Mówi: | Monika Styczyńska |
Funkcja: | ekspert |
Firma: | ManpowerGroup |
Handlowcy wciąż poszukiwani na rynku pracy. Na początek można dostać 4 tys. zł brutto
Handlowców nie ima się kryzys, bo ich praca bezpośrednio wpływa na zyski firmy. Dlatego pracodawcy stale poszukują osób do sprzedaży. Zarobki w tej profesji wynoszą 4,1 zł brutto dla „zwykłych” handlowców, pensja dyrektorska w branży IT w tym zawodzie to 21 tys. zł, a menedżer dostaje 11 tys. zł brutto. Chętnych do pracy na stanowisku handlowca nie brakuje.
Średnio na jedno ogłoszenie na stanowisko handlowe odpowiada około 200 osób. Spośród wszystkich prowadzonych przez agencję zatrudnienia Manpower rekrutacji około 75 proc. związanych jest właśnie ze sprzedażą.
– Dobrzy handlowcy są poszukiwani, niezależnie od sytuacji gospodarczej w kraju, bo napędzają rozwój firm. To stanowisko kluczowe dla zwiększania efektywności firmy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Monika Styczyńska, ekspert agencji zatrudnienia ManpowerGroup.
Jak podkreśla, jest to nowe podejście w polskich firmach.
Poza ogólnymi wymogami dotyczącymi wykształcenia lub znajomości języka obcego, handlowiec musi mieć zdolności negocjacyjne, dobrą prezencję oraz umieć budować dobre i trwałe relacje z klientami. To także praca przede wszystkim w drodze, dlatego niezbędne jest także posiadanie prawa jazdy. W branżach takich jak IT czy farmaceutycznej dużą rolę odgrywa też wiedza specjalistyczna. Często konieczne jest ukończenie kierunkowych studiów o profilu technicznym czy medycznym.
– Handlowiec powinien przede wszystkim cechować się dużą determinacją w działaniu. Powinna być to osoba, która jest nastawiona na cel i łatwo się nie poddaje. Musi również spełniać szereg kompetencji interpersonalnych i oczywiście posiadać umiejętności komunikacyjne, a także umiejętność bardzo dobrej organizacji pracy. Kolejnym ważnym aspektem, który powinien cechować handlowca jest umiejętność samodzielnego motywowania się – wylicza ekspertka Manpower.
Dzięki premii można podwoić zarobki
Praca na stanowisku handlowca opłacana jest zazwyczaj w formie płacy podstawowej plus premii za wyniki.
– Im bardziej specjalistyczna i wąska branża, tym większa jest podstawa na stanowisku handlowym. Na największe wynagrodzenia podstawowe mogą liczyć handlowcy w branży IT czy inżynierowie – podkreśla ekspertka.
Dane firmy Sedlak&Sedlak pokazują, że dyrektorzy sprzedaży w sektorze IT inkasują miesięcznie około 21 tys. zł brutto. Na pensję w wysokości 11 tys. zł brutto mogą natomiast liczyć menedżerowie. Są to sumy o kilka tysięcy wyższe niż zarabiają osoby piastujące podobne stanowiska w innych sektorach. Z kolei zwykli przedstawiciele handlowi dostają średnio 4,1 tys. zł brutto. Na wysokość wynagrodzenia, oprócz branży, mają także wpływ wielkość przedsiębiorstwa, jego pochodzenie (kapitał polski czy zagraniczny) oraz staż zawodowy pracowników.
Z danych przeprowadzonych przez HRM Partners, firmę specjalizującą się w badaniach wynagrodzeń, wynika, że osoby początkujące, bez doświadczenia w sprzedaży, mogą liczyć na wynagrodzenie rzędu 2500-4000 zł brutto, a osoby z doświadczeniem, w pełni zawodowo ukształtowane, osiągają płace pomiędzy 3500 a 7000 zł brutto.
W odróżnieniu od innych branż, praca na stanowisku handlowca pozwala wypracować wyższe wynagrodzenie za pracę dzięki premii – jej udział procentowy w ogólnym wynagrodzeniu jest znacznie wyższy niż w przypadku innych grup zawodowych.
– Na stanowiskach handlowych dominuje – poza wynagrodzeniem zasadniczym – system premiowy, dzięki czemu można samodzielnie zarządzać swoim wynagrodzeniem. Premie wynoszą zazwyczaj od 50 do 100 proc. wartości wynagrodzenia podstawowego – mówi Monika Styczyńska.
Czytaj także
- 2024-07-16: Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr
- 2024-06-26: Katarzyna Dowbor: Kocham Andaluzję. Z przyjemnością jeżdżę tam na wakacje do domu moich dzieci
- 2024-07-10: Katarzyna Pakosińska: Cieszę się, że miałam odwagę podjąć decyzję o rozstaniu z Kabaretem Moralnego Niepokoju. Rwało mnie już wtedy gdzie indziej
- 2024-06-19: Katarzyna Pakosińska: Bardzo interesujemy się z mężem Dalekim Wschodem. Marzy nam się lot do Korei, by lepiej poznać tamtejszą historię i kulturę
- 2024-06-03: Filip Chajzer: Ciągły hejt i to, że non stop musiałem z kimś walczyć, przestało mi się spinać ze sobą. Moje 40. urodziny to jest rozpoczęcie gry już na moich zasadach
- 2024-06-11: Filip Chajzer: Przyszłości nie chciałbym wiązać z mediami, ale z biznesem. W telewizji chcę być tylko hobbystycznie, bo jestem urodzonym reporterem
- 2024-06-13: Anna Kalczyńska: Ostatni rok dał mi duży oddech i dziś już oglądam „Dzień Dobry TVN” z dystansem. Zmiany doceniamy po jakimś czasie
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-04-30: Artur Barciś: Reżyseria jest rzeczą dużo bardziej odpowiedzialną niż aktorstwo. Może kiedyś zdecyduję się wyreżyserować film
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027
Polityka
Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio
W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.
IT i technologie
Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań
Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.