Newsy

Trudna sytuacja kobiet na rynku pracy. Blisko 80 proc. zetknęło się z nierównym traktowaniem

2015-12-21  |  06:57
Mówi:Urszula Krassowska, account director TNS Polska

Agnieszka Kramm, psycholożka, fundacja Miejsce Kobiet

Dorota Strosznajder, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Henkel Polska

  • MP4
  • Blisko 93 proc. kobiet uważa, że ich sytuacja na rynku pracy jest trudniejsza niż mężczyzn – wynika z badania TNS Polska. Choć większość przyznaje, że się poprawia, to problemem wciąż pozostaje powrót do pracy po urlopie macierzyńskim i wychowawczym. Wyzwaniem dla pracodawców jest wyrównanie szans pracowników. To istotne, zwłaszcza że różnorodność pracowników przekłada się na sukces firmy.

     Większość kobiet, bo aż 77 proc., powiedziała, że zetknęła się z sytuacją nierównego traktowania na rynku pracy. 43 proc. odpowiedziało, że to są ich własne doświadczenia, nie tylko informacje uzyskane od rodziny czy znajomych. Można więc powiedzieć, że sytuacja kobiet jest dosyć trudna – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Urszula Krassowska z firmy badawczej TNS Polska.

    Z badania „Polki o rynku pracy 2015” przeprowadzonego w trakcie VII Kongresu Kobiet przez TNS na potrzeby Henkel Polska wynika, że sytuacja kobiet na runku pracy wciąż nie jest zadowalająca. Prawie 93 proc. pań uważa, że znajduje się w trudniejszej sytuacji niż mężczyźni pod względem możliwości awansu czy wysokości wynagrodzenia. Taka opinia wśród kobiet jest powszechna, niezależnie od wieku i wykształcenia, coraz więcej pań jest jednak optymistkami. Ponad połowa badanych jest przekonana, że w ciągu dekady sytuacja się poprawiła, a w najbliższej perspektywie będzie jeszcze lepsza.

    – Pracodawcy powinni zadbać o to, by kobiety miały jednakowe szanse na rynku pracy. To szczególnie kwestie związane z wynagrodzeniem, bo jednak kobiety wciąż zarabiają mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach. Panie chciałyby także, żeby dostęp do awansu był równy – przekonuje Krassowska.

    W dużej mierze za wykluczenie na rynku pracy odpowiada przerwa w karierze zawodowej spowodowana urlopem macierzyńskim czy wychowawczym. Przerwa w pracy sprawia, że trudniej jest wrócić, zwłaszcza że pracodawcy często w żaden sposób tego nie ułatwiają.

    – Można to zmienić, wprowadzając elastyczne formy pracy – job sharing czy home office dobrze się sprawdzają i pozwalają kobietom stopniowo wracać na rynek pracy. Ważna jest też praca nad świadomością, z poziomu psychologicznego, żeby kobiety same chciały wracać i miały takie możliwości – zaznacza Agnieszka Kramm, psycholożka z fundacji Miejsce Kobiet.

    Ekspertka podkreśla, że dyskryminacja nie pozostaje bez wpływu na psychologię. Spełnienie tylko w sferze domowej nie wystarczy, dlatego istotne są projekty, które ułatwiają powrót do aktywności zawodowej. Fundacja Miejsce Kobiet i Henkel Polska prowadzą projekt aktywizacji „W drodze do pracy”. Pomaga on kobietom w nabyciu umiejętności, które wspierają powrót do pracy. Intensywny trzymiesięczny kurs pomaga odbudować poczucie własnej wartości.

    – Panie uczestniczą w szeregu indywidualnych spotkań, wizyt studyjnych, m.in. u kobiet, które ukończyły projekt i otworzyły swoją działalność – tłumaczy Kramm. – Przeszkoliliśmy już blisko 100 kobiet, ponad połowa wróciła do pracy. 

    Firmy częściej włączają się w projekty, które aktywizują wyłączone zawodowo grupy. Różnorodność zatrudnionych pracowników przynosi wymierne korzyści biznesowe firmom. Konieczne jest do tego stworzenie optymalnych warunków dla wszystkich zatrudnionych, a jest to możliwe m.in. dzięki Karcie Różnorodności. To międzynarodowa inicjatywa wspierana przez KE. W Polsce jej sygnatariuszami jest ponad 120 firm, a pracodawcy zobowiązują się w ten sposób do wprowadzenia zakazu dyskryminacji w miejscu pracy.

    – W naszej firmie myślimy o różnorodności w trzech kategoriach – narodowości, wieku i płci. Jest to związane z charakterem działalności firmy, a także z wyzwaniami demograficznymi. Tylko dzięki międzynarodowemu zespołowi można odnosić sukcesy na wszystkich rynkach. Taka firma zna i rozumie lokalne uwarunkowania i potrzeby lokalnych konsumentów – przekonuje Dorota Strosznajder, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Henkel Polska.

    Firmy powinny też pamiętać o kobietach, chociażby dlatego że światowe badania pokazują, że kobiety stanowią większość dobrze wykształconej ludzkości. Kariery kobiet w Henkel Polska wspierają programy Women in Leadership oraz koleżeński mentoring realizowany w grupie kobiet menadżerów. Takie inicjatywy mają zwiększyć odsetek kobiet w kadrze zarządzającej. Jak wskazuje Strosznajder, płeć piękna potrafi lepiej rozwiązywać konflikty, lepiej odnajduje się też w sytuacjach kryzysowych.

    – Potwierdzają to dane, które mówią, że firmy, w których kobiety są liczniej reprezentowane w zarządach, mają lepsze wyniki finansowe i sprzedażowe. Dlatego należy dbać o dobrą reprezentację kobiet na wszystkich stanowiskach menadżerskich, także w zarządach – ocenia Dorota Strosznajder.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

     Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

    Infrastruktura

    Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

    Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

    IT i technologie

    Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

    Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.