Newsy

W Polsce dochodzi do blisko 2 tys. wypadków przy pracy tygodniowo. Wiedza na temat zagrożeń jest niewielka

2014-11-07  |  06:25

W ubiegłym roku doszło w Polsce do ponad 88 tys. wypadków przy pracy, w tym 267 zakończyło się śmiercią poszkodowanego wynika z danych GUS. Eksperci podkreślają, że wiedza o potencjalnych zagrożeniach zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców jest niewystarczająca. 67 proc. Polaków jest narażonych na niebezpieczeństwo w pracy, ale ponad połowa je lekceważy.

Według przeprowadzonego w lipcu br. przez pracownię Millward Brown na zlecenie Koalicji Bezpieczni w Pracy badania „Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2014” 67 proc. Polaków uważa, że charakter ich zatrudnienia wiąże się z zagrożeniem dla zdrowia lub życia. Mimo tego ponad połowa czuje się w pracy bezpieczniej, niż wskazuje na to ryzyko związane z wykonywanym zawodem.

Chcemy propagować wiedzę na temat bezpieczeństwie pracy w Polsce. Marzymy o tym, że za 10 lat już nie będzie dochodziło do 2 tys. wypadków przy pracy tygodniowo – mówi Andrzej Smółko, prezes zarządu firmy CWS-boco Polska, członka Koalicji Bezpieczni w Pracy.

Ubiegłoroczne statystyki wskazują, że sytuacja nieco się poprawia. GUS podał, że w 2013 roku ponad 88,2 tys. osób zostało poszkodowanych w wypadkach przy pracy. Najwięcej tego typy zdarzeń miało miejsce na Śląsku, w Wielkopolsce i na Mazowszu (odpowiednio 12 tys., 11,1 tys. oraz 10,8 tys.). Zdaniem Andrzeja Smółki wiedza na temat zagrożeń i zasad bezpieczeństwa wśród pracowników i pracodawców nadal nie jest wystarczająca.

Dlatego zawiązaliśmy Koalicję Bezpieczni w Pracy, której celem jest promowanie kultury i bezpieczeństwa pracy w Polsce zarówno wśród przedsiębiorców, jak i pracowników – informuje Andrzej Smółko. – Zależy nam na tym, by podnieść poziom bezpieczeństwa w pracy i ograniczyć liczbę wypadków. Są to dosyć często powtarzane slogany, ale my wiemy, jak to zrobić.

Koalicję powołały cztery firmy: CWS-boco Polska, Krystian, LaFarge i TenCate. Prowadzi ona między innymi działania edukacyjne na platformie internetowej www.bezpieczniwpracy.pl.

Nie ograniczamy się tylko do przedstawiania suchych aktów prawnych i obowiązków pracowników oraz pracodawców – mówi Smółko. – Przede wszystkim publikujemy materiały z zakresu wiedzy praktycznej, czyli prezentujące rozwiązania, które służą podnoszeniu bezpieczeństwa pracy, oraz najlepsze praktyki, które udaje nam się zaobserwować w przedsiębiorstwach.

Jak wynika z badania Millward Brown, co trzeci pracownik w ciągu ostatnich lat był świadkiem wypadku lub słyszał o wypadku w swoim miejscu pracy, z czego aż 7 proc. stanowiły zdarzenia śmiertelne. Około 20 proc. zatrudnionych doświadczyło rażących naruszeń przepisów BHP.

Zależy nam na tym, by zaangażować w to jak największą grupę polskich przedsiębiorstw – twierdzi Andrzej Smółko. – Ale liczymy także na współpracę ze strony specjalistów do spraw BHP. Chcielibyśmy, aby oni także podzielili się swoimi doświadczeniami, tym, co dzieje u nich w firmach w zakresie bezpieczeństwa, dobrymi praktykami i rozwiązaniami. Chcemy też zachęcić specjalistów BHP do pewnego współzawodnictwa, np. o tytuł najlepszego specjalisty BHP lub najbezpieczniejszej firmy w Polsce.

Wynika badania Millward Brown wskazują, że poczucie zagrożenia w miejscu pracy jest znacznie mniejsze niż rzeczywiste niebezpieczeństwo. Zaledwie 13 proc. ankietowanych obawia się o życie lub zdrowie. Zdecydowana większość (87 proc.) czuje się bezpiecznie, z czego ponad połowa (58 proc.) – bardzo. 57 proc. zatrudnionych uważa, że w pracy nie stanie się im nic złego, pomimo potencjalnego ryzyka związanego z wykonywanym zawodem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.