Newsy

Rząd zajmie się kolejnymi ułatwieniami dla przedsiębiorców. Pakiet wierzycielski pomoże w odzyskiwaniu długów

2016-11-28  |  06:50

Kolejne projekty w ramach pakietu „100 zmian dla firm” trafią na posiedzenie rządu. Będzie to duża nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego, która ma przyspieszyć procedury, a także pakiet wierzycielski, który ułatwi przedsiębiorcom odzyskiwanie długów. Trwają prace również nad nowymi przepisami dotyczącymi skrócenia terminu przechowywania dokumentów pracowniczych z 50 do 10 lat oraz nad nową formą prowadzenia działalności, prostą spółką akcyjną, która będzie korzystna dla start-upów.

 Do Rady Ministrów trafią dwa duże, istotne dla przedsiębiorców projekty – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mariusz Haładyj, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. – Pierwszym jest duża nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego.

Tak kompleksowej nowelizacji tego kodeksu nie było od lat. Jak podkreśla Haładyj, ma ona trzy główne cele. Po pierwsze, powinna przyspieszyć postępowania administracyjne.

Drugi cel to wprowadzenie pewnych mechanizmów bardziej konsensualnego trybu załatwiania spraw administracyjnych, jak chociażby mediacja. Trzecim obszarem jest ucywilizowanie kwestii wymierzania pieniężnych kar administracyjnych tak, żeby można było je miarkować i dostosowywać do rzeczywistych rozmiarów ewentualnego naruszenia przepisów – wymienia Mariusz Haładyj.

Drugi duży projekt to tzw. pakiet wierzycielski. Ma on ułatwić przedsiębiorcom dochodzenie wierzytelności. Umożliwi też uzyskanie znacznie szerszego zakresu informacji z biura informacji gospodarczej na temat ewentualnego kontrahenta. Jak podkreśla wiceminister, ma to przeciwdziałać powstawaniu zatorów płatniczych.

Resort chce także odciążyć firmy w zakresie przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej pracowników. Dziś firmy mają obowiązek przechowywać je w formie papierowej przez 50 lat.

To jest po pierwsze kosztochłonne dla pracodawcy, ale po drugie nie zapewnia pracownikowi w dzisiejszych czasach pełnej ochrony. Przy zmieniającym się dzisiaj rynku pracy i częstotliwości zmiany pracodawców szukanie tych dokumentów za 50 lat u pracodawcy, który już być może skończył działalność czy się przekształcił, wcale nie jest dla pracownika bezpieczne – wyjaśnia Haładyj. – W związku z tym po 10 latach obowiązek przechowywanie informacji potrzebnych do wyliczenia rent, emerytur, będzie już wyłącznie spoczywać na Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Kolejnym usprawnieniem ma być nowa forma osobowości prawnej przedsiębiorstwa przygotowana z myślą o start-upach, łącząca zalety spółki akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Dzisiaj mamy problem, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie zapewnia takich relacji między wspólnikami, które chroniłyby w pełni prawa inwestora, będącego słabszą stroną takiej współpracy – tłumaczy Mariusz Haładyj. – Z drugiej strony prowadzenie spółki akcyjnej jest kosztowne. W związku z tym chcemy opracować formułę prawną, która łączyłaby zalety obu tych bytów. Chodzi także o to, by inwestorzy nie musieli zakładać tego rodzaju firm za granicą.

Pierwsza transza pakietu „100 zmian dla firm” została przyjęta przez rząd 8 listopada. Jedna z najważniejszych zmian dotyczy kontroli skarbowych. Urząd nie będzie mógł ponownie kontrolować spraw, które już były badane. Poza tym kontrole będą przeprowadzane na postawie analizy ryzyka, czyli tam, gdzie ryzyko naruszenia prawa jest największe.

Drugi obszar przyjętych zmian dotyczy pewności prawa. Podatnicy nie będą musieli występować o indywidualną interpretację podatkową, ponieważ działanie zgodne z „utrwaloną praktyką interpretacyjną” będzie podlegało ochronie. Przy ustalaniu tej praktyki podatnicy będą mogli korzystać z interpretacji przygotowanych dla innych firm.

Trzeci obszar dotyczy ograniczania barier wzrostu dla najmniejszych firm. Nie chcąc wpadać w pewne dodatkowe obowiązki administracyjne czy finansowe, często limitują one swoją działalność. Dlatego w prawie finansowym podnieśliśmy limit prowadzenia uproszczonej księgowości czy rozliczania się ryczałtowego, a w prawie pracy – zmniejszyliśmy wymogi dotyczące tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Firmy zatrudniające do 50 pracowników nie będą miały takiego obowiązku – wyjaśnia Haładyj.

Większość z tych zmian ma wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.