Mówi: | Agnieszka Wachnicka |
Funkcja: | dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego |
Firma: | Biuro Rzecznika Finansowego |
Rzecznik Finansowy: przybywa skarg dotyczących inwestycji na rynku walutowym
Do Biura Rzecznika Finansowego, który wspiera klientów instytucji rynku finansowego, wpływa coraz więcej skarg dotyczących inwestycji na rynku walutowym. Forex traktowany jest jako alternatywa dla lokat bankowych, których oprocentowanie wciąż spada, ale klienci nie do końca wiedzą, jak ten rynek działa – mówi Agnieszka Wachnicka. Nieumiejętne inwestowanie może się zaś skończyć utratą środków.
– Na podstawie wniosków i informacji płynących od klientów widzimy, że w najbliższym czasie problematyczny może się okazać rynek forex, który coraz częściej staje się substytutem lokat bankowych. Klienci próbują inwestować i lokować pieniądze na tym rynku, często z negatywnym skutkiem – po prostu tracą środki. Z płynących do nas skarg wynika, że nie bardzo wiedzą, jak ten rynek działa. Dlatego będziemy podejmować inicjatywy, żeby klientów informować, edukować i uczulać na pewne aspekty związane z rynkiem Forex – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Wachnicka, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego z Biura Rzecznika Finansowego.
Rzecznik Finansowy, powołany ustawą w połowie 2015 roku, reprezentuje interesy klientów sektora finansowego. W ubiegłym roku była to jedna z pierwszych instytucji, która uznała kredyty walutowe we frankach za sprzeczne z obowiązującym prawem, co było istotnym argumentem dla frankowiczów dochodzących swoich roszczeń w sądach.
Rzecznik wsparł również kilka tysięcy konsumentów, którzy skorzystali tzw. polisolokat, za których zerwanie grozi kara umowna nawet do 100 proc. zainwestowanego kapitału. W odróżnieniu od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ta instytucja wspiera indywidualnych konsumentów w sporach z instytucjami branży finansowej.
– O ile UOKiK obejmuje rynek całościowo, czyli ma globalne podejście z punktu widzenia zbiorowych interesów konsumentów, o tyle Rzecznik Finansowy działa z punktu widzenia klienta indywidualnego – mówi Agnieszka Wachnicka.
W przypadku sporu konsumenta z instytucją finansową rzecznik może wszcząć postępowanie interwencyjne, w którym postara się doprowadzić do uznania roszczenia klienta i rozstrzygnięcia sprawy na jego korzyść. Drugi tryb przewiduje, że klient może złożyć do Rzecznika Finansowego wniosek o mediację, czyli pomoc w pozasądowym rozstrzygnięciu sporu. Instytucja finansowa ma zaś w takim przypadku obowiązek przystąpić do mediacji.
– Obydwa tryby cieszą się dużą popularnością. Rzecznik Finansowy interweniuje w określonych sprawach, ale udziela również porad prawnych poprzez przygotowanych do tego ekspertów. Jest numer, pod który można telefonować w celu uzyskania porady prawnika. Taką prostą, krótką poradę można również uzyskać drogą mailową, wystarczy napisać e-maila do Rzecznika Finansowego i nasi prawnicy udzielą wskazówek na temat tego, jak postępować lub gdzie zgłosić się po pomoc – mówi Agnieszka Wachnicka.
Dzięki przepisom, które weszły w życie 10 stycznia, postępowanie polubowne przy Rzeczniku Finansowym będzie jeszcze szybsze i łatwiejsze. Dodatkowo, za kilka miesięcy będzie można rozwiązywać spory konsumenckie online, za pomocą platformy internetowej ODR. Będzie to dotyczyło zarówno sporów krajowych, jak i transgranicznych.
Rzecznik Finansowy wspiera również klientów, którzy w sporze z instytucją sektora finansowego dochodzą swoich roszczeń w sprawach sądowych. W takich przypadkach może on przedstawić sądowi tzw. „istotny pogląd w sprawie”, czyli swoje stanowisko dotyczące konkretnego sporu, poparte wnikliwą analizą dokumentów.
Czytaj także
- 2024-07-18: Branża tytoniowa alarmuje o drastycznych podwyżkach akcyzy. Są kilkukrotnie wyższe od zaplanowanych do 2027 roku
- 2024-07-22: Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
- 2024-07-17: Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian
- 2024-07-10: Banki mogą nie być w stanie sfinansować wielkich inwestycji w gospodarce. Sektor apeluje o zmiany w formule opodatkowania
- 2024-07-16: Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów
- 2024-07-09: W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
- 2024-07-01: Przyspieszają prace nad zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2025 roku
- 2024-07-03: Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
- 2024-06-19: Europa idzie w kierunku ponownego wykorzystywania surowców. Prawo i fundusze unijne będą w kolejnych latach mocno wspierać ten proces
- 2024-07-08: Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.