Newsy

Prezes Radia Kolor: Wszystkie stacje prywatne są przeciwne cyfryzacji. Jednak to projekt nie do zatrzymania

2019-06-14  |  06:05

– Cyfryzacja radiofonii w systemie DAB+ jest procesem nie do zatrzymania, mimo że większość dużych rozgłośni jest jej przeciwna – mówi Alina Strześniewska, prezes Radia Kolor. Dodaje, że w tej chwili są na próbnych emisjach we Wrocławiu i w Gdańsku, a już w przyszłym tygodniu będą składać wniosek na Warszawę. O planach dotyczących cyfryzacji szefowa Radia Kolor mówiła podczas odbywającej się w tym tygodniu gali rozdania nagród Grube Ryby 2019, połączonych z 26. urodzinami rozgłośni.

– Wchodzimy w erę radia cyfrowego. Przyznam od razu, że wszyscy radiowcy – zaczynając od dużych sieci po stacje lokalne – jesteśmy temu przeciwni, bo w tej chwili internet jest taki wspaniały, że każdy ma w telefonie radio, jakie chce. Natomiast ten system jest testowany w Polsce już od wielu lat, Polskie Radio również prowadzi testy i ogromne pieniądze na to poszły. Wydaje się, że jest to już projekt nie do zatrzymania, więc oczywiście wsiadamy do tego pociągu również my – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Alina Strześniewska, prezes Radia Kolor.

System DAB+ (Digital Audio Broadcasting Plus) to najnowocześniejsza w tej chwili technologia radiofonii, która pozwala rozgłośniom nadawać w systemie cyfrowym, zamiast dotychczasowego, analogowego. Cyfryzacja radia w Polsce to jeden ze strategicznych celów Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do 2022 roku, proces koncesyjny ma dotyczyć miejsc na multipleksach lokalnych w 34 miastach w Polsce. W ubiegłym roku KRRiT przedstawiła szczegółowe założenia do planu cyfryzacji radiofonii w Polsce w systemie DAB+. Duże, komercyjne stacje z dużym dystansem ustosunkowały się do tej strategii.

– My radiowcy – zaczynając od dużych sieci, Zetki, RMF-u czy Agory – wszyscy jesteśmy przeciwni, ponieważ to są zbędne koszty i dzisiaj wszyscy mamy dostęp do jakiejkolwiek stacji chcemy przez komórki – podkreśla Alina Strześniewska.

Obecnie w technologii DAB+ nadają jedynie publiczne stacje radiowe Polskiego Radia, a ich zasięg obejmuje głównie okolice większych miast. Polskie Radio, jako pierwsze w Polsce i w tej części Europy, rozpoczęło nadawanie w jakości cyfrowej 1 października 2013 roku. W maju przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski określił Polskie Radio mianem „pioniera, jeśli chodzi o technologię DAB+”.

– Będziemy się rozwijać i tak jak powiedziałam, wsiadamy do tego pociągu i składamy koncesję o kolejne miasta – mówi Alina Strześniewska – W tej chwili jesteśmy na próbnych emisjach we Wrocławiu i w Gdańsku, a już w przyszłym tygodniu będziemy składać wniosek na Warszawę.

Jak podkreśla, proces cyfryzacji radia wydaje się już nie mieć odwrotu, ale jest on obliczony na długie lata.

– To będzie długi proces, on potrwa na pewno kilka lat, ponieważ – żeby odbierać radio cyfrowe – musimy też mieć odbiorniki cyfrowe. One są już w tej chwili w bardzo przystępnych cenach, więc myślę, że nie będzie to problemem. Natomiast z drugiej strony – nie ma też oferty programowej, bo jest tylko Polskie Radio 24 w internecie i dwie inne stacje, które mają naprawdę niską słuchalność. Tak więc cały proces musi zajść równolegle, czyli producenci odbiorników i my, radiowcy, musimy przygotować fajną ofertę, żeby ludzi skłonić do zakupu tych odbiorników – mówi Alina Strześniewska.

Szefowa Radia Kolor ocenia też, że – mimo licznych głosów wróżących zbliżający się koniec tego medium – radio nadal ma w Polsce silną, stabilną pozycję. Według badań słucha 92 proc. Polaków słucha go co najmniej raz w tygodniu, a 72 proc. robi to codziennie.

– Śmierć radia wróżono już w latach 50., kiedy weszła telewizja. Nie wierzę w to, sama, będąc w Stanach Zjednoczonych, słuchałam radia satelitarnego, czyli muzyki bez żadnego DJ-a. To się nie sprawdzi, wszyscy potrzebujemy mieć kontakt z żywym człowiekiem, wiedzieć, że jest ktoś z drugiej strony i w razie czego, jeżeli coś się wydarzy, będziemy o tym na bieżąco informowani. Radio ma się naprawdę dobrze – mówi Alina Strześniewska.

O planach dotyczących cyfryzacji szefowa Radia Kolor mówiła podczas odbywającej się w tym tygodniu gali rozdania nagród Grube Ryby 2019. Statuetki powędrowały do laureatów w sześciu kategoriach, przy czym w pięciu z nich ostateczny werdykt należał do słuchaczy, którzy między 13 maja a 3 czerwca oddawali swoje głosy na stronie plebiscytu. Wśród nagrodzonych znaleźli się m.in. Patrycja Krzymińska (organizatorka słynnej zbiórki „Ostatnia puszka prezydenta Adamowicza”), Rafał Ganowski, autor profilu „Warsaw by drone”, psycholożka Katarzyna Miller oraz start-up Foodsi, który umożliwia Warszawiakom zamawianie jedzenia w niższych cenach. Gala rozdania nagród Grube Ryby była połączona z przypadającymi w tym roku 26. urodzinami Radia Kolor.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Bankowość

Polacy nie mają zaufania do rynku kapitałowego. Szansą na jego zbudowanie może być wzmocnienie nadzoru

Według szacunków Polskiego Funduszu Rozwoju utracone korzyści Polaków wynikające z niechęci do aktywnego inwestowania na rynku kapitałowym to około 10 mld zł rocznie. W efekcie oszczędności są zamrażane w gotówce lub na lokatach bankowych, zamiast „pracować” na większe zyski. – Potrzebne jest wzmocnienie nadzoru nad instytucjami finansowymi, aby odbudować zaufanie Polaków do rynku kapitałowego – mówi dr Konrad Hennig, współautor raportu „Save & Invest: Prawo chroniące pieniądze Polaków”.

Farmacja

Dzieci z cukrzycą w trudnej sytuacji z powodu pandemii. Pomóc im mogą systemy ciągłego monitorowania cukru

W Polsce jest około 20 tys. dzieci z cukrzycą typu I, która może prowadzić do ciężkich powikłań. – Sytuacja zrobiła się trudna, kiedy zaczął obowiązywać lockdown. Dzieci zostały w domu, a część rodziców nadal chodziła do pracy. Kłopot polega na tym, że dziecko chorujące na cukrzycę nie jest w stanie samo sobie z tą chorobą poradzić – wskazuje prezes Fundacji dla Dzieci z Cukrzycą, Dagmara Staniszewska. W tej chwili problemem jest też brak pielęgniarek w szkołach, przez co młodzi pacjenci diabetologiczni zostali bez profesjonalnej opieki. W kryzysowych warunkach alternatywą dla rodziców są systemy ciągłego monitorowania cukru, które pozwalają na bieżąco kontrolować stan zdrowia dziecka.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Bankowość

60 proc. studentów uważa naukę zdalną za mniej efektywną. Ich zaangażowanie może poprawić grywalizacja

W związku z rekordowym przyrostem zakażeń SARS-CoV-2 rząd rozważa wprowadzenie nauki zdalnej we wszystkich szkołach ponadpodstawowych, jak i młodszych klasach podstawówek. Już od początku października w tryb zdalnej nauki przeszła zdecydowana większość uczelni wyższych. Z badania zrealizowanego na zlecenie BIK wynika, że zdania studentów dotyczące tej formy kształcenia są podzielone, a ponad 60 proc. ocenia ją jako mniej motywującą i mniej efektywną od stacjonarnego modelu nauczania. Brak zajęć praktycznych i warsztatowych wymaga wprowadzenia do zdalnego nauczania nowych narzędzi, które to zrekompensują i zwiększą zaangażowanie. Przykładem jest grywalizacja, często wykorzystywana w korporacjach jako narzędzie motywacyjne jeszcze przed pandemią COVID-19.

 

Media i PR

Pandemia zmieniła rynek usług PR. W odpowiedzi na wyzwania branży powołano nowe stowarzyszenie oraz centrum badawcze

Przez pandemię COVID-19 wiele agencji PR odnotowało spadek przychodów i liczby klientów, co zmusiło je do obniżek wynagrodzeń albo redukcji zatrudnienia. Z drugiej strony firmy przekonały się, jak ważny jest PR i komunikacja w czasie kryzysu. Nowo powołana przez 20 agencji PR organizacja ma szeroko reprezentować interesy branży. Jedną z jej pierwszych inicjatyw jest utworzenie pierwszego w Polsce think-tanku, który dostarczy informacji o trendach, prognozach i wiedzy badawczo-analitycznej dotyczącej rynku usług PR.