Newsy

Zmiany w VAT uproszczą życie przedsiębiorcom

2012-11-22  |  06:25
Mówi:Katarzyna Rola-Stężycka
Funkcja:ekspert
Firma:Tax Care
  • MP4

    Moment powstania obowiązku płacenia VAT i zmiana przepisów dotyczących wystawienia faktur to jedne z ważniejszych zmian w ustawie o VAT, nad którymi pracuje Sejm. Przepisy zmieniają też wysokość podatku VAT na niektóre wyroby. Z kolei ustawa okołobudżetowa utrzymuje do końca 2013 roku ograniczenia możliwości odliczania podatku VAT od tzw. samochodów z kratką.

    Zmiany w VAT dotyczą dwóch ustaw: samej ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy okołobudżetowej. Jedną z ważniejszych zmian w tej pierwszej jest przyjęcie zasady, że obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

    – Jedną z bardziej znaczących zmian w ustawie o VAT będą przepisy związane z momentem powstania obowiązku podatkowego – mówi Agencji Informacyjnej Katarzyna Rola-Stężycka z Tax Care.  – Zmiany te uproszczą rozpoznawanie chwili, kiedy ten podatek trzeba będzie rozliczać, aczkolwiek z drugiej strony przez niektórych przedsiębiorców mogą być odczytywane jako zmiany negatywne – dodaje ekspertka.

    Chodzi o takie sytuacje, w których firmy mogły regulować termin zapłaty podatku VAT poprzez wystawianie faktury na przykład jakiś czas po rzeczywistym wykonaniu zlecenia.

    Kolejne zmiany obejmą przepisy dotyczące samego fakturowania.

    – Możliwe będzie wystawianie tzw. faktur uproszczonych, co oznacza, że przedsiębiorca wystawiając fakturę na kwotę około 450 złotych będzie mógł nie podawać wszystkich danych formalnych dotyczących np. nabywcy – wyjaśnia Katarzyna Rola-Stężycka.

    Wprowadzenie faktur uproszczonych oznacza wiele korzyści dla firm.

    – Z tej zmiany skorzystają przede wszystkim ci przedsiębiorcy, którzy mają dosyć szeroki i zmienny krąg odbiorców, czyli nie mają wprowadzonej jednej bazy swoich kontrahentów, dla których z automatu mogą wydrukować fakturę, tylko często przychodzi inny klient, inny odbiorca i każdorazowo trzeba te dane uzupełniać – podkreśla ekspertka Tax Care.

    Pozwoli to przy mniejszych transakcjach oszczędzić czas.

    Innym rozwiązaniem, też pozytywnym, w zakresie fakturowania będzie wprowadzenie faktury zbiorczej, którą będzie można wystawić raz w miesiącu i objąć nią pewną ilość transakcji – mówi Katarzyna Rola-Stężycka.

    Faktury zbiorcze będą mogły objąć transakcje z całego miesiąca, co pozwoli uniknąć konieczności wystawiania faktur zaliczkowych i faktury końcowej. W konsekwencji będzie mniej obowiązków formalnych przy tego typu transakcjach.

    Inne zmiany obejmą poniesienie stawki VAT na niektóre wyroby.

    – Wzrośnie stawka VAT z 8 do 23 proc. na wyroby sztuki ludowej, rękodzieła oraz rzemiosła ludowego i artystycznego, co może oznaczać także wzrost biletów do kina – tłumaczy ekspertka.

    Podniesieniu z 8 do 23 proc. ma ulec także stawka VAT na kawę latte, ponieważ obniżona 8-proc. stawka VAT nie będzie obejmowała już kawy zabielanej, która do tej pory traktowana była jako napój mleczny i dlatego opodatkowana była według stawki podstawowej.

    Na ubiegłym posiedzeniu Sejmu odbyło się drugie czytanie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Projekt został ponownie skierowany do Komisji Finansów Publicznych. Zgodnie z proponowanymi przez posłów z Komisji zmianami ustawa powinna wejść w życie od początku 2014, a nie 1 lipca 2013 roku, jak zakłada projekt.

    Uchwalona przez Sejm ustawa okołobudżetowa przewiduje z kolei utrzymanie do końca 2013 r. ograniczenia związanego z odliczaniem VAT przy zakupie samochodów z tzw. kratką i paliwa do nich.  Pozostanie więc możliwość odliczenia do 60 proc. podatku, ale nie więcej niż 6 tys. zł. Przedsiębiorcy nie będą też ciągle mogli odliczać VAT-u od paliwa do swoich firmowych samochodów.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

    Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

    Konsument

    W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

    W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

    Firma

    Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

    Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.