Mówi: | Urszula Murawska |
Funkcja: | kierownik działu marketingu |
Firma: | Urząd Pracy m.st. Warszawy |
W Warszawie bezrobocie jest niewielkie, także wśród młodych
Bez pracy w Warszawie pozostaje około 51 tys. osób, a stopa bezrobocia wynosi około 4,5 proc. W stolicy prowadzi jednak działalność ok. 380 tys. podmiotów gospodarczych, świadczących przede wszystkim różnego rodzaju usługi. Dzięki temu co miesiąc pojawia się od 3 do 4 tys. ofert zatrudnienia. Jak przekonuje Urszula Murawska z Urzędu Pracy m.st. Warszawy poszukiwane są nie tylko młode, doświadczone osoby z wyższym wykształceniem, lecz także starsi pracownicy, mający niższe kwalifikacje.
– Napływa do nas coraz więcej ofert zatrudnienia – przekonuje Urszula Murawska, kierownik działu marketingu Urzędu Pracy m.st. Warszawy. – To jest już stały trend. Jesteśmy spokojni, ponieważ dysponujemy 3-4 tys. miejscami pracy w każdym miesiącu. Jest to dosyć duża liczba.
Najwięcej ofert, jak informuje Murawska, pochodzi z firm usługowych, ale wynika to przede wszystkim z tego, że Warszawa to jedno z największych skupisk podmiotów tego rodzaju w kraju. Ale pracowników poszukują także przedsiębiorstwa produkcyjne.
– Pracodawcy oczekują przede wszystkim doświadczenia, umiejętności zawodowych, ale wcale nie jest tak, że zawsze wyższego wykształcenia – wskazuje Murawska. – Nie wskazywałabym jakiejś konkretnej branży. Warszawa jest miastem wielkich usług, dużych firm, mniejszych, malutkich. Jest tu prawie 380 tys. podmiotów gospodarczych, które prowadzą działalność, najczęściej usługową.
Liczba osób bezrobotnych w stolicy spada z każdym miesiącem. W tej chwili stopa bezrobocia w stolicy wynosi zaledwie 4,5 proc.
– W stosunku do całego kraju to rzeczywiście niewiele [pod koniec października według MPiPS stopa bezrobocia w Polsce wyniosła 11,3 proc. – red.] – zauważa przedstawiciela warszawskiego UP. – Warszawa ma jeśli nie najniższą, to na pewno jedną z najniższych stóp bezrobocia w Polsce. W liczbach bezwzględnych to jednak wciąż bardzo dużo osób, ponad 51 tys. Mówimy tu o ludziach z różnymi kwalifikacjami i specjalizacjami.
Jak podkreśla, bezrobocie wśród młodych nie jest dużym problemem w stolicy. Pracy nie ma ok. 7 proc. osób do 25. roku życia. Wśród absolwentów bezrobocie jest jeszcze niższe.
Zmiany na dobre
Po pół roku od wprowadzenia zmian w urzędach pracy Murawska ocenia, że były to zmiany na lepsze, na które placówki czekały. Dzięki nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z 14 marca br. UP mają większe możliwości aktywizacji osób bezrobotnych.
– Jednym z głównych jej elementów jest wprowadzenie bonów stażowych, szkoleniowych, zatrudnieniowych, czyli wszystko, co osoba do 30. roku życia może sama wywalczyć na rynku pracy z naszą finansową pomocą – ocenia Urszula Murawska. – Ponadto zyskaliśmy możliwość delegowania usług do agencji zewnętrznych w ramach programu Aktywizacja i Integracja. Mogą one teraz współpracować z UP na rzecz najtrudniejszej grupy, czyli osób najbardziej oddalonych od rynku pracy, trwale bezrobotnych. Przeprowadzamy zatem profilowanie pomocy, czyli mamy możliwość szukania najbardziej efektywnych rozwiązań dla poszczególnych osób i proponowania im usług.
Urząd Pracy m.st. Warszawy był jednym z dziewięciu, w których prowadzony był pilotaż projektu.
– Mieliśmy w tej chwili w pilotażu na Mazowszu ponad 900 osób, teraz będzie ich 1200 – mówi Murawska. – Nie było łatwo, bo to nie jest tak, że agencje są w stanie zastąpić urzędy pracy. Mamy jednak nadzieję, że mimo doświadczeń agencje będą startowały w kolejnych przetargach. To dobra forma współpracy. Uzupełniamy się doskonale.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-12-13: Luna: Fajną opcją jest praca w sylwestra zamiast skupiania się na zabawie. Jeszcze nie mam planów na ten czas
- 2024-11-22: Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
- 2024-12-12: Sebastian Karpiel-Bułecka: Z zawodu jestem architektem, a muzyka to jest moja pasja. Nie byłem spięty, żeby za wszelką cenę zrobić wielką karierę
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
- 2024-12-09: Joanna Kurowska: Lekarz w Stanach Zjednoczonych to jest ktoś, kto ma dom z basenem i jest milionerem. Medycy w Polsce muszą pracować na 13 etatów
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.