Newsy

Szansa na karierę w branży IT dla kobiet – polski rynek będzie potrzebował 700 tys. informatyków

2013-04-26  |  06:45
Mówi:Magdalena Gaj
Funkcja:prezes
Firma:Urząd Komunikacji Elektronicznej
  • MP4
  • Staże w największych firmach teleinformatycznych mają zachęcić młodych inżynierów-kobiety do pracy w branży. Studentki i absolwentki kierunków związanych z elektroniką i informatyką będą musiały zmierzyć się z zadaniami przygotowanymi przez firmy  partnerów konkursu. To kolejna po akcji „Dziewczyny na Politechniki” akcja promująca zawody techniczne wśród maturzystek i studentek. Dzięki nim liczba kobiet na uczelniach technicznych w ciągu ostatnich 6 lat wzrosła o ponad 24 tysiące. Wśród firm, które wsparły inicjatywę Urzędu Komunikacji Elektronicznej, są CISCO, SAS Institute, Sygnity i Motorola.

    Firmy z branży teleinformatycznej należą do najszybciej rozwijających się na europejskim i polskim rynku. Dlatego walczą o najlepszych pracowników, szczególnie inżynierów. 

     – Słyszę od menadżerów, od prezesów firm z branży IT, z którymi współpracuję jako regulator rynku telekomunikacyjnego, że poszukują pracowników kobiet, że brakuje ich w zespołach, że reprezentacja kobiet jest na poziomie 10 proc., maksymalnie do 15 proc., a to jest o wiele za mało – tłumaczy Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    Firmy chcą zachęcić kobiety-inżynierów stażami, dzięki którym mają szansę poznać specyfikę pracy w branży. Dla samych firm atutem kobiet z dyplomem inżyniera są tzw. miękkie umiejętności, niezbędne w zespołach badawczych czy projektowych.

     – Nie ma żadnego szklanego sufitu. Po prostu mamy problem ze stereotypami. Dziewczyny nie kształcą się na uczelniach technicznych, np. na informatyce, telekomunikacji, elektronice. Jeżeli już kończą takie uczelnie, to często nie widzą swojej przyszłości w tej branży, nie podejmują dalszego zatrudnienia, nie wiedzą, że ta branża jest dla nich ciekawym miejscem pracy – mówi Magdalena Gaj.

    Kierunki techniczne dają lepsze perspektywy zatrudnienia niż kierunki humanistyczne. Już dziś wśród bezrobotnych absolwentów uczelni najwięcej jest pedagogów czy politologów. Firmy IT i z branży teleinformatycznej w ciągu najbliższych kilku lat będą zwiększać zatrudnienie.

     – Będziemy potrzebowali na pewno około 700 tys. nowych pracowników inżynierów. Dlatego na takich kierunkach  warto studiować i warto się rozwijać, bo w tej branży przy średniej krajowej 3 500 zł brutto zarobki wykwalifikowanego, dobrego inżyniera z zakresu IT to jest 7000 zł brutto  Magdalena Gaj.

    Pierwsze efekty zaczynają przynosić kampanie społeczne zachęcające kobiety do studiowania kierunków technicznych. Wśród studentów kierunków technicznych 36 procent to kobiety. To o 6 procent więcej niż w roku akademickim 2007/2008 kiedy rozpoczynała się kampania „Dziewczyny na Politechniki!". Liczba studentek uczelni technicznych wzrosła w tym czasie o 24 tysiące, studentów – o 2 tysiące.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.