Newsy

Polska nie wykorzystuje potencjału technologii chmurowej. Konieczne konkretne działania, a nie budowanie strategii

2021-11-16  |  06:10
Mówi:Magdalena Dziewguć, dyrektor biznesowa, Google Cloud Polska
Justyna Orłowska, dyrektor programu GovTech Polska, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

–​ Nie tyle wytyczne w postaci krajowej strategii wdrażania chmury, co konkretne działania są konieczne, aby Polska dogoniła liderów europejskich pod względem poziomu zastosowania technologii chmurowych – podkreśla Magda Dziewguć z Google Cloud Polska. Z raportu McKinsey & Company wynika, że dziś ich wykorzystanie w Polsce jest 14-krotnie niższe, przez co krajowe firmy zamykają sobie drogę do innowacji. Wiele z nich podkreśla, że barierą są skomplikowane wymogi i niepewność regulacyjna, co może wskazywać na istotną rolę państwa we wspieraniu takich inwestycji.

– Wdrażając rozwiązania chmurowe, firmy tak naprawdę otwierają sobie nowe możliwości w zakresie innowacji. Do dzisiejszego modelu operacyjnego dokładają taką przestrzeń przewidywania potrzeb swoich użytkowników, konsumentów. Mogą gromadzić dane, które pozwolą im lepiej zaprojektować kolejne produkty, usługi, zoptymalizować ceny i zmienić sposób podawania swojego produktu. W ten sposób firmy rosną – argumentuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Magdalena Dziewguć. dyrektor biznesowa w Google Cloud Polska. 

– Chmura to jest cyberbezpieczeństwo, oszczędność pieniędzy i przede wszystkim duże ułatwienie – zamiast kupowania własnej infrastruktury, on premises, można korzystać z usług chmurowych – podkreśla Justyna Orłowska, dyrektor programu GovTech Polska w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Polska nie wykorzystuje jednak potencjału chmury. Z analizy McKinsey & Company wynika, że wdrażanie technologii chmurowych idzie w polskiej gospodarce zbyt wolno – poziom ich wykorzystania jest aż 14 razy niższy niż w najbardziej zaawansowanych państwach Europy. Czy określenie krajowych wytycznych dotyczących technologii chmurowych zniwelowałoby to zapóźnienie? Jak przyznaje Justyna Orłowska, opracowanie krajowej strategii chmurowej byłoby przede wszystkim czasochłonne, a ważniejsze jest to, żeby zacząć działanie od razu.

– Już szereg działań zostało opracowanych we współpracy z biznesem, innymi jednostkami administracji publicznej, małymi i średnimi przedsiębiorstwami, start-upami. Taką odpowiedzią są działania prowadzone i wspierane przez państwo, chociażby platforma zakupowa ZUCH, która eliminuje te ryzyka i bagaż, jak przeprowadzić zamówienie na chmurę. Może już z niej korzystać administracja publiczna, także wszelkie działania, które wspierają uświadamianie administracji publicznej – wyjaśnia dyrektor programu GovTech Polska.

Według Magdaleny Dziewguć wspieranie polskich aplikacji i inicjatyw związanych z przestrzenią internetową przyczynia się do rozwoju innowacji w chmurze, a to ważniejsze niż stworzenie ogólnopolskiej strategii dla technologii chmurowych.

– Zachęcam do tego, żeby nie zastanawiać się nad tym i nie czekać na nią – podkreśla szefowa Google Cloud Polska. – Potrzebujemy więcej dobrych przykładów, odważnych liderów, którzy pokazują, że dzięki innowacjom chmurowym zyskują na wartości i podbijają kolejne rynki, rozwijają swój biznes.

Zgodnie z raportem firmy McKinsey & Company, by nadrobić dystans do europejskich liderów – Belgii, Danii czy Finlandii – nasz kraj musiałby notować roczny wzrost wdrożenia chmury na poziomie 50–60 proc. Obecnie jest to 23 proc., a polskie firmy i przedsiębiorstwa wskazują na szereg barier. To m.in. obawy o bezpieczeństwo danych, deficyt kompetencji, obciążenia finansowe czy niepewność regulacyjna. Te ostatnie może rozwiać działanie administracji. 

– Można pomyśleć o kampaniach informacyjnych, ale także różnych narzędziach, programach, które bezpośrednio udzielają finansowania na zakup chmury. Kluczowe też są dobre przykłady. Państwo jest najbardziej uregulowaną jednostką organizacyjną, więc jeżeli państwo zakupuje chmurę, to biznes już nie ma się czego obawiać – podkreśla Justyna Orłowska.

Zdaniem Magdaleny Dziewguć bariery związane z transformacją chmurową tkwią przede wszystkim w świadomości samych firm i ich przyzwyczajeniach do funkcjonowania w określony sposób. Pokonanie ich wymaga odważnego, aktywnego działania liderów, bo otoczenie regulacyjne jest pozytywnie nastawione do wdrażania innowacji technologicznych.

– Operator Chmury Krajowej bardzo dużo zrobił w zakresie tworzenia przychylnego ekosystemu. Mamy naprawdę sporo szkoleń, dużo inwestycji w kompetencje na rynku, więc te bariery wdrożenia są głównie w środku – podkreśla ekspertka.

Wśród zaleceń dla administracji wymienianych przez doradców McKinsey dla przyspieszenia transformacji chmurowej są m.in. wsparcie finansowe dla biznesu, przegląd prawa i dobre przykłady zastosowań chmury w sferze publicznej. Firmy z kolei powinny przygotować strategie przejścia biznesu do chmury i wdrażać ją konsekwentnie, równolegle budując kompetencje. Obywatele zaś powinni zostać wyposażeni w umiejętności techniczne i biznesowe związane z wykorzystaniem technologii chmurowych.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Prawo

Inspekcja Pracy zapowiada wzmożone kontrole legalności zatrudnienia. Pod lupę weźmie umowy o dzieło, zlecenia i jednoosobowe działalności gospodarcze

W ubiegłym roku Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła ponad 54 tys. kontroli, z których 11,5 tys. dotyczyło legalności zatrudnienia. Prawie połowa z nich skończyła się stwierdzeniem nieprawidłowości w tym zakresie. Od przyszłego roku rząd – w ramach Polskiego Ładu – chce walczyć z pracą na czarno i wypłacaniem wynagrodzeń „pod stołem”, więc wzmożone kontrole w tym zakresie zapowiada również PIP. Inspekcja uważniej przyjrzy się też umowom cywilnoprawnym i przypadkom, w których pracownicy zostali zmuszeni przez pracodawcę do założenia jednoosobowej działalności gospodarczej.

Transport

Mieszkańcy Wrocławia chętniej niż na początku pandemii korzystają z komunikacji miejskiej. Miasto zapowiada zakup nowych pojazdów

Spadek liczby pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej to efekt pandemii koronawirusa notowany powszechnie w miastach. Wrocław nie jest wyjątkiem, choć w stolicy Dolnego Śląska widać już powrót mieszkańców do codziennego korzystania z autobusów i tramwajów. We wrześniu 2021 roku w porównaniu z sytuacją sprzed dwóch lat było tylko o 11 proc. mniej pasażerów. – To bardzo dobry wynik, który pokazuje, że mieszkańcy, pasażerowie nadal ufają komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Balawejder, prezes zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu. Zachęcanie do transportu publicznego będzie zadaniem miast na kolejne lata, przede wszystkim ze względów ekologicznych. To z tego powodu Wrocław stawia na wymianę wykorzystywanego taboru na bardziej zielony.

Edukacja

Rynek innowacji w edukacji znacząco zyskał w trakcie pandemii. Coraz więcej polskich start-upów wychodzi ze swoimi produktami na globalne rynki

Pandemia wymusiła na szkołach naukę zdalną, co otworzyło drogę dla rozwoju innowacyjnych rozwiązań i przyspieszyło wdrażanie nowych technologii w  edukacji. Eksperci oceniają, że w ostatnich miesiącach rynek „przeskoczył” co najmniej trzy lata rozwoju. Sektorem interesuje się coraz więcej start-upów. Najczęściej pracują one nad szkoleniami z zakresu kodowania, aplikacjami oraz grami edukacyjnymi i materiałami szkoleniowymi dla pracowników – wynika z raportu Fundacji Startup Poland. Globalnie rynek ten przyciąga duży kapitał, ale polscy inwestorzy są ostrożniejsi niż zagraniczni koledzy w finansowaniu tego typu przedsięwzięć.

Transport

Ceny paliw będą rosnąć. W najbliższym czasie nie ma szans na spadek cen benzyny i diesla poniżej 6 zł za litr

Zaledwie tydzień temu po raz pierwszy w historii średnie ogólnopolskie ceny benzyny Pb95 i diesla przekroczyły psychologiczną barierę 6 zł za litr. Nie oznacza to jednak końca podwyżek, bo jak wynika z najnowszego badania e-petrol.pl, na stacjach znów jest drożej. W kolejnych tygodniach zaczną obowiązywać obniżka akcyzy na paliwa, zapowiedziana w czwartek przez premiera Mateusza Morawieckiego, oraz zwolnienie od podatku od sprzedaży detalicznej i z opłaty emisyjnej. Jednak kierowcy tankujący w najbliższych dniach muszą się przygotować na podwyżki cen.