Newsy

Pracodawcy zatrudniają głównie absolwentów z doświadczeniem. Ciężko o pracę bez stażu i praktyki.

2013-09-03  |  06:15

Uczelnie coraz bardziej zacieśniają współpracę z pracodawcami. Mają świadomość tego, że rynek pracy oczekuje dziś absolwentów, którzy już na studiach zdobywali doświadczenie, np. odbyli praktyki w dużej firmie.  – Zatrudnianie młodych, ale już doświadczonych pracowników oznacza dla pracodawcy mniejsze koszty wdrożenia ich do zawodu – przekonuje Joanna Nowocień z firmy doradczej Capgemini Polska. 

 – Za granicą istnieje duża współpraca ze środowiska akademickiego. Uczelnie współpracują ze sobą, tworzą wspólne programy dla studentów, w ramach których często powstają prężnie działające na rynku przedsiębiorstwa – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Joanna Nowocień z firmy doradczej Capgemini Polska.

Podkreśla, że nasze uczelnie również dostrzegają korzyści ze współpracy z biznesem, dlatego zabiegają o jej zacieśnianie. Zdaniem Joanny Nowocień, polscy studenci są przedsiębiorczy i do realizacji swoich pomysłów potrzebują jedynie biznesowych mentorów.

 – Jeżeli mówimy o rynku polskim, na pewno sukcesem jest to, że coraz częściej i uczelnie, i biznes widzą korzyści ze współpracy. Korzyścią jest to, że od dwóch lat przedstawiciele pracodawców mogą zasiadać w radach programowych uczelni, mogą oficjalnie omawiać programy dydaktyczne pod kątem potrzeb rynku – mówi Nowocień.

Współpraca ze studentami nabiera tempa m.in. wśród firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Dzisiejsi studenci to nie tylko przyszli pracownicy, ale i pracodawcy. Uczelnie powinny się starać jak najlepiej przygotować ich także do tej roli.

 – Uczelnie powinny przede wszystkim nauczać samodzielnego myślenia, rozwijać chęć doskonalenia, rozwoju i uczyć przedsiębiorczości. Dopóki wszystkie strony będą o tym pamiętać, problem komercjalizacji będzie drugorzędny – twierdzi ekspertka.

Zdobyta na studiach praktyka znacząco ułatwia wdrażanie absolwenta do zawodu.

 – Dla każdego pracodawcy to oznacza mniejsze koszty wprowadzenia takiego pracownika do firmy, a dla pracownika to oczywiście mniejszy stres, większa satysfakcja z pracy  tłumaczy przedstawicielka firmy.

Z kolei dla uczelni współpraca z biznesem jest ważna również dlatego, że poprawia ich wizerunek.

 – Każda uczelnia jest zainteresowana tym, żeby jej absolwenci szybko znajdowali pracę i żeby kształtowali pozytywną opinię o uczelni, bo przecież pracodawcy patrzą na uczelnie przez pryzmat jej absolwentów – wyjaśnia Joanna Nowocień.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.

Ochrona środowiska

KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.

Handel

Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.