Newsy

POT: Po Euro 2012 o pół miliona więcej turystów. Walka toczy się o turystę biznesowego

2012-06-20  |  06:16
Mówi:Dr Adam Zaborowski
Funkcja:Pełnomocnik ds. Euro 2012
Firma:Polska Organizacja Turystyczna
  • MP4

    Turysta, który przyjeżdża w celach biznesowych wydaje 3-4 razy więcej niż pozostali turyści. Dlatego Polska Organizacja Turystyczna liczy, że ten rodzaj turystyki rozwinie się w Polsce po Euro 2012. Biznesmenów mają przyciągnąć przede wszystkim nowe obiekty konferencyjne i hotelowe, wybudowane przed Mistrzostwami. POT szacuje, że dzięki organizacji Euro liczba odwiedzających Polskę zwiększy się o pół miliona.

    Według Polskiej Organizacji Turystyki to miasta mają być lokomotywą turystyki w kraju.

      Miasta stanowią produkt, których wartość i sprzedaż są największe. Chcielibyśmy, aby turystyka miejska stanowiła siłę pociągową dla innych rodzajów turystyki: dla turystyki aktywnej, dla turystyki w naturalnym środowisku, dla turystyki kulturowej, a także biznesowej  wymienia dr Adam Zaborowski, pełnomocnik ds. Euro 2012 w Polskiej Organizacji Turystycznej.

    Przedstawiciele POT liczą szczególnie na rozwój tej ostatniej, czyli na organizację m.in. targów, kongresów, szkoleń i wystaw. Turyści, którzy w takim celu przyjeżdżają do kraju, wydają średnio trzykrotność tego, co zwykli turyści. Teraz, dzięki rozbudowie odpowiedniej infrastruktury, możemy próbować przyciągnąć ich do Polski.

      Jest to tzw. wyższa półka w turystyce. Do tej pory mieliśmy problem z miejscami, w których można organizować tego typu imprezy. Dzięki temu, że powstały stadiony, które są także wielofunkcjonalnymi centrami kongresowymi, dzięki budowie nowych centrów kongresowych w Krakowie i w Katowicach, w Polsce powstają warunki do zapraszania gości i organizowania imprez w zakresie turystyki biznesowej  ocenia dr Adam Zaborowski.

    Rozwój turystyki biznesowej stanowi też jedną z możliwości, by zapewnić rentowność nowych obiektów po zakończeniu Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.

    Zgodnie z raportem Impact, przygotowanym na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki, dzięki Euro 2012 co roku nasz kraj odwiedzi pół miliona turystów więcej niż w poprzednich latach. W ubiegłym roku przyjechało do Polski nieco ponad 13 mln osób.

    Przychody w turystyce do 2020 roku mają wzrosnąć o 5 mld zł. A to, zdaniem dr Zaborowskiego, przełoży się na rozwój całej gospodarki, m.in. poprzez stworzenie nowych miejsc pracy na nowych obiektach, w hotelach i na stadionach. Udział turystyki w polskim PKB wynosi obecnie blisko 6 proc.

      Oczekujemy także, że dzięki Euro 2012 nastąpi wzrost PKB: od 2008 roku (kiedy przyznano nam organizację Mistrzostw Europy) do 2020 roku o 27,9 mld złotych. To znaczące cyfry. Chcielibyśmy, aby w ten sposób zostało wykorzystane Euro, wtedy będziemy mogli mówić o sukcesie  dodaje pełnomocnik ds. Euro 2012 Polskiej Organizacji Turystycznej.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Szara strefa w branży hazardowej online to ponad połowa całego rynku. Budżet państwa traci na tym prawie 800 mln zł [DEPESZA]

    W ubiegłym roku firmy oferujące online nielegalne gry hazardowe zanotowały obrót w wysokości 27,7 md zł. To o ponad 1 mld zł więcej niż legalnie działające kasyna i zakłady bukmacherskie, co oznacza, że stanowią one mniej niż połowę rynku internetowego – wskazuje nowy raport EY. Tak duża szara strefa powoduje, że do budżetu państwa nie trafia ponad 780 mln zł z tytułu podatku od gier. Legalna część branży, która również traci na tym zjawisku, apeluje do rządu o bardziej radykalne narzędzia w walce z podmiotami działającymi poza prawem, m.in. skuteczniejsze blokowanie nielegalnych stron. Ma też gotowe propozycje rozwiązań, które mogą zmniejszyć skalę szarej strefy.

    CES2023

    Konsument

    60 proc. Polaków zaczęło już oszczędzać ciepło. Drobna zmiana nawyków może znacząco obniżyć wysokość rachunków

    Ponad połowa Polaków korzystających z ciepła systemowego zmieniła w tym sezonie swoje nawyki w celu oszczędzania ciepła. Większość uważa, że optymalna temperatura w sypialni czy salonie powinna wynosić ok. 20 stopni Celsjusza, a 2/3 deklaruje, że woli raczej ubrać się cieplej, niż odkręcać w domu kaloryfer. Większość badanych czuje się jednak niedoinformowana na temat oszczędzania ciepła i szuka porad tego dotyczących – wynika z badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego dla Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych. Stąd pomysł na ogólnopolską kampanię „Liczy się ciepło”. Ma ona wyposażyć Polaków w wiedzę na temat tego, jak zmniejszyć niepotrzebne zużycie ciepła.

    Firma

    Starzenie się społeczeństwa zwiększa zapotrzebowanie na opiekę długoterminową. Prywatne podmioty wypełniają ogromną lukę na tym rynku

    Zapotrzebowanie na świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze rośnie w związku ze starzeniem się polskiego społeczeństwa. Tymczasem opieka długoterminowa w Polsce od lat kuleje – problemem są m.in. niedobory personelu i zbyt mała liczba ośrodków. Tę lukę często uzupełniają prywatne podmioty – takie jak założona ponad 20 lat temu firma BetaMed, która była jedną z pierwszych w tym segmencie rynku, a dziś liczy ponad 90 placówek. Jej prezes, Beata Drzazga, otrzymała 17 listopada z rąk prezydenta Andrzeja Dudy indywidualną nagrodę dla osoby wyróżniającej się wybitnymi zasługami dla rozwoju polskiej gospodarki i przedsiębiorczości.

    Współpraca

    Obsługa konferencji prasowych

    Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.