Mówi: | Magdalena Dziewguć, dyrektor biznesowa, Google Cloud Polska Justyna Orłowska, dyrektor programu GovTech Polska, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów |
Polska nie wykorzystuje potencjału technologii chmurowej. Konieczne konkretne działania, a nie budowanie strategii
– Nie tyle wytyczne w postaci krajowej strategii wdrażania chmury, co konkretne działania są konieczne, aby Polska dogoniła liderów europejskich pod względem poziomu zastosowania technologii chmurowych – podkreśla Magda Dziewguć z Google Cloud Polska. Z raportu McKinsey & Company wynika, że dziś ich wykorzystanie w Polsce jest 14-krotnie niższe, przez co krajowe firmy zamykają sobie drogę do innowacji. Wiele z nich podkreśla, że barierą są skomplikowane wymogi i niepewność regulacyjna, co może wskazywać na istotną rolę państwa we wspieraniu takich inwestycji.
– Wdrażając rozwiązania chmurowe, firmy tak naprawdę otwierają sobie nowe możliwości w zakresie innowacji. Do dzisiejszego modelu operacyjnego dokładają taką przestrzeń przewidywania potrzeb swoich użytkowników, konsumentów. Mogą gromadzić dane, które pozwolą im lepiej zaprojektować kolejne produkty, usługi, zoptymalizować ceny i zmienić sposób podawania swojego produktu. W ten sposób firmy rosną – argumentuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Magdalena Dziewguć. dyrektor biznesowa w Google Cloud Polska.
– Chmura to jest cyberbezpieczeństwo, oszczędność pieniędzy i przede wszystkim duże ułatwienie – zamiast kupowania własnej infrastruktury, on premises, można korzystać z usług chmurowych – podkreśla Justyna Orłowska, dyrektor programu GovTech Polska w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Polska nie wykorzystuje jednak potencjału chmury. Z analizy McKinsey & Company wynika, że wdrażanie technologii chmurowych idzie w polskiej gospodarce zbyt wolno – poziom ich wykorzystania jest aż 14 razy niższy niż w najbardziej zaawansowanych państwach Europy. Czy określenie krajowych wytycznych dotyczących technologii chmurowych zniwelowałoby to zapóźnienie? Jak przyznaje Justyna Orłowska, opracowanie krajowej strategii chmurowej byłoby przede wszystkim czasochłonne, a ważniejsze jest to, żeby zacząć działanie od razu.
– Już szereg działań zostało opracowanych we współpracy z biznesem, innymi jednostkami administracji publicznej, małymi i średnimi przedsiębiorstwami, start-upami. Taką odpowiedzią są działania prowadzone i wspierane przez państwo, chociażby platforma zakupowa ZUCH, która eliminuje te ryzyka i bagaż, jak przeprowadzić zamówienie na chmurę. Może już z niej korzystać administracja publiczna, także wszelkie działania, które wspierają uświadamianie administracji publicznej – wyjaśnia dyrektor programu GovTech Polska.
Według Magdaleny Dziewguć wspieranie polskich aplikacji i inicjatyw związanych z przestrzenią internetową przyczynia się do rozwoju innowacji w chmurze, a to ważniejsze niż stworzenie ogólnopolskiej strategii dla technologii chmurowych.
– Zachęcam do tego, żeby nie zastanawiać się nad tym i nie czekać na nią – podkreśla szefowa Google Cloud Polska. – Potrzebujemy więcej dobrych przykładów, odważnych liderów, którzy pokazują, że dzięki innowacjom chmurowym zyskują na wartości i podbijają kolejne rynki, rozwijają swój biznes.
Zgodnie z raportem firmy McKinsey & Company, by nadrobić dystans do europejskich liderów – Belgii, Danii czy Finlandii – nasz kraj musiałby notować roczny wzrost wdrożenia chmury na poziomie 50–60 proc. Obecnie jest to 23 proc., a polskie firmy i przedsiębiorstwa wskazują na szereg barier. To m.in. obawy o bezpieczeństwo danych, deficyt kompetencji, obciążenia finansowe czy niepewność regulacyjna. Te ostatnie może rozwiać działanie administracji.
– Można pomyśleć o kampaniach informacyjnych, ale także różnych narzędziach, programach, które bezpośrednio udzielają finansowania na zakup chmury. Kluczowe też są dobre przykłady. Państwo jest najbardziej uregulowaną jednostką organizacyjną, więc jeżeli państwo zakupuje chmurę, to biznes już nie ma się czego obawiać – podkreśla Justyna Orłowska.
Zdaniem Magdaleny Dziewguć bariery związane z transformacją chmurową tkwią przede wszystkim w świadomości samych firm i ich przyzwyczajeniach do funkcjonowania w określony sposób. Pokonanie ich wymaga odważnego, aktywnego działania liderów, bo otoczenie regulacyjne jest pozytywnie nastawione do wdrażania innowacji technologicznych.
– Operator Chmury Krajowej bardzo dużo zrobił w zakresie tworzenia przychylnego ekosystemu. Mamy naprawdę sporo szkoleń, dużo inwestycji w kompetencje na rynku, więc te bariery wdrożenia są głównie w środku – podkreśla ekspertka.
Wśród zaleceń dla administracji wymienianych przez doradców McKinsey dla przyspieszenia transformacji chmurowej są m.in. wsparcie finansowe dla biznesu, przegląd prawa i dobre przykłady zastosowań chmury w sferze publicznej. Firmy z kolei powinny przygotować strategie przejścia biznesu do chmury i wdrażać ją konsekwentnie, równolegle budując kompetencje. Obywatele zaś powinni zostać wyposażeni w umiejętności techniczne i biznesowe związane z wykorzystaniem technologii chmurowych.
Czytaj także
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
13 grudnia br. w życie wchodzą zapisy unijnego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów. Wprowadza ono szereg obowiązków dla producentów, ale też importerów czy sprzedawców dotyczących m.in. informowania o właściwościach oferowanych produktów czy reagowania na ewentualne wypadki z ich udziałem. Nowy akt prawny dostosowuje przepisy do nowych wyzwań związanych m.in. z rosnącą sprzedażą online.
Ochrona środowiska
Powodzie, susze i zanieczyszczenie rzek to największe zagrożenia wodne dla Polski. Brakuje specjalistów w tej dziedzinie
Zagrożenia związane z wodą pojawiają się w Polsce coraz częściej wraz ze wzrastającą częstotliwością występowania hydrologicznych zjawisk ekstremalnych, jak susze i powodzie. Problemem jest również niska jakość wody w rzekach – tylko 1,8 proc. naszych rzek ma wodę pierwszej klasy czystości, zdatnej do picia. Polska Akademia Nauk powołała Komitet Nauk o Wodzie i Gospodarki Wodnej. Jego celem jest przede wszystkim wypracowanie programu badawczego ukierunkowanego na bezpieczeństwo wodne Polski, diagnoza zagrożeń i propozycje skutecznych rozwiązań.
Transport
15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
Wypożyczalnie rowerów miejskich to już pełnoprawny element transportu publicznego w miastach. 15 proc. Polaków deklaruje, że korzysta z nich codziennie. Do dyspozycji mieszkańców jest prawie 30 tys. rowerów w 130 miastach – wskazuje Nextbike. Przedstawiciele firmy podkreślają, że rowery publiczne to także duży potencjał dla reklamodawców. Obrandowanie miejskich jednośladów czy stacji zdaniem użytkowników jest znacznie mniej inwazyjne niż bilbordy czy ulotki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.