Newsy

Ofert pracy będzie przybywać, głównie w dużych miastach. Pozyskanie pracownika będzie coraz trudniejsze

2016-01-12  |  06:50

2016 rok będzie pozytywny dla pracowników – liczba ofert pracy będzie rosnąć, szczególnie w sprzedaży, obsłudze klienta oraz finansach. W niektórych sektorach, jak IT, wyraźnie zaczyna brakować wykwalifikowanej kadry. To powoduje, że pracodawcy muszą szukać nowych sposobów na pozyskiwanie pracowników. Dla nich ten rok będzie pełny wyzwań również ze względu na zmiany w prawie.

Zarówno ostatni kwartał 2015 roku, jak i cały ten rok upłynęły pod znakiem rosnącej liczby ofert pracy i spadku bezrobocia – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Filipkiewicz z portalu Praca.pl. – Ten trend utrzyma się także w tym roku. Będzie więcej ofert pracy w większości branż, najwięcej w sprzedaży i IT. Deficyt pracowników IT jeszcze się pogłębi.

Jak wynika z raportu Praca.pl, w ostatnim kwartale ubiegłego roku najwięcej ofert pracy pojawiło się w branżach IT, księgowość, finanse i bankowość, przemysł oraz inżynieria. Jednak ich dominacja się zmniejsza. Zapotrzebowanie na pracowników wyraźnie redukuje sektor bankowy. O ile w ostatnim kwartale 2014 roku ogłoszenia tej branży stanowiły 13,6 proc., to pod koniec 2015 roku było ich zaledwie 8 proc. Podobny spadek pojawił się w administracji i w ofertach dla kadry zarządzającej.

W ostatnim kwartale roku stosunkowo mały był udział ogłoszeń dotyczących sprzedaży i obsługi klienta. Stanowiły one wprawdzie 28 proc. wszystkich ofert, ale było to o 12 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2014 roku.

Branże, które w 2016 roku będą zatrudniać najwięcej pracowników, to sprzedaż, obsługa klienta czy finanse. Tutaj zbyt wiele się nie zmieni. Zaobserwowaliśmy wzrost liczby ofert pracy w turystyce i hotelarstwie, budownictwie oraz medycynie i opiece zdrowotnej. Są to sektory, które dotąd rekrutowały niewiele, a teraz zaczynają zwiększać zapotrzebowanie na pracowników, co świadczy o coraz lepszej kondycji polskiej gospodarki mówi Filipkiewicz.

Coraz większy popyt na pracowników wymusi zmianę sposobu ich pozyskiwania. Pracodawcy, choć najczęściej szukają kadr przez internet, coraz chętniej stawiają na programy referencyjne. Z badania Praca.pl wynika, że 92,3 proc. osób gotowych jest zarekomendować znajomych do pracy.

To system poleceń pracowniczych, w ramach którego pracodawcy wypłacają wynagrodzenie pracownikom, którzy polecą do pracy swojego znajomego i ten znajomy zostanie zatrudniony – mówi ekspert Praca.pl. – Prognozowany niedobór pracowników w coraz większej liczbie branż w 2016 roku owocować będzie większym wysiłkiem ze strony pracodawców skierowanym na pozyskanie doświadczonych specjalistów. Nie będzie wystarczyło zaoferować dobrą pracę i płacę, firmy będą musiały starać się bardziej.

W tym roku pracy będzie przybywać przede wszystkim w dużych miastach i w stolicach województw.

Ponad trzy czwarte ofert pracy przypadających na województwo dotyczy jego stolicy – wskazuje Michał Filipkiewicz. – W przypadku niektórych regionów jest to nawet ponad 90 proc. Zatem jeżeli chcemy znaleźć dobrą i dobrze płatną pracę, najlepiej skupić się na największych ośrodkach miejskich.

Według Głównego Urzędu Statystycznego na koniec listopada 2015 roku w całym kraju było 1 mln 530 tys. zarejestrowanych osób bez zatrudnienia – stopa bezrobocia wyniosła 9,6 proc. Mimo pozytywnych tendencji na rynku pracy eksperci Praca.pl prognozują, że fala emigracji zarobkowej w tym roku jeszcze się pogłębi.

Liczba osób pracujących za granicą może wynieść w tym roku aż 3 mln. W dodatku dzisiejsza emigracja różni się od wyjazdów z poprzednich lat. Polacy częściej decydują się na wyjazd za granicę na stałe w przeciwieństwie do tej pierwszej fali, kiedy wyjeżdżaliśmy, żeby się dorobić i zarobione pieniądze pożytkowaliśmy w Polsce – mówi Michał Filipkiewicz.

Rok 2016 niesie ze sobą wiele zmian prawnych, które będą poważnym wyzwaniem dla pracodawców. 1 stycznia weszło w życie oskładkowanie na rzecz ZUS umów cywilno-prawnych, co z założenia ma „ucywilizować” sektor zatrudnienia.

Czy tak rzeczywiście się stanie, rynek zostanie ucywilizowany i pracodawcy rzeczywiście będą odprowadzać składki na ZUS, to się jednak okaże  – zauważa Filipkiewicz. – Może nastąpić fala zwolnień, bo pracodawcy nie będą w stanie udźwignąć kosztów. Oskładkowanie umów-zleceń dotyczy przede wszystkim firm ochroniarskich oraz sprzątających. Można przypuszczać, że związane z tym koszty przedsiębiorstwa będą próbowały przerzucić na klientów. Jeżeli ci ostatni zaakceptują wyższe ceny, wówczas stanowiska zostaną zachowane, jeśli nie – musimy liczyć się z falą zwolnień.

22 lutego br. wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy wprowadzająca regulacje dotyczące umów terminowych. Tego rodzaju porozumienia będą mogły być zawierane maksymalnie na 33 miesiące, a okresy wypowiedzenia zostają zrównane.

Dla pracowników oznacza to stabilizację zatrudnienia i większą łatwość, np. podczas ubiegania się o kredyt – ocenia Filipkiewicz. – W tym roku wystartował także program „Praca dla młodych”. Rząd będzie finansował wynagrodzenie osób do 30. roku życia przez pierwsze 12 miesięcy. Zatrudniając taką osobę, pracodawca może liczyć przez rok na zwrot minimalnego wynagrodzenia, przy czym musi się zobowiązać, że taką osobę będzie zatrudniać przez kolejne dwanaście miesięcy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.