Mówi: | Grażyna Piotrowska-Oliwa |
Funkcja: | prezes zarządu Virgin Mobile Polska |
Firma: | mentorka w programie Mentors4Starters |
G. Piotrowska-Oliwa: Książkowy model edukacji bolączką młodych. W rozwoju ich ścieżki kariery pomagają programy mentoringowe
17 marca kończy się nabór do szóstej edycji programu Mentors4Starters, w którym grupa doświadczonych biznesmenów i postaci z życia publicznego dzieli się z młodymi ludźmi, stojącymi u progu kariery zawodowej, swoją wiedzą i umiejętnościami. – Tego typu programy mentoringowe są potrzebne, by uzupełnić niedociągnięcia modelu edukacji, który nie uczy rozwiązywania problemów, wyciągania wniosków i analizy krytycznej – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin Mobile Polska i jedna z mentorek w programie.
– Pracuję ze studentami, jestem zapraszana na wykłady na różne polskie uczelnie i widzę bardzo zdolną młodzież. Ona nie jest źle uczona, bo mamy świetnych profesorów i wykładowców, tylko sam model edukacji, który jest nastawiony na testy, zapamiętywanie, a nie na umiejętność korzystania z informacji z różnych źródeł, to jest największa bolączka, z którą ci młodzi muszą się niestety cały czas borykać – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes zarządu Virgin Mobile Polska, mentorka w programie Mentors4Starters.
Jak podkreśla, pod tym względem system polskiej edukacji w sposób istotny odbiega od standardów zachodnich. Ponadto od przedszkola po studia podyplomowe prowadzi zajęcia grupowe, co utrudnia rozwijanie indywidualnych zdolności i umiejętności. Właśnie na spotkania indywidualne z młodymi ludźmi stawia program mentoringowy Mentors4Starters.
– Tego typu programy są potrzebne, dlatego że kontaktu jeden na jeden uczelnie nie oferują w dużym zakresie, bez względu na to, jaki jest ich profil. Nie oferuje tego edukacja podyplomowa, gdzie również jest praca w dużych grupach. Programy mentoringowe dają możliwości osobom, które chcą się uczyć od konkretnych osób – podkreśla Grażyna Piotrowska-Oliwa.
W gronie stałych mentorów są wieloletnia szefowa Coca-Coli w Polsce i krajach bałtyckich, obecnie prezes MBWS Anna Jakubowski, Wojciech Kostrzewa – były prezes zarządów m.in. mBanku i ITI, prezes zarządu Mediacap i inwestor Jacek Olechowski, Wojciech Borowski, prezes reklamowej grupy McCann i Piotr Pietrzak, dyrektor zarządzający serwisu Sport.pl. Do tego dochodzi 30 mentorów współpracujących przy konkretnych edycjach, a wśród nich wieloletni prezes PZU Andrzej Klesyk, Alicja Kornasiewicz, była prezes banku Pekao SA, obecnie szefująca bankowi Morgan Stanley w Warszawie, czy Jerzy Baczyński, redaktor naczelny „Polityki”.
– Program jest nauką w praktyce. To, czego wymagam od swoich mentees, to żeby oczekiwali pomocy w konkretnym zadaniu czy problemie. Jedne osoby mają problem z prezentacją, inni oczekują pomocy w budowaniu biznesplanu, jeszcze inne w ocenie potencjału ich pomysłów biznesowych – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa.
Do programu mogą aplikować osoby, które stoją przed ważnymi wyborami w zakresie swojej ścieżki kariery: rozważają zmianę pracy, branży, rozwijają własną firmę czy start-up, mają pomysł na własny biznes lub konkretny projekt zawodowy. Oferta jest skierowana do osób w wieku 20–35 lat, które pierwsze doświadczenia zawodowe mają już za sobą. Choć wiek określany jest umownie, nieprzypadkowo wyznaczono go właśnie w takim zakresie.
– Jeżeli popatrzymy na nasze – mentorów – doświadczenia, to w okolicy 30–35 roku życia podejmowaliśmy najważniejsze decyzje zawodowe: czy studia, które kończyliśmy, to kierunek, w którym dalej chcemy rozwijać swoją karierę, czy szukać czegoś innego – tłumaczy Grażyna Piotrowska-Oliwa. – To też jest wiek, kiedy podejmuje się decyzję np. o programach typu Executive MBA czy innych podnoszących kompetencje.
Zgłoszenie polega na przesłaniu wypełnionego formularza dostępnego na stronie programu wraz z CV ze zdjęciem i listem motywacyjnym. Potem następuje proces rekrutacji. Jego przejście nie jest proste ze względu na liczbę chętnych – kilkaset osób na 30 miejsc. Program trwa około 8 miesięcy i gwarantuje uczestnikom od 4 do 6 spotkań z przydzielonym mentorem. Coraz więcej zarówno wśród mentorów, jak i tzw. mentees jest kobiet.
– Ogromną przyjemność sprawia mi współpraca z tymi młodymi ludźmi. Zadają oni szereg pytań, które w ich wieku chciałabym móc zadać komuś z doświadczeniem moim albo moich kolegów z programu Mentors4Starters, żeby ktoś mógł mi pomóc, a tym samym oszczędzić czasu, nerwów i straconej energii – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa.
Jak podkreśla, jedną z podstawowych, uniwersalnych rad dla uczestników programu jest konieczność ciągłej nauki, podnoszenia swoich kompetencji i nadążania za otoczeniem biznesowym.
– Druga rada: dziesięciu rzeczy na raz nie da się zrobić dobrze. Po trzecie, warto pamiętać, że w życiu są nie tylko sukcesy, lecz także porażki. Wyciągnięcie z nich dobrych wniosków to też jest duży sukces – przekonuje prezes Virgin Mobile Polska.
Czytaj także
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-03-31: Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.