Newsy

Handlowcy wciąż poszukiwani na rynku pracy. Na początek można dostać 4 tys. zł brutto

2013-05-27  |  06:30
Mówi:Monika Styczyńska
Funkcja:ekspert
Firma:ManpowerGroup
  • MP4
  • Handlowców nie ima się kryzys, bo ich praca bezpośrednio wpływa na zyski firmy. Dlatego pracodawcy stale poszukują osób do sprzedaży. Zarobki w tej profesji wynoszą 4,1 zł brutto dla „zwykłych”  handlowców, pensja dyrektorska w branży IT w tym zawodzie to 21 tys. zł, a menedżer dostaje 11 tys. zł brutto. Chętnych do pracy na stanowisku handlowca nie brakuje.

    Średnio na jedno ogłoszenie na stanowisko handlowe odpowiada około 200 osób. Spośród wszystkich prowadzonych przez agencję zatrudnienia Manpower rekrutacji około 75 proc. związanych jest właśnie ze sprzedażą. 

     – Dobrzy handlowcy są poszukiwani, niezależnie od sytuacji gospodarczej w kraju, bo napędzają rozwój firm. To stanowisko kluczowe dla zwiększania efektywności firmy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Monika Styczyńska, ekspert agencji zatrudnienia ManpowerGroup.

    Jak podkreśla, jest to nowe podejście w polskich firmach.

    Poza ogólnymi wymogami dotyczącymi wykształcenia lub znajomości języka obcego, handlowiec musi mieć zdolności negocjacyjne, dobrą prezencję oraz umieć budować dobre i trwałe relacje z klientami. To także praca przede wszystkim w drodze, dlatego niezbędne jest także posiadanie prawa jazdy. W branżach takich jak  IT czy farmaceutycznej dużą rolę odgrywa też wiedza specjalistyczna. Często konieczne jest ukończenie kierunkowych studiów o profilu technicznym czy medycznym.

     – Handlowiec powinien przede wszystkim cechować się dużą determinacją w działaniu. Powinna być to osoba, która jest nastawiona na cel i łatwo się nie poddaje. Musi również spełniać szereg kompetencji interpersonalnych i oczywiście posiadać umiejętności komunikacyjne, a także umiejętność bardzo dobrej organizacji pracy. Kolejnym ważnym aspektem, który powinien cechować handlowca jest umiejętność samodzielnego motywowania się – wylicza ekspertka Manpower.

    Dzięki premii można podwoić zarobki

    Praca na stanowisku handlowca opłacana jest zazwyczaj w formie płacy podstawowej plus premii za wyniki.

     – Im bardziej specjalistyczna i wąska branża, tym większa jest podstawa na stanowisku handlowym. Na największe wynagrodzenia podstawowe mogą liczyć handlowcy w branży IT czy inżynierowie – podkreśla ekspertka.

    Dane firmy Sedlak&Sedlak pokazują, że dyrektorzy sprzedaży w sektorze IT inkasują miesięcznie około 21 tys. zł brutto. Na pensję w wysokości 11 tys. zł brutto mogą natomiast liczyć menedżerowie. Są to sumy o kilka tysięcy wyższe niż zarabiają osoby piastujące podobne stanowiska w innych sektorach. Z kolei zwykli przedstawiciele handlowi dostają średnio 4,1 tys. zł brutto. Na wysokość wynagrodzenia, oprócz branży, mają także wpływ wielkość przedsiębiorstwa, jego pochodzenie (kapitał polski czy zagraniczny) oraz staż zawodowy pracowników. 

    Z danych przeprowadzonych przez HRM Partners, firmę specjalizującą się w badaniach wynagrodzeń, wynika, że osoby początkujące, bez doświadczenia w sprzedaży, mogą liczyć na wynagrodzenie rzędu 2500-4000 zł brutto, a osoby z doświadczeniem, w pełni zawodowo ukształtowane, osiągają płace pomiędzy 3500 a 7000 zł brutto.

    W odróżnieniu od innych branż, praca na stanowisku handlowca pozwala wypracować wyższe wynagrodzenie za pracę dzięki premii – jej udział procentowy w ogólnym wynagrodzeniu jest znacznie wyższy niż w przypadku innych grup zawodowych. 

     – Na stanowiskach handlowych dominuje – poza wynagrodzeniem zasadniczym – system premiowy, dzięki czemu można samodzielnie zarządzać swoim wynagrodzeniem. Premie wynoszą zazwyczaj od 50 do 100 proc. wartości wynagrodzenia podstawowego  – mówi Monika Styczyńska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.