Newsy

Przybywa firm walczących z korupcją i nadużyciami za pomocą systemów compliance

2014-10-28  |  06:35
Mówi:Marcin Szczepański
Funkcja:dyrektor ds. compliance
Firma:Siemens Polska
  • MP4
  • Przybywa mechanizmów zapobiegania korupcji w polskich firmach i jednostkach publicznych. Coraz więcej podmiotów wprowadza zasady compliance, które zwiększają nie tylko przejrzystość procedur zamówień, lecz także szanse na wykrycie korupcji i wprowadzenie zmian ograniczających ryzyko w przyszłości. To szczególnie ważne w obszarze zamówień publicznych.

    ‒ Jeszcze kilka lat temu mało kto słyszał o systemach compliance. Posiadały go tylko niektóre spółki zagraniczne i te z rynku regulowanego, na przykład banki, firmy farmaceutyczne. Dzisiaj widzimy, że systemy compliance wdrażane są nawet w firmach z kapitałem polskim oraz w tych, które są powiązane w jakiś sposób ze Skarbem Państwa – mówi agencji informacyjnej Newseria Marcin Szczepański, dyrektor ds. compliance w Siemens Polska.

    Jak podkreśla Szczepański, firmom zależy na wizerunku uczciwych i wiarygodnych, a systemy compliance są dowodem na walkę przedsiębiorstwa z nadużyciami i korupcją. To trend podobny do coraz większej dbałości o środowisko naturalne i ekologię.

    Zapobieganie korupcji jest szczególnie istotne w obszarze zamówień publicznych. To często duże kontrakty, a styk sfery publicznej i prywatnej rodzi ryzyko korupcji. Ten obszar jest określany jako szczególnie zagrożony nadużyciami nie tylko w Polsce, lecz także w całej Unii Europejskiej.

    Prawidłowo wdrożony i efektywny system compliance może być sojusznikiem regulatorów i organów ścigania w zwalczaniu problemu korupcji w obszarze zamówień publicznych. Compliance wprowadza przejrzystość i pozwala prowadzić w sposób uczciwy procesy biznesowe – wylicza Szczepański.

    Podkreśla, że firmy stosujące taki system są bardziej wiarygodnymi partnerami zarówno dla kontrahentów prywatnych, jak i zamawiających w przetargach publicznych.

    Szczepański wyjaśnia, że system compliance działa w trzech obszarach. Pierwszym jest zapobieganie korupcji i nadużyciom poprzez stosowne procedury, zwiększające przejrzystości postępowania, oraz szkolenia i wspólne akcje uświadamiające, podejmowane z innymi firmami z danej branży czy organizacjami pozarządowymi. Kolejnym są mechanizmy pozwalające na wykrywanie nadużyć. Szczepański wyszczególnia tu znaczenie niezależnych audytów i systemów umożliwiających pracownikom anonimowe zgłaszanie potencjalnych nadużyć.

    Trzeci obszar to działania pokontrolne, w ramach których wprowadza się zmian w celu ulepszenia systemu – dodaje Szczepański. ‒ Są to często procesy dyscyplinarne oraz działania włączone w procesy pracownicze.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.