Newsy

W niektórych branżach wzrosną pensje. Jednak tylko dla najbardziej wykwalifikowanych

2014-03-13  |  06:25

Wciąż najbardziej poszukiwani są wykwalifikowani pracownicy fizyczni, inżynierowie i specjaliści IT. Te osoby mają największą moc negocjacyjną i w tych właśnie branżach może w najbliższym czasie nastąpić najszybszy wzrost płac. Przedsiębiorcy poszukują również pracowników o kompetencjach technicznych i sprzedażowych.

 – Zanim przejdziemy do zwiększenia płac, to rzeczywiście musi być bardzo silny trend na rynku i musi on stać się bardziej rynkiem pracownika niż pracodawcy – dodaje Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup Polska.

Bardzo intensywnie rozwija się sektor usług BPO/SSC, czyli centra usług outsourcingowych, gdzie cały czas w Polsce przybywa inwestycji. Według raportu Manpower, Polska jest nadal krajem atrakcyjnym dla inwestorów zagranicznych z tego sektora, ale także dla koncernów motoryzacyjnych i firm badawczo-rozwojowych. 

 – Polska jest w ogóle jest jednym z czołowych krajów na świecie pod względem inwestycji w BPO, shared service w naszym kraju. I w tymże właśnie sektorze na pewno jest i będzie wiele ofert pracy w najbliższych miesiącach – ocenia Iwona Janas.

Pracodawcy w Polsce pozostają umiarkowanie optymistyczni co do planów zwiększania zatrudnienia w najbliższych trzech miesiącach. Prognoza netto zatrudnienia po korekcie sezonowej wynosi +7 proc., przy czym dwa razy więcej przedsiębiorców zamierza zwiększyć zatrudnienie niż je zredukować. Najlepiej wypadają sektor produkcji przemysłowej oraz transportu i logistyki, w których firmy najbardziej są nastawione na zwiększenie zatrudnienia.

 – Na 10 sektorów gospodarki tylko 2 sektory mają prognozy zatrudnieniowe negatywne. Zdecydowana większość jest w poszczególnych sektorach pozytywnie nastawiona do zatrudnienia – dodaje dyrektor generalna ManpowerGroup Polska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.