Newsy

W Warszawie bezrobocie jest niewielkie, także wśród młodych

2014-11-13  |  06:20

Bez pracy w Warszawie pozostaje około 51 tys. osób, a stopa bezrobocia wynosi około 4,5 proc. W stolicy prowadzi jednak działalność ok. 380 tys. podmiotów gospodarczych, świadczących przede wszystkim różnego rodzaju usługi. Dzięki temu co miesiąc pojawia się od 3 do 4 tys. ofert zatrudnienia. Jak przekonuje Urszula Murawska z Urzędu Pracy m.st. Warszawy poszukiwane są nie tylko młode, doświadczone osoby z wyższym wykształceniem, lecz także starsi pracownicy, mający niższe kwalifikacje.

Napływa do nas coraz więcej ofert zatrudnienia – przekonuje Urszula Murawska, kierownik działu marketingu Urzędu Pracy m.st. Warszawy. – To jest już stały trend. Jesteśmy spokojni, ponieważ dysponujemy 3-4 tys. miejscami pracy w każdym miesiącu. Jest to dosyć duża liczba.

Najwięcej ofert, jak informuje Murawska, pochodzi z firm usługowych, ale wynika to przede wszystkim z tego, że Warszawa to jedno z największych skupisk podmiotów tego rodzaju w kraju. Ale pracowników poszukują także przedsiębiorstwa produkcyjne.

Pracodawcy oczekują przede wszystkim doświadczenia, umiejętności zawodowych, ale wcale nie jest tak, że zawsze wyższego wykształcenia – wskazuje Murawska. – Nie wskazywałabym jakiejś konkretnej branży. Warszawa jest miastem wielkich usług, dużych firm, mniejszych, malutkich. Jest tu prawie 380 tys. podmiotów gospodarczych, które prowadzą działalność, najczęściej usługową.

Liczba osób bezrobotnych w stolicy spada z każdym miesiącem. W tej chwili stopa bezrobocia w stolicy wynosi zaledwie 4,5 proc.

W stosunku do całego kraju to rzeczywiście niewiele [pod koniec października według MPiPS stopa bezrobocia w Polsce wyniosła 11,3 proc. – red.] – zauważa przedstawiciela warszawskiego UP. – Warszawa ma jeśli nie najniższą, to na pewno jedną z najniższych stóp bezrobocia w Polsce. W liczbach bezwzględnych to jednak wciąż bardzo dużo osób, ponad 51 tys. Mówimy tu o ludziach z różnymi kwalifikacjami i specjalizacjami.

Jak podkreśla, bezrobocie wśród młodych nie jest dużym problemem w stolicy. Pracy nie ma ok. 7 proc. osób do 25. roku życia. Wśród absolwentów bezrobocie jest jeszcze niższe.

Zmiany na dobre

Po pół roku od wprowadzenia zmian w urzędach pracy Murawska ocenia, że były to zmiany na lepsze, na które placówki czekały. Dzięki nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z 14 marca br. UP mają większe możliwości aktywizacji osób bezrobotnych.

Jednym z głównych jej elementów jest wprowadzenie bonów stażowych, szkoleniowych, zatrudnieniowych, czyli wszystko, co osoba do 30. roku życia może sama wywalczyć na rynku pracy z naszą finansową pomocą – ocenia Urszula Murawska. – Ponadto zyskaliśmy możliwość delegowania usług do agencji zewnętrznych w ramach programu Aktywizacja i Integracja. Mogą one teraz współpracować z UP na rzecz najtrudniejszej grupy, czyli osób najbardziej oddalonych od rynku pracy, trwale bezrobotnych. Przeprowadzamy zatem profilowanie pomocy, czyli mamy możliwość szukania najbardziej efektywnych rozwiązań dla poszczególnych osób i proponowania im usług.

Urząd Pracy m.st. Warszawy był jednym z dziewięciu, w których prowadzony był pilotaż projektu.

Mieliśmy w tej chwili w pilotażu na Mazowszu ponad 900 osób, teraz będzie ich 1200 – mówi Murawska. – Nie było łatwo, bo to nie jest tak, że agencje są w stanie zastąpić urzędy pracy. Mamy jednak nadzieję, że mimo doświadczeń agencje będą startowały w kolejnych przetargach. To dobra forma współpracy. Uzupełniamy się doskonale.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.