Newsy

MAC: przegląd Prawa pocztowego możliwy po roku od wejścia ustawy. Prywatni operatorzy mają wiele zastrzeżeń

2013-05-16  |  06:30

Resort administracji i cyfryzacji przyjrzy się Prawu pocztowemu, które obowiązuje od początku tego roku. Prywatni operatorzy mają dużo uwag, bo pomimo liberalizacji rynku, Poczta Polska zachowała wiele przywilejów. Ministerstwo podkreśla jednak, że tylko Poczta Polska daje gwarancje, że niektóre usługi będą świadczone w całym kraju, a przekazy świadczeń społecznych dotrą na czas.

 – Jestem świadoma tego, że są uwagi operatorów, zwłaszcza operatorów, którzy są konkurentami Poczty Polskiej i te uwagi są mi znane, bo były podnoszone przez cały proces uzgodnień – przyznaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Małgorzata Olszewska, wiceminister administracji i cyfryzacji.

Uwagi dotyczą głównie pozostawienia Poczcie Polskiej funkcji tzw. operatora wyznaczonego, dostarczającego przesyłki urzędowe, renty i emerytury. Te obowiązki Poczta będzie wypełniać jeszcze przez trzy lata.

 – Polska nie jest ewenementem pod tym względem. Takie kraje jak Francja czy Wielka Brytania wyznaczyły takiego operatora na znacznie dłuższy czas, nawet na okres 15 lat – podkreśla Olszewska. – My patrzymy przede wszystkim z punktu widzenia obywatela. Poczta Polska jest przygotowana do tego, aby świadczyć taką usługę powszechną. Ma do tego wymaganą infrastrukturę i tę usługę przez wiele lat świadczyła.

Olszewska podkreśla, że to tylko rozwiązanie przejściowe. Za trzy lata operator wyznaczony będzie wybrany w drodze konkursu, do którego każda firma spełniająca warunki będzie mogła się zgłosić. Wiceminister administracji i cyfryzacji dodaje, że prywatne spółki muszą pamiętać o tym, że operator wyznaczony musi świadczyć usługi nawet tam, gdzie jest to nieopłacalne.

 – Owszem, Poczta Polska z tego tytułu dostaje zwrot w postaci wyliczenia kosztu netto, ale również ten koszt netto podlega bardzo ścisłej regulacji, wyliczeniu przez regulatora rynku pocztowego. W związku z tym, to też nie jest tak, że łatwo można sobie tutaj te koszty wyliczyć, bo będą one podlegały szczególnemu nadzorowi – podkreśla Małgorzata Olszewska.

Według niej Poczta Polska daje gwarancję tego, że świadczenia dotyczące ubezpieczeń społecznych zostaną wypłacone na czas. Ponieważ dotyczy to wielu osób, resort chce mieć pewność, że w wyniku zmiany prawa nie zostaną one pokrzywdzone.

Olszewska dodaje jednak, że prywatni operatorzy mogą współpracować z Pocztą Polską. Podkreśla, że ustawa tego nie wyklucza, a z innych rynków takie rozwiązania są znane.

 – W Prawie pocztowym nie zapewniliśmy pełnego dostępu do sieci operatora wyznaczonego. Uznaliśmy, że będzie to dostęp do elementów jego sieci, natomiast oczywiście nie wyklucza to możliwości biznesowego porozumienia z Pocztą Polską, do czego zresztą wszystkich operatorów zachęcam – mówi Małgorzata Olszewska.

Ministerstwo jednak, także pod wpływem uwag operatorów, zamierza przyjrzeć się nowemu prawu, które weszło w życie na początku roku. Olszewska przyznaje, że możliwa jest rewizja niektórych przepisów. Jak mówi – przegląd taki może mieć miejsce po około roku obowiązywania nowego prawa.

Więcej na temat
Infrastruktura Urzędy mogą zaoszczędzić nawet 300 mln zł rocznie na usługach pocztowych Wszystkie newsy
2013-04-23 | 06:53

Urzędy mogą zaoszczędzić nawet 300 mln zł rocznie na usługach pocztowych

Mimo liberalizacji rynku pocztowego, która miała miejsce 1 stycznia tego roku, urzędy niechętnie korzystają z usług prywatnych operatorów. Nie sprzyja temu ustawa, która utrzymuje
Infrastruktura InPost rozszerza ofertę paczkomatów w Polsce i za granicą. Nawet miliard euro na rozwój
2013-04-17 | 06:55

InPost rozszerza ofertę paczkomatów w Polsce i za granicą. Nawet miliard euro na rozwój

Nawet miliard euro planuje przeznaczyć Grupa Integer, właściciel spółek InPost oraz InPost Paczkomaty, na rozwój sieci paczkomatów. Do końca tego roku ich liczba w Polsce
Infrastruktura Współpraca Poczty Polskiej z ZUS-em: ma być szybciej i taniej
2013-03-28 | 14:45

Współpraca Poczty Polskiej z ZUS-em: ma być szybciej i taniej

Poczta Polska i ZUS zacieśniają współpracę. Wprowadzą Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru (EPO), które ma sprawić, że klienci będą mieli pewność, co dzieje się z ich

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.