Mówi: | Krzysztof Kalicki |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Deutsche Bank Polska |
Szef Deutsche Bank Polska: łagodniejsze rekomendacje nie zwiększą zainteresowania kredytami
– To dobrze, że nadzór widząc niekoniecznie dobry wpływ tej rekomendacji na sektor bankowy i potrzeby klientów, łagodzi ją – ocenia Krzysztof Kalicki, prezes Deutsche Bank Polska. Jego zdaniem dokonzwana przez KNF zmiana zasad udzielania kredytów konsumpcyjnych i hipotecznych nie wpłynie jednak znacząco na pobudzenie akcji kredytowej. Potencjalnych kredytobiorców na razie zniechęca niestabilna sytuacja gospodarcza.
Nadzór bankowy od kilkunastu dni prowadzi konsultacje ze środowiskiem bankowców na temat planowanego złagodzenia rekomendacji T, dotyczącej kredytów konsumpcyjnych. Zgodnie z zapowiedziami Komisji Nadzoru Finansowego następna w kolejności ma być rekomendacja S, czyli kredyty hipoteczne. Ewentualne poluzowanie kryteriów udzielania kredytów przez banki mogłoby wejść w życie od przyszłego roku.
Szef Deutsche Bank Polska dodaje, że dobrze się stało, że KNF zdecydował się zainicjować dyskusję na ten temat. W opinii bankowców i ekspertów rynku, zbyt restrykcyjne rekomendacje doprowadziły do znacznego spowolnienia akcji kredytowej w tym roku. Liczba udzielanych kredytów systematycznie spada.
– To dobra wiadomość, że regulator sam się reguluje i ogranicza w swoich biurokratycznych przepisach. Natomiast, jeżeli chodzi o wpływ tych regulacji na popyt na kredyt, ja bym tego nie przeceniał – ocenia Krzysztof Kalicki w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. – Wszystko będzie zależało od oceny perspektyw możliwości obsługi kredytów. Nie tylko z punktu widzenia ryzyka kredytowego i banków, ale również z punktu widzenia kredytobiorców.
Ryzyko drugiej fali kryzysu i niestabilna sytuacja na rynku pracy determinują ich skłonność do podejmowania decyzji o zaciągnięciu kredytu lub pożyczki.
– Ludzie są coraz bardziej świadomi, że kredyt jest pożyczką i trzeba ją spłacić – mówi szef DB Polska. – Jeżeli perspektywy dochodowe nie są szczególnie korzystne, ze względu na rosnące bezrobocie czy ze względu na słabszą koniunkturę gospodarczą, to ten popyt na kredyt nie rośnie tak szybko.
Dlatego, jego zdaniem, łagodzenie kryteriów niewiele w tej sytuacji zmieni. Tym bardziej, że banki wypracowały własny, restrykcyjny system oceny zdolności kredytowej, by uchronić się przed złymi długami.
– Świadomość właściwego zarządzania ryzykiem po kryzysie Lehman Brothers w 2008 roku bardzo wzrosła – podkreśla Krzysztof Kalicki. – Banki są bardzo ostrożne w udzielaniu kredytów tym podmiotom czy osobom, które nie mają zdolności kredytowej.
W ten sposób chronią rynek przed tzw. spiralą zadłużenia.
– Na koniec można zrobić krzywdę klientowi, jeżeli on takiego kredytu nie będzie w stanie obsłużyć, i to wtedy właściwie rujnuje często jego majątek i jego życie – dodaje prezes Deutsche Bank Polska. – Dziś szczególnie powinny brać pod uwagę to, jakie są zdolności klienta do obsługi takich zobowiązań.
Czytaj także
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-21: Zwalczanie mobbingu wciąż bardzo trudne. Prawo jest nieprecyzyjne, a inspektorzy pracy nie mają wystarczających narzędzi
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-07-09: Dorota Szelągowska: W moim rodzinnym domu się nie przelewało. Od mamy i babci się nauczyłam, jak ugotować coś z niczego
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.