Mówi: | Michał Brzeziński |
Funkcja: | założyciel |
Firma: | Clicktrans |
Popyt na usługi związane z przeprowadzkami znowu wysoki. Firmy przewozowe mają coraz więcej zleceń z kraju i zagranicy
W czasie pandemii znacząco spadł popyt na krajowe usługi przeprowadzkowe – wynika z raportu Clicktrans.pl. Firmy przewozowe miały też mniej zleceń związanych z transportem samochodów, natomiast w innych kategoriach – takich jak przewóz palet, motocykli, mebli, ale również zwierząt – zanotowały wzrosty. Gorzej wyglądała sytuacja ze zleceniami międzynarodowymi. Te jednak od połowy kwietnia notują tendencję wzrostową i już powróciły do poziomów sprzed pandemii.
– W okresie największych obostrzeń związanych z pandemią transport międzynarodowy odnotował duży spadek praktycznie we wszystkich rodzajach ładunków. Zupełnie inna sytuacja była natomiast w transporcie krajowym, bo tutaj obserwowaliśmy wzrost z wyjątkiem jedynie przeprowadzek i transportu samochodów. Jednak od połowy kwietnia był zauważalny trend wzrostowy i już w czerwcu wartość wszystkich zleceń transportowych wróciła do normy na wszystkich trasach – mówi agencji Newseria Biznes Michał Brzeziński, założyciel Clicktrans.pl.
Z analizy Clicktrans.pl wynika, że utrudnienia w przekraczaniu granic, a także niepewny rozwój sytuacji epidemicznej na świecie zahamowały przede wszystkim międzynarodowy transport mebli (spadek o 23 proc.), motocykli (-15 proc.) oraz samochodów (10,6 proc.), a także usługi przeprowadzkowe (spadek o blisko 12 proc.). Na trasach wewnątrz Polski liczba zleceń niemal wszystkich typów ładunków wzrosła. Wyjątkiem był transport związany z przeprowadzkami (spadek o 28,8 proc.) oraz przewozem aut (o 2,7 proc.).
– Przeprowadzki międzynarodowe spadły aż o 12 proc., a krajowe aż o 30 proc. Podobny spadek odnotowaliśmy w transporcie samochodów i rekordowy pod tym względem był kwiecień, gdy właściwie z miesiąca na miesiąc liczba zleceń spadła o 1/4. Nigdy wcześniej nie obserwowaliśmy takich zawirowań przez 10 lat funkcjonowania serwisu Clicktrans.pl – zauważa Michał Brzeziński.
Wewnątrz kraju przewieziono o ponad 10 proc. więcej maszyn i sprzętu (spadek o 11,8 proc. w zleceniach międzynarodowych). Nieznacznie wzrósł transport palet (międzynarodowy o 1,8 proc., a krajowy o 7,9 proc.). O 13,4 proc. zwiększyła się liczba zleceń na transport paczek wewnątrz kraju (w międzynarodowym transporcie spadek był minimalny – o 0,8 proc.).
– W czasie obostrzeń nasza możliwość wychodzenia z domów była ograniczona, natomiast firmy transportowe mogły funkcjonować normalnie i przewozić duże przesyłki oraz zwierzaki w kraju i za granicą – wskazuje założyciel Clicktrans.pl.
Społeczna izolacja sprawiła, że częściej szukaliśmy towarzystwa zwierząt. Wzrosła liczba adopcji ze schronisk, a także liczba zleceń w krajowym (o 39,5 proc.) i międzynarodowym (o 11 proc.) transporcie zwierząt.
– Dużo częściej w okresie pandemii szukaliśmy profesjonalnych firm, które przewożą zwierzęta domowe – wskazuje Michał Brzeziński.
W przypadku większości typów ładunków na trasach krajowych i międzynarodowych spadły ceny w porównaniu z analogicznym okresem z zeszłego roku. To efekt większej konkurencji wśród przewoźników o zlecenia i większego niż wcześniej poszukiwania zleceń w internecie.
– W kwietniu i maju cena wszystkich zleceń transportowych spadła średnio o około 10 proc. Przykładowo ceny transportu palet spadły o 2,6 proc., ceny transportu mebli w kraju o 11 proc., a np. transport zwierząt za granicę był tańszy aż o 15 proc. – wylicza.
O 15 proc. staniały też usługi przeprowadzkowe w kraju, za to te zagraniczne wzrosły o blisko 6 proc.
Zdaniem eksperta, choć pandemia i możliwe kolejne ograniczenia z nią związane wywołują dużą niepewność w branży, to sytuacja nie jest zła.
– Sytuacja wraca do normy. Polacy z powrotem sprowadzają auta, przesyłają meble, różnego rodzaju duże przesyłki, a firmy zlecają transport różnych ładunków przemysłowych. Dane z czerwca i lipca są bardzo pozytywne – ocenia założyciel Clicktrans.pl.

Przewoźnicy autokarowi w głębokim kryzysie. Połowie firm w branży grozi upadłość, a bez pracy może zostać nawet 8 tys. osób

Część pakietu mobilności zacznie obowiązywać w sierpniu. Polskie firmy transportowe czeka kosztowna rewolucja

W transporcie ubywa pasażerów, ale przybywa gapowiczów. Długi za jazdę bez ważnego biletu przekraczają już 144 mln zł
Czytaj także
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-06-13: 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę
- 2025-08-12: Zasoby mieszkaniowe gmin w Polsce szybko się kurczą. Coraz więcej mieszkań trafia w ręce prywatne, a niewiele nowych się buduje
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

A. Bryłka (Konfederacja): Ograniczenie emisyjności nie musi się odbywać za pomocą celów klimatycznych. Są absurdalne, nierealne i niszczące europejską gospodarkę
W lipcu br. Komisja Europejska ogłosiła propozycję nowego celu klimatycznego, który zakłada ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. do 2040 roku w porównaniu do stanu z 1990 roku. Został on zaproponowany bez zgody państw członkowskich, w przeciwieństwie do poprzednich celów na 2030 i 2050 rok. Polscy europarlamentarzyści uważają ochronę środowiska i zmiany w jej zakresie za potrzebne, jednak nie powinny się odbywać za pomocą nieosiągalnych celów klimatycznych.
Polityka
Dramatyczna sytuacja ludności w Strefie Gazy. Pilnie potrzebna dobrze zorganizowana pomoc humanitarna

Według danych organizacji Nutrition Cluster w Strefie Gazy w lipcu br. u prawie 12 tys. dzieci poniżej piątego roku życia stwierdzono ostre niedożywienie. To najwyższa miesięczna liczba odnotowana do tej pory. Mimo zniesienia całkowitej blokady Strefy Gazy sytuacja w dalszym ciągu jest dramatyczna, a z każdym dniem się pogarsza. Przedstawiciele Polskiej Akcji Humanitarnej uważają, że potrzebna jest natychmiastowa pomoc, która musi być dostosowana do aktualnych potrzeb poszkodowanych i wsparta przez stronę izraelską.
Polityka
Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE

Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.