Newsy

Prezes Radia Kolor: Wszystkie stacje prywatne są przeciwne cyfryzacji. Jednak to projekt nie do zatrzymania

2019-06-14  |  06:05

– Cyfryzacja radiofonii w systemie DAB+ jest procesem nie do zatrzymania, mimo że większość dużych rozgłośni jest jej przeciwna – mówi Alina Strześniewska, prezes Radia Kolor. Dodaje, że w tej chwili są na próbnych emisjach we Wrocławiu i w Gdańsku, a już w przyszłym tygodniu będą składać wniosek na Warszawę. O planach dotyczących cyfryzacji szefowa Radia Kolor mówiła podczas odbywającej się w tym tygodniu gali rozdania nagród Grube Ryby 2019, połączonych z 26. urodzinami rozgłośni.

– Wchodzimy w erę radia cyfrowego. Przyznam od razu, że wszyscy radiowcy – zaczynając od dużych sieci po stacje lokalne – jesteśmy temu przeciwni, bo w tej chwili internet jest taki wspaniały, że każdy ma w telefonie radio, jakie chce. Natomiast ten system jest testowany w Polsce już od wielu lat, Polskie Radio również prowadzi testy i ogromne pieniądze na to poszły. Wydaje się, że jest to już projekt nie do zatrzymania, więc oczywiście wsiadamy do tego pociągu również my – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Alina Strześniewska, prezes Radia Kolor.

System DAB+ (Digital Audio Broadcasting Plus) to najnowocześniejsza w tej chwili technologia radiofonii, która pozwala rozgłośniom nadawać w systemie cyfrowym, zamiast dotychczasowego, analogowego. Cyfryzacja radia w Polsce to jeden ze strategicznych celów Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do 2022 roku, proces koncesyjny ma dotyczyć miejsc na multipleksach lokalnych w 34 miastach w Polsce. W ubiegłym roku KRRiT przedstawiła szczegółowe założenia do planu cyfryzacji radiofonii w Polsce w systemie DAB+. Duże, komercyjne stacje z dużym dystansem ustosunkowały się do tej strategii.

– My radiowcy – zaczynając od dużych sieci, Zetki, RMF-u czy Agory – wszyscy jesteśmy przeciwni, ponieważ to są zbędne koszty i dzisiaj wszyscy mamy dostęp do jakiejkolwiek stacji chcemy przez komórki – podkreśla Alina Strześniewska.

Obecnie w technologii DAB+ nadają jedynie publiczne stacje radiowe Polskiego Radia, a ich zasięg obejmuje głównie okolice większych miast. Polskie Radio, jako pierwsze w Polsce i w tej części Europy, rozpoczęło nadawanie w jakości cyfrowej 1 października 2013 roku. W maju przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski określił Polskie Radio mianem „pioniera, jeśli chodzi o technologię DAB+”.

– Będziemy się rozwijać i tak jak powiedziałam, wsiadamy do tego pociągu i składamy koncesję o kolejne miasta – mówi Alina Strześniewska – W tej chwili jesteśmy na próbnych emisjach we Wrocławiu i w Gdańsku, a już w przyszłym tygodniu będziemy składać wniosek na Warszawę.

Jak podkreśla, proces cyfryzacji radia wydaje się już nie mieć odwrotu, ale jest on obliczony na długie lata.

– To będzie długi proces, on potrwa na pewno kilka lat, ponieważ – żeby odbierać radio cyfrowe – musimy też mieć odbiorniki cyfrowe. One są już w tej chwili w bardzo przystępnych cenach, więc myślę, że nie będzie to problemem. Natomiast z drugiej strony – nie ma też oferty programowej, bo jest tylko Polskie Radio 24 w internecie i dwie inne stacje, które mają naprawdę niską słuchalność. Tak więc cały proces musi zajść równolegle, czyli producenci odbiorników i my, radiowcy, musimy przygotować fajną ofertę, żeby ludzi skłonić do zakupu tych odbiorników – mówi Alina Strześniewska.

Szefowa Radia Kolor ocenia też, że – mimo licznych głosów wróżących zbliżający się koniec tego medium – radio nadal ma w Polsce silną, stabilną pozycję. Według badań słucha 92 proc. Polaków słucha go co najmniej raz w tygodniu, a 72 proc. robi to codziennie.

– Śmierć radia wróżono już w latach 50., kiedy weszła telewizja. Nie wierzę w to, sama, będąc w Stanach Zjednoczonych, słuchałam radia satelitarnego, czyli muzyki bez żadnego DJ-a. To się nie sprawdzi, wszyscy potrzebujemy mieć kontakt z żywym człowiekiem, wiedzieć, że jest ktoś z drugiej strony i w razie czego, jeżeli coś się wydarzy, będziemy o tym na bieżąco informowani. Radio ma się naprawdę dobrze – mówi Alina Strześniewska.

O planach dotyczących cyfryzacji szefowa Radia Kolor mówiła podczas odbywającej się w tym tygodniu gali rozdania nagród Grube Ryby 2019. Statuetki powędrowały do laureatów w sześciu kategoriach, przy czym w pięciu z nich ostateczny werdykt należał do słuchaczy, którzy między 13 maja a 3 czerwca oddawali swoje głosy na stronie plebiscytu. Wśród nagrodzonych znaleźli się m.in. Patrycja Krzymińska (organizatorka słynnej zbiórki „Ostatnia puszka prezydenta Adamowicza”), Rafał Ganowski, autor profilu „Warsaw by drone”, psycholożka Katarzyna Miller oraz start-up Foodsi, który umożliwia Warszawiakom zamawianie jedzenia w niższych cenach. Gala rozdania nagród Grube Ryby była połączona z przypadającymi w tym roku 26. urodzinami Radia Kolor.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.