Newsy

Ministerstwo Finansów intensyfikuje prace nad cyfryzacją rozliczeń podatkowych. Do końca 2018 roku większość będzie można składać online

2015-06-12  |  06:55

W kolejnych trzech latach stopniowo będzie postępować elektronizacja rozliczeń – podatku PIT, CIT i VAT. Te, które można już rozliczać online, m.in. podatek od czynności cywilno-prawnych czy od spadków i darowizn, będą z kolei przenoszone na wyższy poziom technologiczny. W 2018 roku elektronicznie będzie można rozliczyć większość deklaracji.

Proces cyfryzacji usług nie ma końca, bo coraz to nowe usługi są udostępniane i każda z nich musi być przeniesiona do świata cyfrowego, do komunikacji elektronicznej. Główny element tego procesu w obszarze podatków będzie zrealizowany do końca 2018 roku – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Kapica, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. – Teraz trwa elektronizacja rozliczeń z zakresu podatków od czynności cywilno-prawnych, podatku od spadków i darowizn i podatku w zakresie karty podatkowej, w następnym roku – podatku PIT, w 2017 roku – podatku CIT, a w 2018 roku – podatku VAT.

Resort przedstawił ostatnio projekt CVP, czyli katalog usług cyfrowych przygotowany dla podatników dotyczący centralizacji obsługi podatków CIT i VAT. Ma on ułatwić im wypełnianie obowiązków podatkowych, zmniejszyć uciążliwość kontroli i zwiększyć efektywność ściągalności podatków.

To jest tak naprawdę cyfryzacja usług, które są realizowane w resorcie finansów. To nie jest wymyślanie koła, tylko coś, co przenosimy ze świata realnego do komunikacji cyfrowej. Takim przykładem cyfryzacji usług jest składanie deklaracji. Każdy z nas może tę deklaracje złożyć w formie papierowej, a równocześnie możemy komunikować się z urzędem skarbowym w formie elektronicznej. To samo dotyczy obsługi w zakresie celnej bądź akcyzowej – wyjaśnia Jacek Kapica.

W dwóch ostatnich przypadkach rozliczenia elektroniczne będą przenoszone na wyższy poziom technologiczny, który będzie też zgodny z wymaganiami stawianymi przez UE.

W ramach projektu będą również rozwijane takie usługi, jak elektroniczny wgląd w akta spraw i rozliczeń podatkowych czy automatyczne udzielanie informacji o braku zaległości w podatkach dla procedury zamówień publicznych.

Według stanu na koniec maja ponad połowa wszystkich dokumentów w tym roku wpłynęła do urzędów w wersji elektronicznej. Z tej drogi chętnie korzystają płatnicy – 96 proc. ich deklaracji wpływa przez internet. W tym roku elektronicznie wpłynęło blisko 5,2 mln zeznań PIT-37.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców

Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.

Konsument

Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich

W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciudziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.

Zdrowie

Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych

W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.