Mówi: | Andrzej Smółko |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | CWS-boco Polska |
W Polsce dochodzi do blisko 2 tys. wypadków przy pracy tygodniowo. Wiedza na temat zagrożeń jest niewielka
W ubiegłym roku doszło w Polsce do ponad 88 tys. wypadków przy pracy, w tym 267 zakończyło się śmiercią poszkodowanego – wynika z danych GUS. Eksperci podkreślają, że wiedza o potencjalnych zagrożeniach zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców jest niewystarczająca. 67 proc. Polaków jest narażonych na niebezpieczeństwo w pracy, ale ponad połowa je lekceważy.
Według przeprowadzonego w lipcu br. przez pracownię Millward Brown na zlecenie Koalicji Bezpieczni w Pracy badania „Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2014” 67 proc. Polaków uważa, że charakter ich zatrudnienia wiąże się z zagrożeniem dla zdrowia lub życia. Mimo tego ponad połowa czuje się w pracy bezpieczniej, niż wskazuje na to ryzyko związane z wykonywanym zawodem.
– Chcemy propagować wiedzę na temat bezpieczeństwie pracy w Polsce. Marzymy o tym, że za 10 lat już nie będzie dochodziło do 2 tys. wypadków przy pracy tygodniowo – mówi Andrzej Smółko, prezes zarządu firmy CWS-boco Polska, członka Koalicji Bezpieczni w Pracy.
Ubiegłoroczne statystyki wskazują, że sytuacja nieco się poprawia. GUS podał, że w 2013 roku ponad 88,2 tys. osób zostało poszkodowanych w wypadkach przy pracy. Najwięcej tego typy zdarzeń miało miejsce na Śląsku, w Wielkopolsce i na Mazowszu (odpowiednio 12 tys., 11,1 tys. oraz 10,8 tys.). Zdaniem Andrzeja Smółki wiedza na temat zagrożeń i zasad bezpieczeństwa wśród pracowników i pracodawców nadal nie jest wystarczająca.
– Dlatego zawiązaliśmy Koalicję Bezpieczni w Pracy, której celem jest promowanie kultury i bezpieczeństwa pracy w Polsce zarówno wśród przedsiębiorców, jak i pracowników – informuje Andrzej Smółko. – Zależy nam na tym, by podnieść poziom bezpieczeństwa w pracy i ograniczyć liczbę wypadków. Są to dosyć często powtarzane slogany, ale my wiemy, jak to zrobić.
Koalicję powołały cztery firmy: CWS-boco Polska, Krystian, LaFarge i TenCate. Prowadzi ona między innymi działania edukacyjne na platformie internetowej www.bezpieczniwpracy.pl.
– Nie ograniczamy się tylko do przedstawiania suchych aktów prawnych i obowiązków pracowników oraz pracodawców – mówi Smółko. – Przede wszystkim publikujemy materiały z zakresu wiedzy praktycznej, czyli prezentujące rozwiązania, które służą podnoszeniu bezpieczeństwa pracy, oraz najlepsze praktyki, które udaje nam się zaobserwować w przedsiębiorstwach.
Jak wynika z badania Millward Brown, co trzeci pracownik w ciągu ostatnich lat był świadkiem wypadku lub słyszał o wypadku w swoim miejscu pracy, z czego aż 7 proc. stanowiły zdarzenia śmiertelne. Około 20 proc. zatrudnionych doświadczyło rażących naruszeń przepisów BHP.
– Zależy nam na tym, by zaangażować w to jak największą grupę polskich przedsiębiorstw – twierdzi Andrzej Smółko. – Ale liczymy także na współpracę ze strony specjalistów do spraw BHP. Chcielibyśmy, aby oni także podzielili się swoimi doświadczeniami, tym, co dzieje u nich w firmach w zakresie bezpieczeństwa, dobrymi praktykami i rozwiązaniami. Chcemy też zachęcić specjalistów BHP do pewnego współzawodnictwa, np. o tytuł najlepszego specjalisty BHP lub najbezpieczniejszej firmy w Polsce.
Wynika badania Millward Brown wskazują, że poczucie zagrożenia w miejscu pracy jest znacznie mniejsze niż rzeczywiste niebezpieczeństwo. Zaledwie 13 proc. ankietowanych obawia się o życie lub zdrowie. Zdecydowana większość (87 proc.) czuje się bezpiecznie, z czego ponad połowa (58 proc.) – bardzo. 57 proc. zatrudnionych uważa, że w pracy nie stanie się im nic złego, pomimo potencjalnego ryzyka związanego z wykonywanym zawodem.
Czytaj także
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-17: Dramatyczna sytuacja w opiece długoterminowej. Kolejki oczekujących są coraz dłuższe [DEPESZA]
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.