Mówi: | Jarosław Urbański, dyrektor ds. procesów magazynowych, FM Logistic CE Mateusz Zaczyk, doktorant, Politechnika Śląska |
Współpraca nauki z biznesem korzystna dla obu stron. Firmy logistyczne szkolą swoje przyszłe kadry wśród studentów
Duże firmy czerpią korzyści ze współpracy ze środowiskiem akademickim. Taka wymiana stwarza szansę na wypracowanie niesztampowych rozwiązań i pozyskanie sprawdzonych pracowników – uważa koncern FM Logistic, który nawiązał współpracę z uczelniami wyższymi i zapoczątkował cykl warsztatów dla studentów zarządzania. Korzyści czerpie także druga strona – studenci mają większy dostęp do wiedzy praktycznej. Tego typu inicjatywy cieszą się więc coraz większym zainteresowaniem.
– Współpraca ze środowiskiem naukowym to dostęp do wiedzy i zaplecza, możliwość przeprowadzenia wspólnych eksperymentów, testowania nowych produktów i wymiany wiedzy, co jest bardzo istotne. Ponieważ na co dzień jesteśmy skupieni na swojej pracy, to dzięki współpracy zewnętrznej zyskujemy świeże spojrzenie i rozszerzamy perspektywę – mówi agencji Newseria Biznes Jarosław Urbański, dyrektor ds. procesów magazynowych, FM Logistic CE.
Logistyczny koncern, którego obroty przekraczają miliard euro rocznie, otwiera się na współpracę z uczelniami i środowiskiem akademickim. Firma ogłosiła właśnie drugą edycję konkursu „Faster Mind Challenge” dla studentów i absolwentów. W ramach programu podnoszenia kompetencji zaprosiła do swojej siedziby w Olszowej koło Strzelec Opolskich studentów zarządzania na sześciodniowe warsztaty służące wypracowaniu zmian w procesach realizowanych przez firmę.
– W trakcie warsztatów wspólnie z pracownikami naukowymi i studentami pracujemy nad optymalizacją naszych procesów, wspólnie rozwiązujemy problemy. Chcielibyśmy długofalowo współpracować ze studentami, żeby mogli w praktyce zobaczyć, na czym polega praca logistyka, którą wybrali jako kierunek na przyszłość. Pokazujemy im cały proces, nie tylko takim, jak wygląda on w folderach,lecz także problemy, z którymi stykamy się na co dzień. Oni przychodząc z zewnątrz, mogą pomóc nam w znalezieniu rozwiązań, które nam na co dzień nie przychodzą do głowy – mówi Jarosław Urbański.
W trakcie warsztatów FM Logistic zapoznaje studentów z przedsiębiorstwem i problemami, jakie firma napotyka w bieżącej działalności. Ostatniego dnia ich zadaniem jest przedstawienie swoich propozycji usprawnień i sposobów na rozwiązanie problemów napotykanych przy realizacji poszczególnych usług. W trakcie całych warsztatów studenci współpracują z dwudziestką wewnętrznych pracowników firmy, wśród których są m.in. przedstawiciele managementu firmy, magazynu, copackingu i HR-u.
– Przedstawiają nam całokształt realizowanych działań, począwszy od przyjęć zamówień na magazynie, przechodząc przez takie procesy jak chociażby copacking, kończąc na wydaniach. Ponadto pokazują, nad czym pracują w bieżącej działalności, jakie usprawnienia i nowoczesne technologie wprowadzają. Mocny nacisk stawiany jest na koncepcję lean managementu oraz lean production. To upraktycznienie wiedzy, ponieważ logistyka – jak każda nauka – nie może funkcjonować w oderwaniu od praktyki. Dlatego współpraca z biznesem jest bardzo pomocna w realizowaniu celów kształcenia – mówi Mateusz Zaczyk, doktorant na Wydziale Organizacji Zarządzania Politechniki Śląskiej.
Dla logistycznego koncernu, obecnego w 13 europejskich krajach, współpraca ze studentami i środowiskiem akademickim jest szansą na skonfrontowanie swoich rozwiązań i pozyskania pomysłów „out of the box”. Z kolei studenci mają okazję zdobyć nowe doświadczenia i kontakty oraz zderzyć swoją wiedzę z praktyką nowoczesnej firmy. Dla obu stron jest to też szansa na rekrutację i zatrudnienie.
– W pewnym sensie taka forma współpracy jest przedłużoną rekrutacją. Studenci mają możliwość dokładnie poznać firmę, dowiedzieć się o możliwości zatrudnienia. Wiedzą, do jakiego pracodawcy będą się zgłaszać. To nie jest już wybór w ciemno. Z kolei my poznajemy studentów, planujemy staże i inne formy współpracy. Zakładamy, że warsztaty są dopiero jej początkiem – mówi Jarosław Urbański.
– Uczelnie coraz częściej starają się wychodzić naprzeciw potrzebom biznesu. Z kolei biznes wskazuje kompetencje i kierunki, w których powinno się kształcić studentów i musi korzystać w praktyce z tego, co wypracowała nauka – mówi Mateusz Zaczyk.
Celem konkursu „Faster Mind Challenge” jest zaproponowanie najlepszych, innowacyjnych rozwiązań, które mogą stworzyć wartość dodaną dla klientów firmy. Zespoły złożone z 2–3 studentów mogą przesyłać swoje propozycje do 2 kwietnia br. Najbardziej kreatywni zostaną zaproszenia na czerwcowy finał, w trakcie którego jury wybierze i nagrodzi cztery zwycięskie zespoły.
Czytaj także
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
- 2025-05-16: Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.