Newsy

Polska w 20-tce najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla międzynarodowych marek

2012-04-20  |  06:06
Mówi:Magdalena Frątczak
Funkcja:Dyrektor działu powierzchni handlowych
Firma:CBRE Polska
  • MP4

    W ubiegłym roku na polski rynek weszło 6 nowych detalicznych sieci handlowych. To plasuje nasz kraj w pierwszej 20-tce najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla międzynarodowych marek. Warszawa jest w tej kategorii jednym z najszybciej awansujących miast. W tym roku możemy spodziewać się kolejnych nowych sieci - wynika z badania firmy CBRE.

    Polska awansowała o 3 pozycje i po raz pierwszy znalazła się w pierwszej 20-tce rankingu. W ubiegłym roku zajmowaliśmy 22. miejsce.

     - Jesteśmy największym „skoczkiem” w tym badaniu i to bardzo nas cieszy. Okazuje się, że Polska dalej pozostaje w tej grupie krajów, która jest istotna dla sieci handlowych - mówi Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych CBRE Polska.

    Na polski rynek weszło w ubiegłym roku 6 sieci detalicznych, głównie odzieżowych. Tegoroczny wynik może być podobny. 1/3 z respondentów ankiety firmy CBRE wskazała Polskę jako potencjalny kierunek ekspansji. Sieci przekonuje przede wszystkim stabilna gospodarka i rosnąca sprzedaż detaliczna.

     - W Polsce w tej chwili zrealizowanych zostało prawie 9 mln metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni handlowej. Także te sieci handlowe mają tak naprawdę gdzie się znaleźć i to jest nasz ogromny sukces - podkreśla dyrektor w CBRE.

    Liderem rankingu najbardziej atrakcyjnych miejsc jest Wielka Brytania, gdzie znajduje się ponad 55 proc. z 326 marek, które wzięły udział w badaniu. Wyprzedza Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone. Na kolejnych miejscach znalazły się Hiszpania, Chiny, Francja oraz Niemcy.

    Najpopularniejszym miastem wśród detalistów jest Londyn. Warszawa w rankingu miast awansowała o 10 pozycji na 36. miejsce i wyprzedziła w ubiegłym roku m.in. Budapeszt, Brukselę czy Lizbonę.

     - 1,3 mln m kw. powierzchni w porównaniu z innymi miastami na świecie to nie jest specjalnie dużo, natomiast jest to naprawdę nowoczesna powierzchnia handlowa - zapewnia Magdalena Frątczak.

    Co ciekawe, Warszawa jest również bardzo popularna wśród badanych sieci supermarketów. 33 proc. z nich posiada w stolicy co najmniej jeden sklep. To więcej niż w Nowym Jorku, Londynie czy Pekinie, które mają zdecydowanie większą liczbę mieszkańców. W tej kategorii Warszawę wyprzedza jedynie Tokio, gdzie jest ok. 39 proc. sieci supermarketów.

    Polska na koniec ubiegłego roku oferowała blisko 9 mln m kw. sieci. Coraz więcej powierzchni handlowych powstaje również w innych miastach kraju.

     - Zauważamy teraz trend, że coraz więcej inwestorów przygląda się mniejszym miastom i ta ekspansja nowoczesnej powierzchni handlowych tam też się przenosi. Trochę inne warunki finansowe wtedy oferowane są najemcom, ale one w dalszym ciągu są dla inwestorów interesujące - mówi Magdalena Frątczak.

    Z raportu CBRE wynika, że w ubiegłym roku sieci detalicznie powiększyły liczbę swoich sklepów o nieco ponad 2 proc. To wynik zbliżony do poprzedniej edycji badania, co oznacza, że detaliści dalej są zainteresowani ekspansją na zagraniczne rynki, mimo niestabilnej sytuacji w światowej gospodarce.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Przemysł spożywczy

    25 mln zł trafi na wsparcie innowacyjnych projektów w rolnictwie. Powstaje specjalny fundusz rolniczy

    Małe i średnie firmy technologiczne z branży rolno-spożywczej, które rozwijają innowacyjne projekty, będą mogły liczyć na wsparcie nowego funduszu KOWR Ventures. Zostanie on utworzony przez GPW Ventures, spółkę zależną Giełdy Papierów Wartościowych, oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Początkowo na rozwój projektów trafi 25 mln zł. Inicjatorzy liczą, że pomoże to unowocześnić przemysł rolno-spożywczy i rolnictwo w Polsce, ale też wprowadzić więcej podmiotów z tych sektorów na warszawski parkiet.

    Farmacja

    E-recepty prawie wyeliminowały papierowe druki. Według ekspertów wrażliwe dane pacjentów są w pełni bezpieczne

    Lekarze wystawili już ponad 275 mln e-recept, a w maju stanowiły one 95 proc. wszystkich recept. Również pacjenci przekonali się do nowej formuły wykupywania leków, w dużej mierze dzięki pandemii, bo bez tego przez kilka tygodni byliby pozbawieni opieki medycznej. Zaufanie Polaków do tego narzędzia mogą podważać doniesienia o zagrożeniu wycieku wrażliwych danych z aplikacji do zarządzania e-receptami, jednak eksperci przekonują, że są one w pełni bezpieczne. Pacjenci mogą sami decydować o tym, jakie dane udostępniają w aplikacji, a bez ich zgody nie ma możliwości, żeby wrażliwe informacje o ich stanie zdrowia trafiły do niepowołanych podmiotów.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Handel

    Pandemia zwiększyła skalę marnowania żywności. Z rosnącym problemem pomagają walczyć nowe technologie

    Co roku do kosza trafia 1/3 produkowanej żywności, a statystyczny Polak wyrzuca 247 kg jedzenia. Ograniczenia związane z pandemią koronawirusa sprawiły, że problem wyrzucania jedzenia stał się jeszcze poważniejszy. Polacy chcą jednak z nim walczyć i sięgają w tym celu po nowe technologie. Aplikacja Too Good To Go pozwala uratować przed wyrzuceniem to, co danego dnia serwowały lokale współpracujące z aplikacją, a co nie zostało sprzedane. Do pogromców marnowania jedzenia mogą dołączyć m.in. klienci bp.

    Zdrowie

    Statystyczny Polak nie potrafi żyć bez telefonu komórkowego. Korzysta z niego przez kilka godzin dziennie, co utrudnia wypoczynek

    Więcej niż 9 na 10 Polaków korzysta z telefonu komórkowego, a wśród dzieci ten odsetek jest niewiele niższy – wynika z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Ze smartfona korzystamy codziennie po kilka godzin i nie rozstajemy się z nim nawet w sypialni czy podczas spotkań towarzyskich. Pandemia SARS-CoV-2 sprawiła, że od marca codzienność – wliczając w to edukację, pracę zdalną i kontakty z rodziną i przyjaciółmi – niemal w całości przeniosła się do sieci, a Polacy zaczęli spędzać przed ekranami telefonów jeszcze więcej czasu. Dla wielu osób, zwłaszcza wychowanych online dzieci i nastolatków, ta sytuacja mogła dodatkowo przyczynić się do uzależnienia od internetu – ostrzegają eksperci z okazji przypadającego 15 lipca Dnia bez Telefonu Komórkowego.