Newsy

W Polsce dochodzi do blisko 2 tys. wypadków przy pracy tygodniowo. Wiedza na temat zagrożeń jest niewielka

2014-11-07  |  06:25

W ubiegłym roku doszło w Polsce do ponad 88 tys. wypadków przy pracy, w tym 267 zakończyło się śmiercią poszkodowanego wynika z danych GUS. Eksperci podkreślają, że wiedza o potencjalnych zagrożeniach zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców jest niewystarczająca. 67 proc. Polaków jest narażonych na niebezpieczeństwo w pracy, ale ponad połowa je lekceważy.

Według przeprowadzonego w lipcu br. przez pracownię Millward Brown na zlecenie Koalicji Bezpieczni w Pracy badania „Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2014” 67 proc. Polaków uważa, że charakter ich zatrudnienia wiąże się z zagrożeniem dla zdrowia lub życia. Mimo tego ponad połowa czuje się w pracy bezpieczniej, niż wskazuje na to ryzyko związane z wykonywanym zawodem.

Chcemy propagować wiedzę na temat bezpieczeństwie pracy w Polsce. Marzymy o tym, że za 10 lat już nie będzie dochodziło do 2 tys. wypadków przy pracy tygodniowo – mówi Andrzej Smółko, prezes zarządu firmy CWS-boco Polska, członka Koalicji Bezpieczni w Pracy.

Ubiegłoroczne statystyki wskazują, że sytuacja nieco się poprawia. GUS podał, że w 2013 roku ponad 88,2 tys. osób zostało poszkodowanych w wypadkach przy pracy. Najwięcej tego typy zdarzeń miało miejsce na Śląsku, w Wielkopolsce i na Mazowszu (odpowiednio 12 tys., 11,1 tys. oraz 10,8 tys.). Zdaniem Andrzeja Smółki wiedza na temat zagrożeń i zasad bezpieczeństwa wśród pracowników i pracodawców nadal nie jest wystarczająca.

Dlatego zawiązaliśmy Koalicję Bezpieczni w Pracy, której celem jest promowanie kultury i bezpieczeństwa pracy w Polsce zarówno wśród przedsiębiorców, jak i pracowników – informuje Andrzej Smółko. – Zależy nam na tym, by podnieść poziom bezpieczeństwa w pracy i ograniczyć liczbę wypadków. Są to dosyć często powtarzane slogany, ale my wiemy, jak to zrobić.

Koalicję powołały cztery firmy: CWS-boco Polska, Krystian, LaFarge i TenCate. Prowadzi ona między innymi działania edukacyjne na platformie internetowej www.bezpieczniwpracy.pl.

Nie ograniczamy się tylko do przedstawiania suchych aktów prawnych i obowiązków pracowników oraz pracodawców – mówi Smółko. – Przede wszystkim publikujemy materiały z zakresu wiedzy praktycznej, czyli prezentujące rozwiązania, które służą podnoszeniu bezpieczeństwa pracy, oraz najlepsze praktyki, które udaje nam się zaobserwować w przedsiębiorstwach.

Jak wynika z badania Millward Brown, co trzeci pracownik w ciągu ostatnich lat był świadkiem wypadku lub słyszał o wypadku w swoim miejscu pracy, z czego aż 7 proc. stanowiły zdarzenia śmiertelne. Około 20 proc. zatrudnionych doświadczyło rażących naruszeń przepisów BHP.

Zależy nam na tym, by zaangażować w to jak największą grupę polskich przedsiębiorstw – twierdzi Andrzej Smółko. – Ale liczymy także na współpracę ze strony specjalistów do spraw BHP. Chcielibyśmy, aby oni także podzielili się swoimi doświadczeniami, tym, co dzieje u nich w firmach w zakresie bezpieczeństwa, dobrymi praktykami i rozwiązaniami. Chcemy też zachęcić specjalistów BHP do pewnego współzawodnictwa, np. o tytuł najlepszego specjalisty BHP lub najbezpieczniejszej firmy w Polsce.

Wynika badania Millward Brown wskazują, że poczucie zagrożenia w miejscu pracy jest znacznie mniejsze niż rzeczywiste niebezpieczeństwo. Zaledwie 13 proc. ankietowanych obawia się o życie lub zdrowie. Zdecydowana większość (87 proc.) czuje się bezpiecznie, z czego ponad połowa (58 proc.) – bardzo. 57 proc. zatrudnionych uważa, że w pracy nie stanie się im nic złego, pomimo potencjalnego ryzyka związanego z wykonywanym zawodem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.