Mówi: | Ewa Synowiec |
Funkcja: | Dyrektor |
Firma: | Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce |
Komisja Europejska chce srogo ukarać Polskę za niewdrożone dyrektywy
Za niewdrożenie dyrektyw dotyczących opłat lotniskowych i energii elektrycznej chce Polskę ukarać Komisja Europejska. Dzienne kary, o jakie wnioskuje, to kilkadziesiąt tysięcy euro za każdą z dyrektyw. Sprawę rozstrzygnie ostatecznie Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc spośród 27 pod względem dostosowywania prawa. – Najbardziej cierpią takie sektory jak transport, ochrona środowiska, sektor finansowy – mówi Ewa Synowiec, dyrektor przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Dyrektywa energetyczna jest elementem III pakietu energetycznego i wymusza konkurencję na rynku energii. Przepisy dotyczące portów lotniczych gwarantują przejrzysty i niedyskryminujący sposób ustalania opłat lotniskowych, co ma bezpośrednie przełożenie na ceny biletów.
Komisja Europejska wnioskuje o karę dla Polski w wysokości 75 tys. euro za niewdrożenie unijnej dyrektywy dotyczącej opłat lotniskowych oraz 84 tys. 378 euro za niepełne wdrożenie dyrektywy dotyczącej energii elektrycznej. W obu przypadkach termin upłynął w marcu ubiegłego roku.
Eksperci przestrzegają, że ewentualna kara może dopiero zapoczątkować serię kłopotów. W kolejce czekają kolejne niewdrożone jeszcze dyrektywy – wynika z Internal Market Scoreboard, czyli unijnego rankingu, który ocenia, jak kraje członkowskie transponują dyrektywy.
– Polska nie należy do krajów, które są w czołówce – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Ewa Synowiec, dyrektor przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. – Wymaga się, aby deficyt nietransponowanych dyrektyw wynosił 1 proc. Polska niestety w tych rankingach ma więcej [1,5 proc. – przyp. red]. Myślę, że jest tu jeszcze duży potencjał, żeby poprawić tę sytuację.
Zgodnie z rankingiem, w przypadku Polski prowadzone są 42 procedury dotyczące nie wdrożenia lub błędów przy transportowaniu unijnych dyrektyw.
Najwięcej tracą na tym firmy działające w takich sektorach jak transport, ochrona środowiska i sektor finansowy. Zdaniem Ewy Synowiec problemem, nie tylko w Polsce, jest długa i skomplikowana droga legislacyjna.
– Tempo transpozycji zależy od tradycji legislacyjnej w poszczególnych państwach. Być może są pewne opóźnienia nie na odcinku rządowym, ale w parlamencie, który zazwyczaj wnosi poprawki do proponowanych ustaw, które transponują dyrektywy – twierdzi dyrektor przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Jak wynika z wyliczeń KE, Unia Europejska mogłaby zyskać dodatkowe 4 proc. PKB, gdyby wszystkie kraje członkowskie na czas wdrażały dyrektywy. Zdaniem Ewy Synowiec to jedno z najtańszych i najszybszych narzędzi pozwalających pobudzić gospodarkę. Większość z nich ma ułatwić funkcjonowanie na wspólnym rynku, czyli ujednolicić przepływ towarów i usług.
– To nie polega na pompowaniu ogromnych pieniędzy w gospodarkę, tylko na wykonywaniu zadania legislacyjnego, które później i tak jest niezbędne. Więc to wielka rezerwa w tych trudnych czasach, która mogłaby przynieść dodatkowy wzrost – mówi Synowiec.
Komisja Europejska regularnie monituje postępy poszczególnych krajów we wdrażaniu unijnych dyrektyw.
– Najpierw są ostrzeżenia, że nie transponowaliśmy dyrektywy na czas albo transponowaliśmy ją niepoprawnie, bo inne kraje, inni użytkownicy jednolitego rynku się skarżą, że to kreuje jakieś bariery w relacjach gospodarczych z Polską – przypomina przedstawicielka KE. – Gdy takie polubowne ostrzeżenia nie pomogą, to wtedy Komisja Europejska rozpoczyna procedurę o naruszenie, a gdy to nie pomoże, kieruje sprawę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Czytaj także
- 2025-04-09: Sejmowa Komisja Zdrowia ciągle czeka na projekt ustawy o reformie szpitali. Po raz trzeci nie został zatwierdzony przez rząd
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-07: Młode pokolenie szczególnie narażone na choroby cywilizacyjne. Unijni ministrowie zdrowia chcą przemodelować kwestie profilaktyki
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-25: Polityka powrotów nielegalnych imigrantów do ich krajów pochodzenia jest nieskuteczna. Trwają prace nad zmianami w prawie
- 2025-03-24: Odsetki to za mało. Parlament Europejski chce, by zamrożone rosyjskie aktywa stopniowo wspierały Ukrainę
- 2025-03-26: 1,2 tys. więźniów politycznych przebywa w białoruskich więzieniach. Europarlamentarzyści wyrażają wsparcie dla walczących o wolność
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
Rosnąca biurokracja zniechęca europejskie firmy do rozwoju, tym bardziej że borykają się one z surowszymi regulacjami niż ich konkurenci w Chinach i USA. Jedną z poważniejszych barier jest brak spójności przepisów w państwach członkowskich UE, co utrudnia wykorzystanie potencjału jednolitego rynku. Niektóre kraje, w tym Polska, mają tendencję do nadregulacji względem tego, czego wymagają unijne dyrektywy.
Transport
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne

W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.
Handel
Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie

Ogłoszone przez Donalda Trumpa 2 kwietnia cła na towary z licznych krajów z całego świata zatrzęsły rynkami finansowymi. Indeksy akcyjne ruszyły w dół, zyskiwać za to zaczęły bezpieczniejsze obligacje. Niektóre branże ucierpią bardziej niż inne, np. motoryzacyjna. Skorzystać może za to sektor logistyczny. Paradoksalnie to na obywatelach USA cła mogą się odbić najmocniej, zaś na wzmocnienie swojej pozycji szansę mają Chińczycy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.