Mówi: | Maciej Balsewicz |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | bValue.vc |
Coraz więcej młodych ludzi wybiera pracę na własny rachunek. Rośnie zapotrzebowanie na narzędzia łączące pracodawców i pracowników
W odpowiedzi na potrzeby rynku będzie powstawało coraz więcej narzędzi, które będą łączyły pracodawców i pracowników – ocenia Maciej Balsewicz, prezes zarządu bValue.vc. W Polsce spada bezrobocie, jednocześnie ok. 100 tys. miejsc pracy pozostaje nieobsadzonych. W połączeniu z większą liczbą freelancerów wskazuje to na konieczność stworzenia rozwiązań, które pomogą firmom dotrzeć do odpowiednich pracowników.
– Zapotrzebowanie na pracowników jest ogromne. Dlatego rynek pracy w Polsce będzie się coraz bardziej otwierał, to otwarcie będzie bardziej zorganizowane, ale będą też powstawały narzędzia, które będą ułatwiały wiązanie pracodawcy i pracownika. Właśnie takim narzędziem jest Jobsquare – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Maciej Balsewicz, prezes zarządu bValue.vc.
Jobsquare to aplikacja mobilna, która pozwala szybciej i łatwiej znaleźć pracę lub pracownika. Skierowana jest przede wszystkich do młodych ludzi i do sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które poprzez ogłoszenia w internecie czy prasie często nie mogły trafić do docelowej grupy kandydatów na pracowników. Zdaniem eksperta tego typu rozwiązania są konieczne, zwłaszcza biorąc pod uwagę zarysowujące się trendy na rynku pracy.
– Bez otwarcia się rynku pracy Polska nie osiągnie spodziewanych wzrostów. W wielu branżach brakuje ludzi do pracy, za mało jest także pracowników napływowych. Wśród młodych ludzi panuje trend w kierunku bycia freelancerem, w to wpisuje się też zakładanie firm, start-upów, bycie niezależnym, prowadzenie kilku projektów jednocześnie, pracowanie dla kilku firm – przekonuje Balsewicz.
Mimo spadającego bezrobocia (8,2 proc. w listopadzie) liczba wolnych miejsc pracy sięga 100 tys. Bez rozwiązań, które pomogą w dotarciu m.in. do pracowników z krajów ościennych, przede wszystkim ze Wschodu, liczba nieobsadzonych stanowisk będzie rosła. Zwłaszcza że młodzi Polacy coraz częściej wybierają pracę na własny rachunek i uniezależnienie się od przełożonego. W przeciwieństwie do starszego pokolenia nie obawiają się inwestycji we własny biznes. Szacuje się, że obecnie w Polsce działa blisko 3 mln jednoosobowych działalności gospodarczych. Rośnie też liczba start-upów. Z wyliczeń Fundacji StartUp Poland jest ich ok. 2,7 tys.
– W porównaniu do innych krajów brakuje nam tradycji przedsiębiorczości. Niewielu ze starszego pokolenia przejęło wiedzę i biznesowe DNA, niewiele jest firm, które działają od kilku pokoleń. Nadrabiamy to jednak dużą ambicją i zaangażowaniem, chęcią do pracy i wykazywania się. To w tym upatruję dużą przewagę. Na innych rynkach jest to znacznie mniej zauważalne. W krajach zachodnich młodzi ludzie cenią przede wszystkim wygodę i bezpieczeństwo, jakie znajdują w korporacjach – tłumaczy Maciej Balsewicz.
Czytaj także
- 2025-06-05: Prof. Kołodko: Elon Musk stracił na roli doradcy Donalda Trumpa. Można mieć zastrzeżenia do rezultatów jego misji
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-26: Maciej Pertkiewicz: Smartfony i komputery są bardzo dużą konkurencją dla książek. Bez odpowiedniej zachęty czy delikatnego przymusu dziecko samo nie sięgnie po lekturę
- 2025-05-23: Maciej Rock: Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.