Mówi: | Konrad Ciesiołkiewicz, ekspert Komitetu Dialogu Społecznego KIG Piotr Dąbrowski, kurator wystawy, znawca plakatu |
BHP i bezpieczeństwo w pracach mistrzów Polskiej Szkoły Plakatu. ORLEN w ten sposób promuje polską sztukę za granicą
PKN ORLEN poprzez sztukę prom swój wizerunek jako bezpiecznego i nowoczesnego koncernu. Inauguracja kampanii PR nastąpiła w Wilnie, gdzie otwarto wystawę mistrzów Polskiej Szkoły Plakatu poświęconą tematyce BHP. Bezpieczeństwo w pracy i zasady BHP należą do najważniejszych, ale niedocenianych obszarów w dużych przedsiębiorstwach. Tym bardziej że wypadki miewają katastrofalnie skutki dla życia i zdrowia pracowników, finansów firm czy ich wizerunku.
Trwająca do 28 kwietnia wystawa rozpoczyna cykl, którego kolejne edycje odbędą się w Polsce, w Czechach i na Ukrainie. W ten nieoczywisty sposób PKN ORLEN wykorzystuje temat bezpieczeństwa w komunikacji korporacyjnej i jednocześnie wspiera promocję polskiej kultury za granicą.
– BHP w nowoczesnym zakładzie przemysłowym to nie tylko bezpieczeństwo pracowników, lecz także troska o środowisko naturalne i stabilność produkcji – powiedział Ireneusz Fąfara, dyrektor generalny ORLEN Lietuva. – Tym bardziej cieszy, że małe święto grafiki, które udało nam się zorganizować, spotkało się z dużym zainteresowaniem. W otoczeniu prac najciekawszych polskich twórców plakatu mogliśmy się spotkać z interesariuszami i porozmawiać o osiągnięciach ORLEN-u.
PKN ORLEN we wszystkich spółkach grupy kapitałowej prowadzi intensywne działania z zakresu komunikacji wewnętrznej. Ich celem jest poprawa poziomu BHP i edukacja pracowników koncernu m.in. w Polsce, Czechach, Niemczech, Kanadzie oraz na Litwie
– Zasady BHP są tematem komunikacji wewnętrznej w firmach, ale często są niedoceniane i postrzegane jako nudne. Dlatego istotne jest szukanie form komunikowania się w ramach dobrze pojętego dialogu społecznego i korzystanie z nowoczesnych środków przekazu. Tym bardziej projekt ORLEN-u należy docenić za innowacyjność – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Konrad Ciesiołkiewicz, ekspert Komitetu Dialogu Społecznego KIG
Ekspert Komitetu Dialogu Społecznego KIG zaznacza, że edukacja dotycząca bezpieczeństwa w pracy jest jedną z podstawowych misji dużych przedsiębiorstw, a zasady BHP są wśród głównych zagadnień komunikacji wewnętrznej. W wielu przedsiębiorstwach obszar ten jest jednak lekceważony albo niedoceniany, również przez samych pracowników.
Na wileńskiej wystawie zaprezentowano między innymi prace Tadeusza Kobaka, Zbigniewa Waszewskiego, Waldemara Świerzego, Jana Lenicy, Wiktora Górki, Jerzego Cherka czy Jerzego Przygodzkiego. Prace pochodzą w większości z okresu zwanego Polską Szkołą Plakatu, zapoczątkowanego w latach 40., kiedy kilku słynnych grafików jak Lipiński czy Tomaszewski zerwało z konwencją realistycznych, portretowych plakatów filmowych. Henryk Tomaszewski został nagrodzony za swoje wczesne prace na Międzynarodowej Wystawie Plakatu w Wiedniu w 1948 roku, co było zaczątkiem Polskiej Szkoły Plakatu.
– Na wystawie pokazujemy około 160 plakatów dotyczących głównie bezpieczeństwa i BHP. Polska Szkoła Plakatu to wielkie sukcesy międzynarodowe i bardzo zróżnicowane środki wyrazu: od barokowych, malarskich, aż do minimalistycznych. Powstawały fenomenalne plakaty dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, niektóre z nich projektowali najwybitniejsi graficy szkoły polskiej, którzy nie stronili od tego tematu, choć nie był łatwy. Te plakaty miały ograniczać liczbę wypadków i zwiększać świadomość dotyczącą bezpieczeństwa – mówi Piotr Dąbrowski z Galerii Plakatu, właściciel dużego zbioru prac polskich artystów, kurator wystawy.
W ten sposób – poza promocją ważnego społecznie i biznesowo tematu – PKN ORLEN promuje także polską sztukę za granicą. Wystawie towarzyszy wstęp, który ma zapoznać zagraniczną publiczność ze zjawiskiem Polskiej Sztuki Plakatu. Dlatego do ekspozycji zostały włączone prace rodzimych artystów o tematyce kulturalnej i filmowej. Organizatorzy przygotowali też drukowany katalog z reprodukcjami wszystkich plakatów pokazywanych na wystawie.
– Dla zainteresowanych sztuką ta publikacja będzie z pewnością istotną pozycją wydawniczą przez długie lata. Plakat jest fenomenalnym środkiem przekazu, chociaż dzisiaj nieco już zmarginalizowanym. To bardzo ciekawy sposób przypomnienia o ciągle aktualnych zagadnieniach bezpieczeństwa i higieny pracy, a z drugiej strony ukłon w stronę publiczności zainteresowanej sztuką – mówi Piotr Dąbrowski.
Czytaj także
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-06-24: Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-11: Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: Bolt rozpoczyna szkolenia z bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie wprowadzać także nowe funkcje bezpieczeństwa
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.