Newsy

Boom w biurach podróży. Rosną wydatki Polaków na różne formy spędzania czasu wolnego

2017-05-02  |  06:55

Polacy kochają długie weekendy. Na wypoczynek na początku maja ze względu na korzystny układ kalendarza zdecydowało się znacznie więcej osób niż przed rokiem. Polacy przywiązują coraz większą wagę do tego, jak i gdzie spędzają czas wolny – ocenia dr Daniel Puciato z Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu. Przemysł, który pozwala nam ten czas zagospodarować, to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki.

– Czas wolny jest coraz ważniejszą determinantą jakości życia ludzi, a tzw. przemysł wolnoczasowy, czyli kultura, turystyka, rekreacja, jest najszybciej rosnącym przemysłem w gospodarce światowej. 80 proc. Polaków wydaje swoje pieniądze na czas wolny. Średni wydatek wynosi 8 proc. naszych dochodów – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes dr Daniel Puciato, ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu.

Polacy wolny czas najchętniej spędzają z rodziną i przyjaciółmi. Podczas majówki tradycyjnie wyjeżdżamy na działki i grillujemy. Częściej decydujemy się też na wyjazdy, nie tylko krajowe. W tym roku sprzyja temu układ kalendarza. Ci, którzy wzięli trzy dni wolnego, mogą cieszyć się 9-dniowym urlopem. To zaś sprawia, że boom w ostatnich tygodniach przeżywały biura podróży.

– Blisko 50 proc. Polaków planuje jakiś wyjazd turystyczny zarówno krajowy, jak i zagraniczny. W przypadku wyjazdów zagranicznych wybieramy kurorty w takich krajach, jak Egipt, Hiszpania, Grecja czy Włochy. Bardzo popularne są stolice krajów europejskich, np. Rzym, Praga, Berlin, Paryż czy Madryt. Krajowe wyjazdy to najczęściej góry, wybrzeże i Mazury oraz duże polskie miasta – wymienia ekspert.

Częściej niż w latach ubiegłych decydujemy się na zagraniczną podróż, w dużej mierze ze względu na sprzyjający układ wolnych dni, a także na bardzo zimny kwiecień, który zmusił Polaków do poszukiwania słońca gdzieś dalej. Ze statystyk Neckermann Podróże wynika, że w tym roku na weekend majowy z biurem podróży wybierze się 30 proc. więcej klientów niż w 2016 roku. Travelplanet.pl wskazuje, że w poświątecznym tygodniu liczba rezerwacji wyjazdów na początek maja była nawet o 80 proc. wyższa niż w okresie przedświątecznym.

Coraz chętniej wybieramy też aktywny wypoczynek – popularnością cieszą się zorganizowane wycieczki piesze czy rowerowe, obozy sportowe czy rejs po mazurskich jeziorach.

Jak podkreśla Puciato, sposób wypoczywania zmienił się na przestrzeni ostatnich kilku lat.

– Coraz więcej Polaków wyjeżdża i są to wyjazdy w coraz dalsze kraje. Drugim trendem jest to, że coraz więcej wydajemy na takie wyjazdy – wybieramy droższe hotele i transport lotniczy. Bardzo popularna jest obecnie turystyka aktywna, kwalifikowana, sporty ekstremalne, spędzamy wolny czas coraz bardziej aktywnie. Mimo że głównie podróżują osoby w wieku produkcyjnym, to coraz więcej jest też seniorów – wskazuje Puciato.

Jak przekonuje ekspert Wyższej Szkoły Bankowej, zmiana upodobań Polaków to w dużej mierze wynik lepszej sytuacji gospodarczej i rosnących wynagrodzeń, a także coraz szybszego trybu życia.

– Pracujemy coraz więcej i ciężej, więc chcemy racjonalnie wypoczywać i każdą wolną chwilę spędzić na aktywnym wypoczynku. Innym aspektem jest moda. Wyjazdy turystyczne i aktywność są bardzo modne. To przejaw wielkomiejskiego stylu życia, do którego Polacy dążą. Potem chwalimy się takimi wyjazdami w mediach społecznościowych – tłumaczy dr Daniel Puciato.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.