Newsy

Biznes chce rozwiązać problem zmian klimatycznych. Wprowadzane w firmach innowacje mają ograniczyć smog i zużycie energii

2019-10-16  |  06:25

Firmy mają do odegrania jedną z kluczowych ról w przeciwdziałaniu globalnym problemom – podkreśla Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. zrównoważonego rozwoju. Jak ocenia, walka m.in. z negatywnymi zmianami klimatycznymi zaczyna się już na poziomie wyborów konsumenckich, z kolei zadaniem rządów i organizacji międzynarodowych jest tworzenie regulacji, które wspierają pozytywne zmiany zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Globalny biznes może się do tego przyczynić m.in. dzięki kreowaniu innowacyjnych rozwiązań. To właśnie nowe produkty, jak opracowane przez 3M specjalne ziarno ograniczające smog, mogą pomóc w rozwiązywaniu globalnych problemów środowiskowych czy społecznych.

– Świat stoi obecnie przed ogromnymi wyzwaniami związanymi ze wzrostem ludności, której liczba zgodnie z przewidywaniami wzrośnie do 9 miliardów w 2050 r., czy też kryzysem klimatycznym. Niezwykle ważne jest dostrzeżenie wielkiej roli, jaką w kształtowaniu naszej przyszłości odgrywają firmy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. Zrównoważonego Rozwoju.

ONZ podaje, że jeśli zgodnie z prognozami globalna populacja wzrośnie do 9,6 mld ludzi w 2050 roku – będziemy potrzebować surowców i bogactw naturalnych trzykrotnie przekraczających obecne zasoby planety. To tylko jedno z globalnych wyzwań, nakreślonych w Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ (tzw. Agenda 2030). Kolejne to szybka urbanizacja – do 2050 roku sześć na dziesięć osób będzie mieszkańcami miast. Te stanowią zaledwie 3 proc. powierzchni, ale odpowiadają za 60–80 proc. całkowitego zużycia energii i 75 proc. emisji dwutlenku węgla. Urbanizacja i wzrost populacji pociągną za sobą większe zapotrzebowanie na wodę, żywność i energię – tylko w krajach OECD wzrośnie ono o 35 proc. do końca obecnej dekady.

Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. zrównoważonego rozwoju, podkreśla, że w zaadresowaniu wszystkich tych wyzwań kluczowa będzie współpraca pomiędzy rządami i organizacjami międzynarodowymi, biznesem a samymi konsumentami.

– Żadna firma ani żadna osoba w pojedynkę nie jest w stanie wprowadzić realnych zmian w zakresie zrównoważonego rozwoju. Każdy z nas musi mieć swój udział w stawianiu czoła wyzwaniom związanym m.in. z wydobyciem surowców, zmianami klimatycznymi czy jakością wody i powietrza. W przypadku takich firm jak 3M wiąże się to z potrzebą opracowywania innowacyjnych produktów, wspierania zastosowania nauki w praktyce oraz tworzenia odpowiednich rozwiązań. Oznacza to, że również każdy z nas indywidualnie musi na poważnie podchodzić do obowiązków związanych z recyklingiem odpadów i zastanowić się nad nawykami żywieniowymi. Warto pomyśleć, w jaki sposób mięso zastąpić innymi produktami spożywczymi albo przejść na dietę w większym stopniu opartą na produktach roślinnych. Musimy też tworzyć rozwiązania w zakresie bardziej ekologicznego transportu – mówi Gayle Schueller.

Jak ocenia Gayle, działania na rzecz przeciwdziałania m.in. zmianom klimatycznym zaczynają się już na poziomie wyborów konsumenckich. Zarówno zmiany klimatu, jak i degradacja środowiska są jednymi z najbardziej palących problemów w globalnej skali. ONZ podaje, że połowa światowej populacji oddycha powietrzem, które jest 2,5 razy bardziej zanieczyszczone niż normy dopuszczalne przez WHO. Od 1990 roku emisja dwutlenku węgla na świecie wzrosła o prawie 50 proc., do oceanów każdego roku trafia 8 mln ton plastiku, co odpowiada ciężarówce śmieci wyrzucanej do wody co minutę.

Zadaniem rządów i organizacji międzynarodowych jest tworzenie regulacji, które wspierają model wprowadzania pozytywnych zmian. Z kolei biznes może się do tego przyczynić dzięki modyfikacji produkcji, konkretnym działaniom w obszarze środowiskowym czy CSR-owym oraz kreowaniu innowacyjnych rozwiązań.

– Kluczowa jest tu jednak współpraca na każdym szczeblu – począwszy od firm, rządów, lokalnych społeczności i samych klientów oraz konsumentów. Firmy i konsumenci muszą współpracować z rządami państw przy tworzeniu właściwych regulacji. Biznes zaś musi współpracować z klientami i dostawcami. Chodzi o to, by wspólnie dążyć do tworzenia innowacji, znajdować zastosowania dla rozwiązań techniczno-naukowych, które pozwolą wprowadzić realną i pozytywną zmianę na świecie – podkreśla Gayle Schueller.

W ubiegłym roku 3M ogłosiło swoją Strategię Zrównoważonego Rozwoju. Raport opublikowany w maju br. pokazuje z kolei, jakie postępy poczyniła firma w tym czasie. W ciągu roku 3M pomogło klientom zapobiec emisji ponad 40 ton dwutlenku węgla, a począwszy od 2002 roku obniżyło emisję własną o prawie 64 proc. (niemal podwajając w tym czasie swoje przychody). Z drugiej strony – ślad energii odnawialnej został zwiększony o 27 proc.

– Wyznaczyliśmy cele, które są ściśle powiązane z celami zrównoważonego rozwoju ONZ. Naszą ambicją jest realizacja ich w perspektywie najbliższych 10, 20 czy 30 lat. Dotyczą one m.in. oszczędzania energii, gospodarki odpadami, wsparcia edukacji m.in. w zakresie nauki i technologii. Chcemy podejść do problemu w sposób uporządkowany, tak by popularyzować nasze wartości i wspierać zrównoważony rozwój poprzez rozwiązania produktowe i angażowanie naszych pracowników – mówi Alain Simonnet, dyrektor zarządzający 3M na region Europy Wschodniej.

Strategia firmy zakłada, że do 2025 roku połowa energii wykorzystywanej przez 3M ma już pochodzić z OZE. Natomiast do 2050 roku wszystkie placówki firmy w 70 krajach na całym świecie mają być w 100 proc. zasilane energią odnawialną. Przyjęty przez firmę program „2025 Sustainability Goals” zakłada również osiągnięcie zerowej ilości odpadów w 30 proc. zakładów produkcyjnych 3M, ale ten cel został już prawie całkowicie zrealizowany.

– 3M każdego dnia obecne jest na bardzo wielu rynkach w najróżniejszych zakątkach świata. Wywierając wpływ na życie ludzi i ich zachowania poprzez oferowane rozwiązania w zakresie transportu, elektroniki, opieki  zdrowotnej, możemy wprowadzać realne zmiany – mówi Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. zrównoważonego rozwoju.

3M każdego roku wprowadza na rynek około 1 tys. nowych produktów. W grudniu 2018 roku, podczas konferencji COP24 w Katowicach, firma ogłosiła, że począwszy od 2019 roku każdy z nich – od karteczek samoprzylepnych Post-it po rozwiązania dla pojazdów autonomicznych – będzie zgodny ze strategią 3M w zakresie zrównoważonego rozwoju. Dotyczy to m.in. ponownego wykorzystywania surowców, recyklingu, oszczędności wody, odpowiedzialnego łańcuch dostaw czy zastosowania materiałów odnawialnych, odpowiednich dla danego rozwiązania – od początku do końca cyklu życia każdego produktu.

– 3M jest firmą, której działalność bazuje na nauce. Nasza działalność skupia się na czterech sektorach: bezpieczeństwo i przemysł, transport i elektronika, ochrona zdrowia oraz produkty konsumenckie. Wierzymy, że poprzez stosowanie rozwiązań stworzonych przez naukę w każdym z nich możemy zmienić to, jak w przyszłości będzie wyglądać codzienne życie milionów ludzi, ich środowisko oraz warunki pracy – mówi Alain Simonnet.

Firma inwestuje ok. 6 proc. swoich przychodów w badania i rozwój. Jak podkreśla, to właśnie nowe, innowacyjne produkty mogą pomóc w rozwiązywaniu globalnych problemów środowiskowych czy społecznych. Przykładem jest specjalne ziarno redukujące smog stworzone przez 3M, które znalazło się na liście Best Inventions 2018 magazynu „Time”.

W trakcie wydarzenia „Sustainability Inspired Innovations”, które zostało zorganizowane przez 3M we współpracy z międzynarodową organizacją United Nations Global Compact (UN Global Compact) obecni goście mieli możliwość wziąć udział w debatach poświęconych tematyce zrównoważonego rozwoju i roli innowacji w rozwiązywaniu globalnych wyzwań. Celem spotkania było dzielenie się wiedzą z zakresu dobrych praktyk dotyczących zrównoważonego rozwoju oraz umacnianie dialogu z innymi firmami, które mają na celu działanie dla dobra klimatu i społeczności.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.