Mówi: | Grażyna Piotrowska-Oliwa |
Funkcja: | prezes zarządu Virgin Mobile Polska |
Firma: | mentorka w programie Mentors4Starters |
G. Piotrowska-Oliwa: Książkowy model edukacji bolączką młodych. W rozwoju ich ścieżki kariery pomagają programy mentoringowe
17 marca kończy się nabór do szóstej edycji programu Mentors4Starters, w którym grupa doświadczonych biznesmenów i postaci z życia publicznego dzieli się z młodymi ludźmi, stojącymi u progu kariery zawodowej, swoją wiedzą i umiejętnościami. – Tego typu programy mentoringowe są potrzebne, by uzupełnić niedociągnięcia modelu edukacji, który nie uczy rozwiązywania problemów, wyciągania wniosków i analizy krytycznej – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin Mobile Polska i jedna z mentorek w programie.
– Pracuję ze studentami, jestem zapraszana na wykłady na różne polskie uczelnie i widzę bardzo zdolną młodzież. Ona nie jest źle uczona, bo mamy świetnych profesorów i wykładowców, tylko sam model edukacji, który jest nastawiony na testy, zapamiętywanie, a nie na umiejętność korzystania z informacji z różnych źródeł, to jest największa bolączka, z którą ci młodzi muszą się niestety cały czas borykać – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes zarządu Virgin Mobile Polska, mentorka w programie Mentors4Starters.
Jak podkreśla, pod tym względem system polskiej edukacji w sposób istotny odbiega od standardów zachodnich. Ponadto od przedszkola po studia podyplomowe prowadzi zajęcia grupowe, co utrudnia rozwijanie indywidualnych zdolności i umiejętności. Właśnie na spotkania indywidualne z młodymi ludźmi stawia program mentoringowy Mentors4Starters.
– Tego typu programy są potrzebne, dlatego że kontaktu jeden na jeden uczelnie nie oferują w dużym zakresie, bez względu na to, jaki jest ich profil. Nie oferuje tego edukacja podyplomowa, gdzie również jest praca w dużych grupach. Programy mentoringowe dają możliwości osobom, które chcą się uczyć od konkretnych osób – podkreśla Grażyna Piotrowska-Oliwa.
W gronie stałych mentorów są wieloletnia szefowa Coca-Coli w Polsce i krajach bałtyckich, obecnie prezes MBWS Anna Jakubowski, Wojciech Kostrzewa – były prezes zarządów m.in. mBanku i ITI, prezes zarządu Mediacap i inwestor Jacek Olechowski, Wojciech Borowski, prezes reklamowej grupy McCann i Piotr Pietrzak, dyrektor zarządzający serwisu Sport.pl. Do tego dochodzi 30 mentorów współpracujących przy konkretnych edycjach, a wśród nich wieloletni prezes PZU Andrzej Klesyk, Alicja Kornasiewicz, była prezes banku Pekao SA, obecnie szefująca bankowi Morgan Stanley w Warszawie, czy Jerzy Baczyński, redaktor naczelny „Polityki”.
– Program jest nauką w praktyce. To, czego wymagam od swoich mentees, to żeby oczekiwali pomocy w konkretnym zadaniu czy problemie. Jedne osoby mają problem z prezentacją, inni oczekują pomocy w budowaniu biznesplanu, jeszcze inne w ocenie potencjału ich pomysłów biznesowych – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa.
Do programu mogą aplikować osoby, które stoją przed ważnymi wyborami w zakresie swojej ścieżki kariery: rozważają zmianę pracy, branży, rozwijają własną firmę czy start-up, mają pomysł na własny biznes lub konkretny projekt zawodowy. Oferta jest skierowana do osób w wieku 20–35 lat, które pierwsze doświadczenia zawodowe mają już za sobą. Choć wiek określany jest umownie, nieprzypadkowo wyznaczono go właśnie w takim zakresie.
– Jeżeli popatrzymy na nasze – mentorów – doświadczenia, to w okolicy 30–35 roku życia podejmowaliśmy najważniejsze decyzje zawodowe: czy studia, które kończyliśmy, to kierunek, w którym dalej chcemy rozwijać swoją karierę, czy szukać czegoś innego – tłumaczy Grażyna Piotrowska-Oliwa. – To też jest wiek, kiedy podejmuje się decyzję np. o programach typu Executive MBA czy innych podnoszących kompetencje.
Zgłoszenie polega na przesłaniu wypełnionego formularza dostępnego na stronie programu wraz z CV ze zdjęciem i listem motywacyjnym. Potem następuje proces rekrutacji. Jego przejście nie jest proste ze względu na liczbę chętnych – kilkaset osób na 30 miejsc. Program trwa około 8 miesięcy i gwarantuje uczestnikom od 4 do 6 spotkań z przydzielonym mentorem. Coraz więcej zarówno wśród mentorów, jak i tzw. mentees jest kobiet.
– Ogromną przyjemność sprawia mi współpraca z tymi młodymi ludźmi. Zadają oni szereg pytań, które w ich wieku chciałabym móc zadać komuś z doświadczeniem moim albo moich kolegów z programu Mentors4Starters, żeby ktoś mógł mi pomóc, a tym samym oszczędzić czasu, nerwów i straconej energii – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa.
Jak podkreśla, jedną z podstawowych, uniwersalnych rad dla uczestników programu jest konieczność ciągłej nauki, podnoszenia swoich kompetencji i nadążania za otoczeniem biznesowym.
– Druga rada: dziesięciu rzeczy na raz nie da się zrobić dobrze. Po trzecie, warto pamiętać, że w życiu są nie tylko sukcesy, lecz także porażki. Wyciągnięcie z nich dobrych wniosków to też jest duży sukces – przekonuje prezes Virgin Mobile Polska.
Czytaj także
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-24: Qczaj: Po miesiącu w Tajlandii przeżywam jakieś przebudzenie. Ostatnio miałem w życiu dużo różnych trudności
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.