Newsy

Pracodawcy RP: Od lat notujemy coraz mniejsze uzwiązkowienie. Nadal jednak potrzebny jest dialog

2014-11-27  |  06:40

Trwają intensywne rozmowy między organizacjami pracodawców a związkami zawodowymi, które mają przywrócić dialog na szczeblu ogólnopolskim. Choć związki zawodowe są w defensywie, dialog wciąż jest potrzebny uważa Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP. Jego zdaniem często próbę dialogu związkowcy zmieniają w dyktat.

Związki zawodowe są w defensywie, od wielu lat notujemy coraz mniejsze uzwiązkowienie, czyli krótko mówiąc, oferta liderów i samych związków dla potencjalnych członków jest prawdopodobnie nie za bardzo przyjazna albo nieatrakcyjna zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Malinowski, prezydent organizacji Pracodawcy RP. To powoduje, że mamy określone napięcia w dialogu społecznym polegające na tym, że związki bardzo często próbują zamienić dialog w dyktat. Jeśli nie są wykorzystywane tylko ich propozycje, to się obrażają.

Dowodem tego – zdaniem Malinowskiego – jest porzucenie 1,5 roku temu przez związkowców dialogu w ramach tzw. Komisji Trójstronnej instytucji, która w założeniach miała się składać z przedstawicieli rządu, organizacji pracodawców oraz związków zawodowych.

Jest jednak światełko w tunelu, bo prowadzimy intensywne rozmowy, ponieważ uważamy, że ważnym elementem jest próba rozmawiania ze związkami zawodowymi i prowadzenie tego dialogu podkreśla Andrzej Malinowski. Ten dialog zresztą istnieje w formach autonomicznych na poziomie przedsiębiorstw. Tam pracodawcy bardzo często dogadują się z reprezentantami pracowników.

25-lecie zmian na rynku pracy

Przez ostatnie 25 lat relacje na linii pracodawca-pracownik uległy znaczącym zmianom. Podobnie zresztą jak cały rynek pracy.

25 lat temu nie było bezrobocia, ale też niemal w ogóle nie było gospodarki argumentuje Malinowski. Dzisiaj mamy gospodarkę, ale jest bezrobocie. W wyniku procesów transformacji, a także wielu innych błędów, na przykład edukacyjnych, mamy określone kłopoty z miejscami pracy. Szczególnie dotyczy to ludzi młodych, których wykształcenie nie trafia w potrzeby pracodawców.

Jedyne skuteczne lekarstwo na bezrobocie to nowe inwestycje, które pozwolą przedsiębiorcom utworzyć nowe miejsca pracy.

Żeby poprawić rynek pracy, nic się więcej nie da zrobić, jak tylko stworzyć warunki do rozwoju gospodarki. Wszystkie inne mechanizmy, które próbują uporządkować sytuację, to tylko leczenie objawowe. Natomiast rzeczą ważniejszą jest wyeliminowanie przyczyn choroby przekonuje prezydent Pracodawców RP. Prawie 99,8 proc. wszystkich firm stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa, a w tej grupie prawie 90 proc. to firmy mikro i małe. Takie podmioty mają ograniczone możliwości przyjmowania pracowników.

W kolejnych latach, jak podkreśla Malinowski, potrzebna będzie reorganizacja rynku pracy w związku z tym, że zmieniają się technologie, systemy komunikacyjne, metody zarządzania, ale też zwiększa się konkurencja wśród firm.

Wiemy już, że chyba nie da się już dalej konkurować naszą dotychczasową bronią, czyli stosunkowo niskimi kosztami pracy, bo one coraz bardziej wzrastają. W związku z tym pozostaje nam zwrócenie uwagi na kwestie innowacyjne. Bo dzisiaj na całym świecie przewagi konkurencyjne uzyskuje się przede wszystkim poprzez działania innowacyjne.

Pracodawcy RP (wcześniej Konfederacja Pracodawców Polskich) są najstarszą, działającą od 1989 roku, organizacją zrzeszającą przedsiębiorców w Polsce. Reprezentuje około 10 tys. firm, które łącznie zatrudniają około pięciu milionów pracowników. Zdecydowana większość z nich (85 proc.) to podmioty prywatne. 27 listopada organizacja obchodzi jubileusz 25 lat istnienia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.