Newsy

Prezes Vivus Finance: firmy pożyczkowe to nie parabanki

2013-07-09  |  09:00
Mówi:Loukas Notopoulos
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Vivus Finance
  • MP4
  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaprezentuje dziś drugą część raportu dotyczącego wysokich opłat pobieranych od klientów przez tzw. parabanki. Nie wszystkie jednak firmy, które udzielają pożyczek krótkoterminowych, chcą być postrzegane jak parabanki. – Chcemy obronić naszą branżę przed nadużyciami i tworzymy związek firm pożyczkowych, który będzie pewnego rodzaju samoregulacją – zapowiada Loukas Notopoulos, prezes zarządu Vivus Finance.

    Według definicji Komitetu Stabilności Finansowej, instytucje parabankowe nie działają w oparciu o reguły Prawa bankowego, oferując usługi podobne do usług bankowych, oraz funkcjonują w obszarze nie objętym nadzorem KNF. Firmy pożyczkowe nie udają, że są bankami, ale w ocenie UOKiKu kwalifikują się jako parabanki.

    Jak podkreśla prezes Vivus Finance uczciwie działające firmy pożyczkowe nie chcą być kojarzone z takimi instytucjami. Stąd pomysł utworzenia związku firm pożyczkowych.

     – Dziś działamy bez jakiejkolwiek regulacji, ale zmienimy to wprowadzając wysokie standardy prowadzenia biznesu takie jak np. określona forma prowadzenia działalności gospodarczej, to będą np. spółki prawa handlowego, będzie minimalny kapitał zakładowy, żeby pokazać odpowiednią wielkość przedsiębiorstwa oraz kodeks dobrych praktyk, który zostanie wytworzony w ramach związku firm pożyczkowych – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Loukas Notopoulos. – Chcemy zwiększyć nie tylko bezpieczeństwo naszych klientów, ale też naszych właścicieli.

    Argumentuje, że nazywanie wszystkich tego typu firm „parabankami” dla niektórych jest krzywdzące.

     – Parabankami są firmy, które zbierają depozyty od klientów indywidualnych, nie posiadając licencji bankowej i obciążają te depozyty ryzykiem, czyli zwyczajnie pożyczają pieniądze, traktując siebie jako pseudobanki – mówi Loukas Notopoulos. – Nie chcemy jako branża poważnych, dużych przedsiębiorstw kojarzyć się z firmami, które prowadzą biznes w bramach, które sprzedają tzw. chwilówki w sposób, który daleki jest od standardów prawa.

    Jak podkreśla, Vivus Finance to duża firma z kapitałem zagranicznym, zatrudniająca ok. 120 osób.

     – Pożyczamy własne pieniądze. Bierzemy je od naszych akcjonariuszy, naszych właścicieli i później pożyczamy te pieniądze klientom na różne sposoby. Na przykład od prawie 12 miesięcy mamy dostępną pożyczkę przez Internet w 15 minut – mówi Notopoulos.

    Dodaje, że dla oceny kosztu pożyczki krótkoterminowej RRSO [rzeczywista roczna stopa oprocentowania] jest krzywdzące.

     – KNF wydał raport, w którym ogłosił, że RRSO nie jest odpowiednią miarą do wyliczania kosztów krótkoterminowych pożyczek, udzielanych na 30 dni. Dlatego też wprowadziliśmy do debaty publicznej rzeczywistą miesięczną stopę oprocentowania, która przedstawia w rzeczywisty sposób koszty ponoszone przez konsumenta – podkreśla prezes Vivus Finance. – Jeżeli klient ode mnie weźmie 1000 złotych na 30 dni, to oddaje 1140. Zatem mówimy, że rzeczywista miesięczna stopa oprocentowania na 30 dni to 14 proc., a przy RRSO ten koszt byłby wielokrotnie wyższy.

    UOKiK od stycznia br. przyglądał się firmom pożyczkowym. Pod lupę urzędnicy wzięli tym razem w szczególności koszty pożyczek: oprocentowanie i dodatkowe opłaty, które – jak wyjaśniła Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK – są szczególnie dotkliwe dla kieszeni klientów.

    Pierwsza część raportu poświęcona była analizie reklam parabanków. Okazało się, że 23 spośród 37 przebadanych przedsiębiorców reklamuje się w sposób niezgodny z prawem, np. sugerując brak wymaganego przez ustawę sprawdzania zdolności kredytowej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Transport

    Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa

    Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.

    Prawo

    Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy

    W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.

    DlaWas.info

    Edukacja

    MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety

    Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.