Mówi: | Mariola Raudo |
Funkcja: | kierownik ds. rekrutacji i HR biznes partner |
Firma: | Nestlé Polska |
Nestlé zatrudni prawie 700 młodych ludzi do końca 2016 r. To element europejskiej walki z bezrobociem młodych
W Europie pięć milionów osób do 25. roku życia pozostaje bez pracy, ale statystyki się poprawiają. Programy na rzecz zatrudniania młodych ludzi podejmowane są na szczeblu unijnym i w poszczególnych krajach, coraz częściej angażują się w nie również firmy. W ubiegłym roku w Nestlé 235 młodych Polaków otrzymało ofertę pracy, stażu lub praktyk w koncernie. Do końca 2016 r. liczba ta ma wzrosnąć do 760, a w całej Europie program dotyczyć ma nawet 20 tys. młodych do 30. roku życia.
– Tylko w Polsce zaoferowaliśmy prawie 700 miejsc osobom, które starały się o pracę, staż i praktyki, z czego przyjęliśmy 235. Do 2017 roku planujemy zatrudnić w sumie 760 osób. Możemy się więc pochwalić ogromnymi sukcesami w walce z bezrobociem – przekonuje Mariola Raudo, kierownik ds. rekrutacji i HR biznes partner Nestlé Polska.
Zgodnie z ogłoszoną w 2013 roku przez Nestlé „Europejską Inicjatywą na rzecz Zatrudniania Ludzi Młodych – Nestlé needs YOUth” w ciągu najbliższych trzech lat firma chce stworzyć możliwość zatrudnienia dla 20 tys. Europejczyków do 30. roku życia. Połowa z nich ma otrzymać propozycje pracy, natomiast druga połowa – oferty praktyk i staży.
– Bardzo nas cieszy ogromne zrozumienie dla tej inicjatywy i to, że wiele instytucji rządowych, pozarządowych, organizacji studenckich i innych podmiotów chce się w nią zaangażować – wskazuje Mariola Raudo. – Mnóstwo instytucji zgłasza się do nas z ofertą wsparcia i współpracy. Bardzo się cieszymy z tego, że jest tak duża otwartość.
Nestlé jest również inicjatorem Sojuszu dla Młodych, do którego w ubiegłym roku przystąpiło kilku znaczących graczy, m.in. firmy Axa, EY, Facebook czy Google. Łącznie koncerny te mają zaoferować młodym 100 tys. miejsc pracy, staży i praktyk.
– Nikt nie trzyma się ściśle planów, które były tylko założeniami. Robimy tyle, na ile pozwalają możliwości – wyjaśnia Raudo.
Według europejskiego urzędu statystycznego Eurostat w grudniu ubiegłego roku stopa bezrobocia w strefie euro wyniosła 11,4 proc. wobec 11,5 proc. w listopadzie, a w całej UE – 9,9 proc. Bezrobocie wśród osób do 25. roku życia wyniosło 21,4 proc. we wszystkich krajach Unii Europejskiej, co oznacza, że problem ten dotyczył prawie pięciu milionów osób w tym wieku. Najgorzej statystyki te wyglądają w Hiszpanii i Grecji, gdzie bez pracy jest ok. 50 proc. młodych ludzi.
– Osoby, które do nas aplikują lub odbywają praktyki i staże, to ludzie z ogromną inicjatywą, którzy mają wiele pomysłów nie tylko dotyczących własnego rozwoju, lecz także usprawnienia całej organizacji – zauważa kierownik ds. rekrutacji i HR biznes partner Nestlé Polska.
Jak podkreśla, główną przyczyną problemów młodych na rynku pracy jest niedopasowanie założeń programowych szkół do oczekiwań pracodawców. Absolwentom brakuje więc odpowiednich kompetencji czy wiedzy na temat danej specjalizacji.
O ile osoby z wykształceniem ścisłym nie mają większych problemów ze znalezieniem zatrudnienia, to absolwenci kierunków humanistycznych stają przed trudniejszym zadaniem, ponieważ muszą dopasować swoje kompetencje do wymagań rynku.
– Humaniści zaczynają szukać swoich dróg, w związku z czym takie kierunki także bierzemy pod uwagę – zapewnia Raudo. – Rozmawiamy o tym, jak rozwijać kompetencje miękkie, oraz o tym, jak pomóc takim osobom odnaleźć się na rynku pracy, który coraz częściej jest jednak ukierunkowany na bardzo eksperckie, zawodowe kierunki.
W koncernie w Polsce pracuje ok. pięciu tysięcy osób.
Czytaj także
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.