Mówi: | Jacek Borek |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Accenture Technology |
Tempo wprowadzania innowacji w biznesie przyspiesza. 60 proc. firm chce w tym roku inwestować w sztuczną inteligencję
Wkraczamy w erę postcyfrową, w której nowe technologie stają się powszechne, a kluczem do sukcesu będzie dostarczanie klientom spersonalizowanej oferty w odpowiednim miejscu i czasie, czyli on-demand – to główny wniosek z raportu Accenture Technology Vision 2019. Badanie pokazuje, że sztuczna inteligencja jest technologią, która w nadchodzących latach będzie najczęściej wykorzystywana w transformacji biznesu. Zamierza w nią inwestować ok. 60 proc. dużych firm w Polsce i na świecie. Na kolejnych miejscach plasują się rozwiązania internetu rzeczy, blockchain, rozszerzona rzeczywistość i robotyzacja.
Według 94 proc. spośród 6 672 przebadanych firm z 27 krajów tempo wdrażania innowacji w biznesie przyspieszyło w ostatnich 3 latach. W Polsce ten odsetek jest nawet wyższy i sięga 97 proc.
– Wchodzimy w erę postcyfrową, która jednak nie oznacza, że technologie cyfrowe przestają być istotne, one po prostu stają się coraz bardziej powszechne, tak jak elektryczność. Firmy muszą się wyróżnić za pomocą innych elementów. Nadrzędnym celem inwestycji w innowacje będzie stworzenie dodatkowej wartości dla klientów i zapewnienie im spersonalizowanych doświadczeń on-demand – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.
Autorzy raportu Technology Vision 2019 podkreślają, że w erze postcyfrowej innowacyjność organizacji będzie się przejawiać głównie w tym, jak wpływa na świat i czy jest w stanie w odpowiednim momencie dotrzeć ze swoimi produktami i usługami do klientów. Przykładem jest SpeedFactory, czyli współpraca Adidasa z Siemensem, która ma umożliwić dostarczanie klientom obuwia dopasowanego do ich indywidualnych preferencji w ciągu kilku godzin, albo branża ubezpieczeniowa, która eksperymentuje z rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji, aby maksymalnie skrócić i uprościć proces likwidacji szkód komunikacyjnych.
Według badania Accenture to właśnie sztuczna inteligencja jest technologią, która w nadchodzących latach będzie najczęściej wykorzystywana w projektach transformacyjnych. W tym roku zamierza w nią inwestować 63 proc. firm globalnie i 60 proc. polskich przedsiębiorstw.
– Na drugim miejscu znalazły się technologie internetu rzeczy, oparte o wszelkiego rodzaju czujniki, na które wskazało blisko 60 proc. respondentów globalnie. W Polsce cieszą się one mniejszym zainteresowaniem, inwestycje w IoT planuje ok. 30 proc. przebadanych firm z naszego kraju. Na kolejnym miejscu – z 49 proc. wskazań globalnie i niespełna 40 proc. w Polsce – znalazł się blockchain, czyli technologia rejestrów rozproszonych – mówi Jacek Borek.
W pierwszej piątce technologii, w które zamierzają w najbliższym czasie inwestować firmy, uplasowały się jeszcze rozszerzona rzeczywistość i robotyzacja. Wymienione technologie posłużą firmom nie tylko do budowania relacji z klientami, lecz także do wewnętrznej transformacji, w tym zapewnienia większego bezpieczeństwa oraz lepszego wykorzystania potencjału pracowników.
Raport Accenture Technology Vision 2019 wskazuje pięć trendów, które zdominują inwestycje technologiczne firm w nadchodzących 3 latach.
– Pierwszy to „DARQ Power”, czyli połączenie technologii blockchain, sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości i komputerów kwantowych. To trend zupełnie nowy, o którym wcześniej nie rozmawialiśmy. Wykorzystanie tych czterech technologii pozwoli stworzyć zupełnie nową ofertę dla klientów – mówi Jacek Borek.
Trend drugi został nazwany „Cyfrowy klient” i polega na budowaniu relacji z klientami w oparciu o personalizację i zaufanie. Zdaniem 83 proc. menadżerów zarówno w Polsce, jak i na świecie zrozumienie tego, z jakich technologii korzystają dzisiaj ich klienci, pomoże im wyjść naprzeciw niezaspokojonym dotąd potrzebom, tworzyć spersonalizowane oferty i budować ich lojalność.
– Trend trzeci nazwaliśmy „Człowiek+ w pracy”. Dotyczy on wykorzystania technologii w środowisku pracy zarówno na etapie poszukiwania i przyciągania pracowników, jak i w zakresie zmiany i utrzymania atrakcyjności miejsca pracy. Raport pokazuje ogromną potrzebę wdrożenia narzędzi szkoleniowych, które pozwolą uatrakcyjnić i dynamicznie zmieniać środowisko pracy w firmach – mówi dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.
Czwarty trend to „Bezpieczne ekosystemy”. Autorzy raportu podkreślają, że ekosystemy budują przewagę konkurencyjną firm, ale wystawiają je także na większe cyberryzyko. Z badania wynika, że tylko 29 proc. kadry zarządzającej (w Polsce – 39 proc.) ma pewność, że ich partnerzy w ramach ekosystemów robią wszystko, aby spełniać najbardziej rygorystyczne normy w zakresie bezpieczeństwa.
Ostatnim trendem jest „Rynek chwili”, czyli identyfikowanie i spełnianie potrzeb klienta tu i teraz, dostarczanie im produktów i usług od ręki dzięki wykorzystaniu technologii i wiedzy o cyfrowych zachowaniach konsumentów.
– Jest to trend odpowiadający w szczególności na zapotrzebowanie młodego pokolenia, które jest coraz bardziej aktywne na rynku i ma ogromne oczekiwania względem spersonalizowanej oferty, dostępnej poprzez kanały, które są dla nich w danym momencie najbardziej dogodne – mówi Jacek Borek.
Czytaj także
- 2025-07-29: Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.