Mówi: | Leszek Miętek |
Funkcja: | Przewodniczący |
Firma: | Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych |
Dziś spotkanie związkowców z PKP w sprawie ulg na przejazdy dla kolejarzy
Dziś kolejowi związkowcy spotkają się z władzami PKP, aby rozmawiać o ulgach na przejazdy kolejowe dla emerytowanych kolejarzy. Związkowcy zapowiadają, że jeśli PKP przestanie dopłacać do ich ulg w takim zakresie, jak dotychczas, ogłoszą strajk generalny. Na porozumienie dali PKP czas do końca lutego.
– Jeśli będzie konieczność ogłoszenia strajku generalnego, to zgodnie choćby z ustaleniami, które zapadły na forum OPZZ, ale i w innych centralach związkowych, strajk generalny na kolei i paraliż komunikacyjny może spowodować skonsolidowanie różnego rodzaju protestów innych branż – przestrzega Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych.
Podkreśla jednak, że związkowcom zależy na osiągnięciu porozumienia.
Utrzymana ma zostać zniżka na poziomie 99 proc. dla pracujących kolejarzy. Spór zbiorowy toczy się jednak o ulgi przejazdowe dla emerytowanych kolejarzy. Po wprowadzeniu proponowanych przez władze PKP zmian, kolejarze-emeryci mogliby uzyskać zniżkę na poziomie 80 proc. po uiszczeniu opłaty w wysokości 140 zł rocznie. Obecnie opłatę uprawniającą do zniżki dla emerytowanych kolejarzy pokrywa Grupa PKP. Na takie zmiany nie zgadzają się związkowcy, którzy domagają się miesięcznej rekompensaty dla pracowników lub utrzymania obecnych ulg.
Według przewodniczącego Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych ulgi przejazdowe to jednak nie największy problem PKP. Liczy na to, że do końca lutego uda się osiągnąć porozumienie w sprawie zniżek, by można było przystąpić do rozwiązywania innych spraw, takich jak na przykład kwestie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
– Mamy problemy, jeśli chodzi o kwestie funkcjonowania przewozów regionalnych, całego procesu usamorządowienia, którego efektem jest choćby chaos na Śląsku, z czym do dzisiaj pasażerowie mają do czynienia – wylicza dalej Miętek. – Inną kwestią zapalną są zapowiedzi likwidacji linii kolejowych, prywatyzacji spółek kolejowych, tylko po to, by spłacić długi PKP, a nie po to, by dostarczyć tym spółkom pieniądze na rozwój.
Gdyby nie udało się wypracować porozumienia w sprawie ulg przejazdowych, kolejowi związkowcy nie ukrywają, że możliwy jest strajk generalny. Prawo do jego ogłoszenia da im spisanie protokołu rozbieżności. To nastąpi, jeśli zgody pomiędzy władzami spółki i kolejarzami nie będzie do końca lutego. Miętek mówi, że już w grudniu ostrzegał ministra, że strajk generalny na kolei może mieć znacznie poważniejsze konsekwencje.
– Strajk generalny na kolei może się przerodzić w dużo poważniejszy protest. Jest wiele grup odrzuconych, np. młodzież, która pracuje na umowach śmieciowych, zwalniani ludzie, choćby na Śląsku jest dramatyczna sytuacja ze zwolnieniami, służba zdrowia i wiele innych branż – tłumaczy przewodniczący kolejowych związkowców.
Czytaj także
- 2025-02-14: Iga Baumgart-Witan: Kiedy startuję na zawodach, to polityka jest absolutnie poza mną. Nie wypowiadam się publicznie na temat sympatii i antypatii politycznych
- 2025-02-13: Adam Kszczot: Sportowcy, którzy nie wchodzą do finału podczas olimpiady, nie mają za co żyć. Nie dostają stypendium w kolejnym roku
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
- 2024-11-22: Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
- 2025-01-20: Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA
- 2024-11-13: Katarzyna Dowbor: Mamy z synem umowę, że nie rozmawiamy o pracy. Cieszę się, że został ciepło przyjęty przez widzów TVN i ma dobre wyniki oglądalności
- 2024-10-24: Pracownicy deklarują mocne zaangażowanie w swoją pracę. Rzadko czują wsparcie od pracodawców
- 2024-12-04: Zmęczenie i spadek motywacji coraz częstszym problem polskich pracowników. Niewielu może liczyć na wsparcie pracodawców
- 2024-10-09: Qczaj: Siedem lat temu pod wpływem jesiennej chandry rozpocząłem swoją karierę. Teraz dostaję od życia dużo fajnych niespodzianek
- 2024-10-08: Magda Bereda: Chcę się totalnie poświęcić muzyce. Właśnie Piotr Rubik w Miami, a ja w Warszawie tworzymy wspólną płytę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.