Newsy

Od 2018 roku przedsiębiorcy otrzymają indywidualne rachunki w ZUS. Jednym przelewem zapłacą wszystkie zobowiązania wobec Zakładu

2017-09-06  |  06:50

Od 1 stycznia 2018 roku obecne rachunki, na które płatnicy wpłacają składki na ubezpieczenia i fundusze w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, zostaną zamknięte. Prowadzący działalność gospodarczą otrzymają nowe, indywidualne numery rachunków składkowych (NRS), na które odprowadzać będą sumę należnych składek. Projekt e-Składka to ułatwienie, które może jednak przysporzyć płatnikowi kłopotów, jeśli nie wyrówna wcześniej zaległości.

– Od 1 stycznia 2018 roku płatnicy będą dokonywali płatności składek jednym przelewem na przydzielony każdemu z nich indywidualny numer rachunku składkowego. Każdy z płatników składek otrzyma informację o swoim indywidualnym numerze rachunku składkowego i będzie jednym, zwykłym przelewem dokonywał płatności składek, niezależnie od tego, na jakie fundusze i jakie składki odprowadza – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Monika Marciniak-Szewczyk z Departamentu Realizacji Dochodów w Centrali ZUS. – Identyfikacja wpłaty będzie się odbywała automatycznie. Zostanie ona zaksięgowana na koncie płatnika składek, a następnie rozdzielona na pokrycie należnych składek na poszczególne ubezpieczenia i fundusze.

Zmiana ustawy o systemie zabezpieczeń społecznych, przyjęta przez Sejm i podpisana przez prezydenta w maju 2017 roku, zakłada, że każdy   przedsiębiorca będzie miał swój własny, indywidualny numer rachunku składkowego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, na który od stycznia 2018 roku będzie jednym przelewem odprowadzał wszystkie należne składki na ubezpieczenie zdrowotne, emerytalne oraz Fundusz Pracy, Fundusz Emerytur Pomostowych i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Zamiast trzech do czterech przelewów płatnik wykona więc jeden.

Numer składać się będzie z 26 cyfr, z których te od trzeciej do dziesiątej oznaczać będą numer identyfikacyjny ZUS, a ostatnie dziesięć – NIP przedsiębiorcy. Przed rozpoczęciem wpłacania warto zweryfikować, czy numer jest prawidłowy. Będzie można to sprawdzić w każdej placówce Zakładu.

 ZUS rozpocznie informowanie o nadanych numerach rachunków składkowych od 1 października 2017 roku – wyjaśnia Monika Marciniak-Szewczyk. –Informacje będą przekazywane do płatników składek za pośrednictwem listu wysyłanego przez operatora pocztowego na adres siedziby lub adres do korespondencji podany przez płatnika składek. Każdy z płatników powinien się spodziewać takiego listu już na początku października.

To rozwiązanie, choć ułatwiające wykonywanie comiesięcznych obowiązków wobec ZUS, niesie jednak ze sobą konsekwencje, że płatnik nie będzie mógł opłacić bieżących składek, nie regulując zaległości. Według nowych przepisów każda wpłata, która wpłynie na konto płatnika, zostanie w pierwszej kolejności przeznaczona na spłatę zaległości. Zapobiegnie to narastaniu odsetek.

 Jeżeli płatnik składek ma zaległości, to projekt e-Składka będzie skutkował dla niego zmianą zasad rozliczania i w tym zakresie pokrywaniem składek od najstarszych należności. W związku z tym płatnik składek, aby dalej korzystać np. ze świadczeń z ubezpieczenia chorobowego, powinien się zgłosić do ZUS celem ustalenia tych zaległości, następnie dokonać uregulowania wpłat jeszcze przed końcem roku albo wystąpić o zawarcie układu ratalnego – radzi przedstawicielka ZUS.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.