Newsy

Prawie połowa warszawskich biurowców ma co najmniej 10 lat. Aby były atrakcyjne dla najemców, powinny zostać zmodernizowane

2018-03-20  |  06:25

Już 48 proc. biurowców w Warszawie ma 10 lat lub więcej. Starsze budynki mają jednak szansę pozostać atrakcyjne dla najemców – przekonuje Agnieszka Krzekotowska, dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomościami w Colliers International. Ich zaletą zwykle jest dobra lokalizacja i dogodny dostęp do komunikacji miejskiej. Jednak bez nakładów na modernizację właścicielom budynków trudno będzie konkurować z najnowszymi projektami. Dlatego już teraz blisko połowa z nich została zmodernizowana lub jest w trakcie modernizacji.

 Na rynku warszawskim mamy obecnie blisko 5,3 mln mkw. powierzchni biurowej. W 2008 roku było jej 2,5 mln mkw. Możemy więc powiedzieć, że ok. 48 proc. biur w stolicy to powierzchnia 10-letnia lub starsza – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Agnieszka Krzekotowska, dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomościami w Colliers International.

Z danych Colliers International wynika, że tylko w 2017 roku w Warszawie oddano do użytku dwadzieścia siedem nowych biurowców, co przełożyło się na 275 tys. mkw. powierzchni biurowej. W budowie znajduje się kolejne 810 tys. mkw.

Warszawski rynek biurowy jest stosunkowo młody, dlatego już budynki dziesięcioletnie określa się mianem starszych. Dla porównania średni wiek biurowców w Stanach Zjednoczonych sięga 50 lat, a w Europie Zachodniej ponad 30 lat. Jak jednak podkreśla ekspertka Colliers International, starsze budynki wciąż cieszą się zainteresowaniem najemców.

 Budynki starsze zwykle są dobrze zlokalizowane, w miejscach dobrze skomunikowanych, jeżeli chodzi o transport publiczny. Mają też dostęp do  rozbudowanej infrastruktury – przekonuje Agnieszka Krzekotowska.

Starsze budynki często wygrywają lokalizacją z nowo powstałymi biurowcami. Zazwyczaj odznaczają się też niższym poziomem czynszów i bardziej elastycznym podejściem do negocjowania długości umów najmu. Aby jednak mogły skutecznie konkurować o najemców z nowymi budynkami, ich właściciele muszą zadbać o wygodę i komfort najemców, dostosowując swoje budynki do najnowszych trendów i wymagań użytkowników. Nie mogą też zapominać o bezpośrednim otoczeniu obiektu.

 Standardem w tej chwili jest przystosowanie budynku do potrzeb rowerzystów, doprowadzenie ścieżek rowerowych, stworzenie miejsc postojowych dla jednośladów oraz szatni dla ich użytkowników. Należy zadbać o dostępność  dodatkowych usług, jak myjnia samochodowa czy pralnia. To spowoduje, że najemcy poczują się zaopiekowani i będą chcieli pozostać w danym budynku – tłumaczy dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomościami w Colliers International.

Wiele z takich budynków przechodzi więc renowację. Wśród budynków biurowych w Warszawie, które w ostatnim czasie poddano renowacji, warto wymienić G9, N21, Platinium Business Park, Horizon Plaza, R34, RTO, Norway House, Chmielna 134 czy Koszykowa 54. Za przykład może także służyć Warsaw Financial Center, który po modernizacji uzyskał certyfikat LEED Gold w kategorii Budynki istniejące.

– W Colliers zarządzamy ok. 1 mln mkw. powierzchni, nie tylko biurowej, lecz także wystawienniczej, logistycznej czy handlowej. Blisko połowa ponaddziesięcioletnich budynków została zmodernizowana lub jest w trakcie modernizacji. Czasem są to drobne rzeczy, jak remont powierzchni wspólnych, przebudowa holu recepcyjnego, a czasem większe inwestycje, jak przebudowa instalacji czy wprowadzenie nowych systemów, które spowodują, że  budynek będzie wpisywał się w trendy rynkowe i będzie mógł konkurować z nowymi projektami – przekonuje Agnieszka Krzekotowska.

Czytaj także

CES 2019

Regionalne - Mazowieckie

Intensywny rozwój marki Ibis Styles. Nowy hotel w centrum Warszawy, w połowie roku kolejne otwarcia

Sieć Ibis Styles, ekonomicznej marki Accor Hotels, obejmuje ponad 430 hoteli i 44 tys. pokoi w 45 krajach. Jej hotele są usytuowane w centrach miast lub w pobliżu stref aktywności biznesowej. W Warszawie do sieci dołączył właśnie kolejny obiekt, wybudowany zaledwie w 13 miesięcy Ibis Styles Warszawa Centrum. Gościom oferuje przemyślany design i 179 pokoi w centralnej lokalizacji, przy zachodnim brzegu Wisły. Wyróżnikiem ma być także unikalny koncept gastronomiczny Winestone.

Handel

Ważą się losy sposobu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Twardy brexit może zagrozić polskiemu eksportowi na Wyspy

Na ponad dwa miesiące przed datą wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej wciąż nieznany jest jego scenariusz – czy kraj ten czeka tzw. twardy brexit, czy uda się jednak wypracować konsensus, od którego brytyjscy parlamentarzyści wydają się być bardzo dalecy. Niepewność ta powoduje wahania funta i ogranicza eksport do tego ważnego dla Polski partnera handlowego. W razie braku umowy polskie firmy ucierpią jeszcze bardziej.

Prawo

W 2019 roku zmieni się sposób rozliczania podatku za poprzedni rok. Fiskus będzie bardziej łaskawy dla spóźnialskich

Krótszy okres oczekiwania na zwrot nadpłaty podatku, możliwość wspólnego rozliczenia z małżonkiem nawet po terminie, wyższe kwoty wolne od podatku – to tylko niektóre zmiany w sposobie rozliczania podatku dochodowego za 2018 rok. Główną zmianą jest to, że osoby składające PIT-37 i PIT-38 będą mogły skorzystać z gotowego formularza, który wypełni za nich urzędnik skarbowy. Ułatwienia czekają także osoby, które prowadzą działalność gospodarczą, dorabiając niewielkie kwoty.

Handel

Branża farmaceutyczna i handlowa liderami wydatków na reklamę. W ubiegłym roku przeznaczyły na nią po 4 mld zł

Prawie 12 mld zł – taką kwotę na promocję w telewizji, radiu i prasie przeznaczyły w ubiegłym roku branże finansowa, motoryzacyjna, telekomunikacja, farmaceutyczna i handlowa. Dwie ostatnie są zdecydowanymi liderami rankingu – obie wydały na reklamę w mediach tradycyjnych po 4,2 mld zł. Marki nadal najchętniej inwestują w reklamy telewizyjne. Z kolei najmniejsze budżety są przeznaczane na promocję w prasie i mediach drukowanych – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów.