Newsy

Polskie firmy w relacjach z pracownikami są coraz bliżej europejskich standardów

2014-11-20  |  06:45
Mówi:Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej

Andrzej Czernek, członek zarządu, dyrektor generalny Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”

  • MP4
  • W ciągu ostatnich 20 lat istotnie zmieniły się relacje między pracodawcą i zatrudnionymi. Powoli doganiamy standardy europejskie – uważa prezes Krajowej Izby Gospodarczej. Coraz więcej firm stawia na dialog ze stroną społeczną i staje się on ważnym elementem zarządzania przedsiębiorstwem. To z kolei pozytywnie przekłada się na wyniki firm. W tym roku po raz kolejny nagrodzono „Pracodawców godnych zaufania”. Laureatami zostali: spółka PKP Cargo, Edipresse Polska oraz Towarzystwo Finansowe SKOK.

    Pod względem kształtowania stosunków między pracodawcą i zatrudnionymi nie osiągnęliśmy jeszcze standardów europejskich, aczkolwiek obserwując zmiany, jakie w Polsce nastąpiły w ciągu ostatnich 20 lat, możemy powiedzieć, że jest o niebo lepiej – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej. – Jeszcze kilka lat temu zagadnienia pracownicze były zaniedbywane albo wręcz lekceważone przez niektórych pracodawców. Dochodziło do tego, że każdy kontakt właściciela z zatrudnionym był konfrontacyjny. W tej chwili jest już zupełnie inaczej. Racje obu stron są z reguły szanowane.

    Jak precyzuje Andrzej Czernek, członek zarządu i dyrektor generalny Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, z punktu widzenia odpowiedzialnego biznesu istotne jest budowanie właściwych relacji między pracodawcą i pracownikiem.

    Wiadomo, że liczą się nie tylko same wyniki pracy, lecz także atmosfera jaka panuje w zakładzie. To przekłada się na ostateczne wyniki – wskazuje Andrzej Czernek. – Dlatego tak ważne jest budowanie odpowiednich relacji z pracownikiem, dbanie o niego przede wszystkim poprzez zaspokajanie potrzeb socjalnych. Chodzi o to, aby w miejscu pracy czuł się dobrze, by widział, że pracodawca nie tylko korzysta z efektów jego aktywności, lecz także buduje z nim odpowiednią relację.

    Promowaniu przedsiębiorstw wprowadzających takie standardy ma służyć konkurs „Pracodawca Godny Zaufania”. W tegorocznej edycji kapituła oceniała, jak o pracowników dbają firmy z branży kolejowej, medialnej oraz spółdzielczych instytucji finansowych. Laureatami zostali: spółka PKP Cargo, Edipresse Polska oraz Towarzystwo Finansowe SKOK.

    Chcemy w ten sposób promować wysokie standardy stosunków między pracodawcą  a pracownikiem, ten konkurs właśnie temu służy – wyjaśnia Andrzej Arendarski. – Firmy, które zostały nagrodzone, są wzorcami. Poprzez upowszechnianie dobrych praktyk chcemy namawiać innych, aby po prostu poszli w ich ślady.

    Podczas oceny, jak wskazuje szef KIG, brane były pod uwagę różne aspekty stosunków między zatrudnionymi i pracodawcami. Umiejętność prowadzenia dialogu była jednym z najważniejszych kryteriów.

    Doceniamy także przedsiębiorstwa, które troszczą się o zatrudnionych i mają dla nich szeroką ofertę profesjonalnego rozwoju i zabezpieczenia socjalnego. Krótko mówiąc, laureatami zostały firmy zapewniające wysokie standardy dialogu miedzy pracodawcą a pracobiorcą – mówi Arendarski.

    Według dyrektora generalnego Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, biorąc pod uwagę standardy europejskie relacje pracownicze w polskich firmach mogłyby być lepsze.

    Dopiero od 25 lat budujemy gospodarkę rynkową i w tym zakresie nie mamy większych doświadczeń – tłumaczy Andrzej Czernek. – Dlatego pokazywanie dobrych praktyk i ocenianie relacji pracodawców z pracownikami ma duże znaczenie. Pozwala budować wzorce, pokazywać i upowszechniać, tak aby inni mogli je naśladować i widzieli tego korzystne efekty.

    Dotychczas laureatami Konkursu „Pracodawca Godny Zaufania zostały takie firmy, jak: Pelion (dawniej PGF), Mostostal Warszawa, Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci sklepów Biedronka), Polkomtel, Eurobank, PKN Orlen, PKP Cargo, Żywiec Zdrój, Henkel Polska, Skanska, Danone czy Compensa TU.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.