Newsy

Tauron czeka na roztrzygnięcia ustawy o odnawialnych źródłach energii. Być może spółka zmieni biznesplan

2012-07-26  |  06:37
Mówi:Dariusz Lubera
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Tauron S.A
  • MP4

    Tauron stawia na wiatraki – do 2020 r. zamierza uruchomić elektrownie o łącznej mocy nawet 800 MW. A w ciągu najbliższych miesięcy ma się rozstrzygnąć, jakie wsparcie otrzymają tego typu źródła. Jeśli w ustawie o odnawialnych źródłach energii preferowane będą i inne technologie, energetyczny gigant zmieni swój biznesplan.

     – Pierwotny projekt ustawy był mało korzystny dla Grupy, w stosunku do tego, który jest w tej chwili. Natomiast pojawiły się tam również zapisy mówiące o preferowaniu innych źródeł odnawialnych. Trzeba więc będzie przeanalizować i zaktualizować nasze podejście biznesowe, jeżeli ten projekt stanie się rzeczywistością – mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Lubera, prezes Tauronu.

    Dziś spółka eksploatuje 35 elektrowni wodnych o łącznej mocy zainstalowanej ponad 125 MW i jedną farmę wiatrową o mocy ok. 30 MW. Zgodnie ze strategią firmy, udział energii z wiatru ma się zwiększyć do 800 MW w ciągu najbliższych 8 lat.

     – Nasz ostatni projekt w miejscowości Wicko to jest farma o mocy 40 MW – mówi Dariusz Lubera. – W roku ubiegłym rozpoczęliśmy budowę dużo większej farmy wiatrowej o docelowej mocy 100 MW, a w tej chwili jest realizowany projekt na moc 82 MW.

    Koszt tej ostatniej inwestycji opiewa na ponad 600 mln zł. Do dynamicznego rozwoju energetyki ze źródeł odnawialnych ma przyczynić się ustawa o OZE.

     – Każdą zmianę w ustawie, jeśli będzie zmieniała niektóre parametry dla poszczególnych rodzajów źródeł energii, trzeba będzie uwzględnić w naszych analizach, by aktualizować nasze biznesplany – mówi szef Tauronu. – Pierwotny projekt ustawy był mało korzystny dla grupy, w stosunku do tego, który jest w tej chwili.

    Pojawiły się w nim bowiem zapisy, mówiące o preferowaniu innych źródeł odnawialnych niż dotychczas, co dla firmy byłoby równoznaczne z koniecznością przeprowadzania dalszych analiz i aktualizacją podejścia
    biznesowego.

     – Niemniej jednak dla projektów wiatrowych nie ma obaw, że coś się zmieni na tyle radykalnie, że nagle te przestaną być opłacalne albo trzeba je będzie zamykać – mówi ze spokojem Dariusz Lubera.

    W minionym roku Tauron uzyskał 181 mln zł przychodu z produkcji energii ze źródeł odnawialnych. To o 14 mln zł więcej przychodów niż w 2010 r. 

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.