Newsy

Pozytywna historia płatnicza poprawia zdolność kredytową. Polacy są coraz bardziej tego świadomi

2016-05-20  |  08:30

Polacy coraz częściej dbają o swoją pozytywną historię płatniczą. Na koniec I kwartału br. liczba informacji pozytywnych w Rejestrze Dłużników ERIF Biurze Informacji Gospodarczej przekroczyła 2 mln. Świadomość konsumencka w zakresie wiarygodności płatniczej i zdolności kredytowej stopniowo rośnie, jednak nadal praktyczna wiedza na temat tego, jak ważne jest budowanie własnej reputacji finansowej jest niewielka.  Aby popularyzować wiedzę o pozytywnej historii płatniczej, 21 maja po raz drugi Rejestr organizuje Ogólnopolski Dzień Informacji Pozytywnej.

– Aktualnie w Rejestrze Dłużników ERIF znajduje się już blisko 5 mln danych dotyczących zobowiązań, zarówno negatywnych, jak i pozytywnych. Wartość całej bazy danych to blisko 25 mld zł. Danych pozytywnych w całej bazie mamy już ponad 2 mln – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Edyta Szymczak, prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF Biura Informacji Gospodarczej S.A.

Liczba informacji pozytywnych systematycznie rośnie. Na koniec 2015 roku było ich ponad 1,5 mln o łącznej wartości około 1,5 mld zł. Udział danych pozytywnych w całej bazie Rejestru na zakończenie 2015 roku wynosił 40 proc., czyli o 25 punktów proc. więcej niż na koniec 2014 roku. Obecnie stanowią one blisko połowę wszystkich danych znajdujących się w bazie Rejestru. Jak podkreśla Edyta Szymczak, udział informacji pozytywnych powinien nadal wzrastać wraz ze wzrostem bazy zobowiązań.

– Docelowo, wzorem krajów anglosaskich, udział danych pozytywnych w bazie danych gospodarczych powinien oscylować w granicach 70-80 proc. – przewiduje prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF.

Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że warto mieć pozytywne informacje w biurze informacji gospodarczej. Dbanie o pozytywną historię płatniczą uczy terminowości i sumienności w opłacaniu zobowiązań finansowych, a ponadto buduje wizerunek wiarygodnego płatnika.

– To również szansa na uzyskanie usługi lub produktu na bardziej korzystnych warunkach. To także pewnego rodzaju inwestycja w przyszłość. Informacja pozytywna to potencjał na bycie postrzeganym jako rzetelny klient na rynku usług i produktów nie tylko teraz, ale przede wszystkim w przyszłości. To komunikat dla  dostawców, z których usług korzystamy jako konsumenci – tłumaczy Edyta Szymczak.

Z informacji gospodarczych stale korzystają firmy i instytucje działające na rynku usług i produktów. Na koniec 2015 roku Rejestr udostępnił 6 mln raportów, o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Konsumenci muszą więc liczyć się z tym, że - aby otrzymać kredyt lub produkt na raty - firmy i instytucje sprawdzą ich wiarygodność płatniczą, ich zadłużenie i terminowość opłat.

– Dane gospodarcze są powszechnie używane w procesach oceny nie tylko przez instytucje finansowe, jakimi są banki czy pozabankowe instytucje pożyczkowe. Nie zapominajmy, że np. zawarcie umowy abonamentowej na usługi telekomunikacyjne, to nic innego jak zaciągnięcie kredytu. To, w jaki sposób ten kredyt spłacamy, będzie w przyszłości decydować o tym, czy będziemy postrzegani jako rzetelny klient – przekonuje Edyta Szymczak.

Prezes Rejestru Dłużników ERIF zauważa, że biura informacji gospodarczej wciąż kojarzą się Polakom przede wszystkim negatywnie. Są dla nich wyłącznie źródłem wiedzy o zadłużeniu. Świadomość gospodarcza jest jednak coraz większa. Coraz więcej osób zna również korzyści, jakie niesie ze sobą posiadanie pozytywnych wpisów o terminowo opłacanych rachunkach, fakturach i innych zobowiązaniach finansowych. Część osób korzysta z niewielkich kredytów lub kupuje produkty na raty tylko po to, by budować swoją pozytywną historię. Jednak - jak podkreśla Edyta Szymczak - świadomość Polaków rośnie powoli.

– W ciągu ostatnich 2-3 lat systematycznie obserwujemy, że świadomość konsumencka w zakresie mechanizmów rządzących wiarygodnością płatniczą i zdolnością kredytową stopniowo rośnie. To tempo przyrostu jest jednak jeszcze niskie – wskazuje prezes Rejestru Dłużników ERIF. – Wiedza Polaków, o tym, że dobra historia kredytowa i zdolność płatnicza wpływa na nasze postrzeganie nas na rynku usług i produktów przez dostawców i wierzycieli jeszcze jest stosunkowo niewielka – dodaje.

Aby popularyzować ideę zbierania pozytywnych informacji i edukować społeczeństwo, jakie znaczenie może mieć pozytywna historia kredytowa, z inicjatywy Rejestru Dłużników ERIF 21 maja będzie obchodzony po raz drugi Ogólnopolski Dzień Informacji Pozytywnej. Tego dnia w trzech miastach: Warszawie, Katowicach i we Wrocławiu będą rozdawane darmowe planery domowego budżetu oraz ulotki z informacjami o tym, jak ważną rolę może pełnić pozytywna historia płatnicza.

– W tej edycji zaprosiliśmy do udziału partnerów, którzy również promują ideę i podpisują się w pełni pod popularyzacją wymiany informacji gospodarczej, w tym informacji pozytywnej. Współpracujemy z serwisami internetowymi infoPozytywni.pl, infoKonsument.pl, czy Kapitalni.org, które promują edukację finansową konsumenta oraz z firmą Wonga, działającą na rynku pozabankowych pożyczek krótkoterminowych i ratalnych – mówi Edyta Szymczak.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.