Newsy

Zgłoszenie do ZUS stało się prostsze. W ciągu 2 miesięcy z nowych możliwości skorzystało 14 proc. przedsiębiorców rozpoczynających działalność

2017-09-12  |  06:40

Nowe przepisy ułatwiają początkującym przedsiębiorcom zgłoszenie siebie do ubezpieczeń w ZUS. Zgłoszenie przedsiębiorca może dołączyć zarówno do wniosku sporządzonego elektronicznie, jak i do wypełnionego w formie papierowej – w tym przypadku dokument ubezpieczeniowy przedsiębiorca składa razem z wnioskiem CEIDG-1 w organie ewidencyjnym. Wszystkie dane przekazywane są do ZUS automatycznie. Z obowiązujących od maja przepisów skorzystało już 14 proc. przedsiębiorców rozpoczynających działalność.

– Od 20 maja przedsiębiorca może dołączyć do wniosku CEIDG-1 dokumenty zgłoszeniowe ZUS. W zależności od rodzaju wniosku przedsiębiorca dołącza dokumenty, na podstawie których może zgłosić siebie do odpowiednich ubezpieczeń ZUS lub z nich wyrejestrować, zmienić swoje dane identyfikacyjne lub adresowe. Może również zgłosić lub wyrejestrować swoich członków rodziny z ubezpieczenia zdrowotnego – mówi agencji Newseria Biznes Monika Męczyńska z Departamentu Obsługi Klientów w Centrali ZUS.

Nowe przepisy ułatwiają przedsiębiorcom zgłoszenie siebie do ubezpieczeń w ZUS. Mogą to zrobić przy rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jeżeli zdecydują się na elektroniczną formę przekazania kompletu dokumentów, wszystkie formalności załatwią bez konieczności wychodzenia z domu.

– Dane, które przedsiębiorca uzupełnia we wniosku CEIDG-1 oraz na dokumentach zgłoszeniowych, są przekazywane automatycznie do ZUS. Zapisujemy je na kontach ubezpieczonego i płatnika, którymi jednocześnie jest przedsiębiorca – tłumaczy ekspertka ZUS.

Jeśli przedsiębiorca nie dołączy dokumentów zgłoszeniowych do wniosku CEIDG-1, będzie musiał je przekazać do ZUS tak jak dotychczas. Wprowadzone od maja udogodnienie od początku spotkało się z dużym zainteresowaniem przedsiębiorców.

 Do końca lipca 14 proc. przedsiębiorców, którzy rozpoczęli działalność gospodarczą, załączyło dokumenty zgłoszeniowe do wniosku CEIDG-1 – mówi Męczyńska.

Z wnioskiem CEIDG-1 przedsiębiorca może w urzędzie miasta, dzielnicy lub gminy zgłosić siebie do ubezpieczenia. Z nowego rozwiązania mogą też skorzystać osoby już prowadzące działalność, które w ten sposób wyrejestrują siebie z ubezpieczeń lub zmienią swoje dane identyfikacyjne lub adresowe. Przepisy pozwalają też na zgłoszenie lub wyrejestrowanie z ubezpieczenia zdrowotnego nie tylko przedsiębiorcy, lecz także członków jego rodziny. Do wniosku CEIDG-1 wystarczy wówczas dołączyć dokument ZUS ZCNA. Przedsiębiorca ma na to 7 dni od momentu powstania obowiązku tego zgłoszenia.

– Wniosek CEIDG-1, podobnie jak dokumenty zgłoszeniowe ZUS, przedsiębiorca może wypełnić papierowo lub elektronicznie. Jeśli zdecyduje się na formę papierową, jest zobowiązany przekazać dokumenty do organu ewidencyjnego, jeśli jednak zdecyduje się na formę elektroniczną, wystarczy, że dokumenty prześle przez internet – wyjaśnia Monika Męczyńska.

Nowe przepisy dotyczą wyłącznie zgłaszania przedsiębiorców do ubezpieczeń. Nie zmieniają się zasady zgłaszania do ubezpieczeń pracowników oraz innych ubezpieczonych, czyli zleceniobiorców, osoby współpracujące oraz członków ich rodziny, które muszą być zgłaszane przez przedsiębiorców do ZUS.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.