Newsy

Szef Deutsche Bank Polska: łagodniejsze rekomendacje nie zwiększą zainteresowania kredytami

2012-10-25  |  06:25
Mówi:Krzysztof Kalicki
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Deutsche Bank Polska
  • MP4

    To dobrze, że nadzór widząc niekoniecznie dobry wpływ tej rekomendacji na sektor bankowy i potrzeby klientów, łagodzi ją – ocenia Krzysztof Kalicki, prezes Deutsche Bank Polska. Jego zdaniem dokonzwana przez KNF zmiana zasad udzielania kredytów konsumpcyjnych i hipotecznych nie wpłynie jednak znacząco na pobudzenie akcji kredytowej. Potencjalnych kredytobiorców na razie zniechęca niestabilna sytuacja gospodarcza.
     
    Nadzór bankowy od kilkunastu dni prowadzi konsultacje ze środowiskiem bankowców na temat planowanego złagodzenia rekomendacji T, dotyczącej kredytów konsumpcyjnych. Zgodnie z zapowiedziami Komisji Nadzoru Finansowego następna w kolejności ma być rekomendacja S, czyli kredyty hipoteczne. Ewentualne poluzowanie kryteriów udzielania kredytów przez banki mogłoby wejść w życie od przyszłego roku.

    Szef Deutsche Bank Polska dodaje, że dobrze się stało, że KNF zdecydował się zainicjować dyskusję na ten temat. W opinii bankowców i ekspertów rynku, zbyt restrykcyjne rekomendacje doprowadziły do znacznego spowolnienia akcji kredytowej w tym roku. Liczba udzielanych kredytów systematycznie spada. 

     – To dobra wiadomość, że regulator sam się reguluje i ogranicza w swoich biurokratycznych przepisach. Natomiast, jeżeli chodzi o wpływ tych regulacji na popyt na kredyt, ja bym tego nie przeceniał – ocenia Krzysztof Kalicki w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. – Wszystko będzie zależało od oceny perspektyw możliwości obsługi kredytów. Nie tylko z punktu widzenia ryzyka kredytowego i banków, ale również z punktu widzenia kredytobiorców.

    Ryzyko drugiej fali kryzysu i niestabilna sytuacja na rynku pracy determinują ich skłonność do podejmowania decyzji o zaciągnięciu kredytu lub pożyczki. 

     – Ludzie są coraz bardziej świadomi, że kredyt jest pożyczką i trzeba ją spłacić – mówi szef DB Polska. – Jeżeli perspektywy dochodowe nie są szczególnie korzystne, ze względu na rosnące bezrobocie czy ze względu na słabszą koniunkturę gospodarczą, to ten popyt na kredyt nie rośnie tak szybko.

    Dlatego, jego zdaniem, łagodzenie kryteriów niewiele w tej sytuacji zmieni. Tym bardziej, że banki wypracowały własny, restrykcyjny system oceny zdolności kredytowej, by uchronić się przed złymi długami.

     – Świadomość właściwego zarządzania ryzykiem po kryzysie Lehman Brothers w 2008 roku bardzo wzrosła – podkreśla Krzysztof Kalicki. – Banki są bardzo ostrożne w udzielaniu kredytów tym podmiotom czy osobom, które nie mają zdolności kredytowej.

    W ten sposób chronią rynek przed tzw. spiralą zadłużenia.

     – Na koniec można zrobić krzywdę klientowi, jeżeli on takiego kredytu nie będzie w stanie obsłużyć, i to wtedy właściwie rujnuje często jego majątek i jego życie – dodaje prezes Deutsche Bank Polska. – Dziś szczególnie powinny brać pod uwagę to, jakie są zdolności klienta do obsługi takich zobowiązań.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.