Newsy

POT: Po Euro 2012 o pół miliona więcej turystów. Walka toczy się o turystę biznesowego

2012-06-20  |  06:16
Mówi:Dr Adam Zaborowski
Funkcja:Pełnomocnik ds. Euro 2012
Firma:Polska Organizacja Turystyczna
  • MP4

    Turysta, który przyjeżdża w celach biznesowych wydaje 3-4 razy więcej niż pozostali turyści. Dlatego Polska Organizacja Turystyczna liczy, że ten rodzaj turystyki rozwinie się w Polsce po Euro 2012. Biznesmenów mają przyciągnąć przede wszystkim nowe obiekty konferencyjne i hotelowe, wybudowane przed Mistrzostwami. POT szacuje, że dzięki organizacji Euro liczba odwiedzających Polskę zwiększy się o pół miliona.

    Według Polskiej Organizacji Turystyki to miasta mają być lokomotywą turystyki w kraju.

      Miasta stanowią produkt, których wartość i sprzedaż są największe. Chcielibyśmy, aby turystyka miejska stanowiła siłę pociągową dla innych rodzajów turystyki: dla turystyki aktywnej, dla turystyki w naturalnym środowisku, dla turystyki kulturowej, a także biznesowej  wymienia dr Adam Zaborowski, pełnomocnik ds. Euro 2012 w Polskiej Organizacji Turystycznej.

    Przedstawiciele POT liczą szczególnie na rozwój tej ostatniej, czyli na organizację m.in. targów, kongresów, szkoleń i wystaw. Turyści, którzy w takim celu przyjeżdżają do kraju, wydają średnio trzykrotność tego, co zwykli turyści. Teraz, dzięki rozbudowie odpowiedniej infrastruktury, możemy próbować przyciągnąć ich do Polski.

      Jest to tzw. wyższa półka w turystyce. Do tej pory mieliśmy problem z miejscami, w których można organizować tego typu imprezy. Dzięki temu, że powstały stadiony, które są także wielofunkcjonalnymi centrami kongresowymi, dzięki budowie nowych centrów kongresowych w Krakowie i w Katowicach, w Polsce powstają warunki do zapraszania gości i organizowania imprez w zakresie turystyki biznesowej  ocenia dr Adam Zaborowski.

    Rozwój turystyki biznesowej stanowi też jedną z możliwości, by zapewnić rentowność nowych obiektów po zakończeniu Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.

    Zgodnie z raportem Impact, przygotowanym na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki, dzięki Euro 2012 co roku nasz kraj odwiedzi pół miliona turystów więcej niż w poprzednich latach. W ubiegłym roku przyjechało do Polski nieco ponad 13 mln osób.

    Przychody w turystyce do 2020 roku mają wzrosnąć o 5 mld zł. A to, zdaniem dr Zaborowskiego, przełoży się na rozwój całej gospodarki, m.in. poprzez stworzenie nowych miejsc pracy na nowych obiektach, w hotelach i na stadionach. Udział turystyki w polskim PKB wynosi obecnie blisko 6 proc.

      Oczekujemy także, że dzięki Euro 2012 nastąpi wzrost PKB: od 2008 roku (kiedy przyznano nam organizację Mistrzostw Europy) do 2020 roku o 27,9 mld złotych. To znaczące cyfry. Chcielibyśmy, aby w ten sposób zostało wykorzystane Euro, wtedy będziemy mogli mówić o sukcesie  dodaje pełnomocnik ds. Euro 2012 Polskiej Organizacji Turystycznej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Edukacja

    Demografia, zdrowie, edukacja i ekologia. Nowe technologie mają coraz większe znaczenie dla rozwiązywania najbardziej palących problemów

    O pozytywnym wpływie technologii na biznes mówi się od dawna, za czym idą rosnące z roku na rok inwestycje przedsiębiorstw w ten obszar, m.in. chmurę czy sztuczną inteligencję. Coraz częściej nowe technologie znajdują także zastosowanie w rozwiązywaniu palących problemów globalnych. Pracują nad nimi zarówno duże korporacje, naukowcy i studenci, jak i start-upy z całego świata. – Nowe technologie posiadają ogromny potencjał w przekształcaniu i wspieraniu kluczowych obszarów społeczno-gospodarczych, takich jak edukacja, zdrowie, środowisko i gospodarka – mówi Alicja Tatarczuk z Huaweia. Koncern szuka takich innowacyjnych pomysłów wśród młodych naukowców w swoim konkursie Tech4Good, który jest częścią programu Seeds for the Future.

    Handel

    W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika

    Polacy mają problem z prawidłowym wskazaniem elektroodpadów i nie do końca wiedzą, gdzie oddawać takie zużyte sprzęty – pokazuje badanie agencji badawczej Zymetria na zlecenie RLG. 34 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się źle zutylizować wyrzucane elektroodpady. Odpady, które najczęściej trafiają w nieodpowiednie miejsce, to m.in. kable, ładowarki czy słuchawki. – Podobnie jest z różnego rodzaju golarkami, lokówkami, zabawkami na baterie i innymi małymi sprzętami, czyli tym, co niebawem będziemy kupować pod choinkę – zauważa Monika Wyciechowska z RLG w Polsce. Jak wskazuje, ponad połowa Polaków nie wie, że starych sprzętów nie wolno wyrzucać do pięciu frakcji, ale trzeba je oddać do specjalnych punktów zbiórki.

    Bankowość

    Banki i fundusze skoncentrowane na zielonych aspektach finansowanych projektów. UE stawia przed nimi coraz więcej wymogów

    Zielona transformacja w Europie odciska coraz mocniejsze piętno na wszystkich sektorach gospodarki, także w branży finansowej. Wchodzące w życie kolejne regulacje z jednej strony wymuszają na bankach i innych instytucjach uwzględnianie kwestii ESG przy podejmowaniu decyzji o udzielaniu firmom kredytu inwestycyjnego czy zakupie akcji lub obligacji spółek. Z drugiej strony kolejne dyrektywy i rozporządzenia tworzą podstawy do oceny stopnia „zieloności” projektów. Ekologizację branży ma wspomóc utworzona właśnie platforma koordynująca działania branży – POLSIF.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.