania surowców
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.