Mówi: | Alastair Teare, prezes zarządu Deloitte na Europę Środkową Rana Ghandour Salhab, członkini Rady Dyrektorów Deloitte na Bliskim Wschodzie Iwona Georgijew, partner Deloitte, założycielka i liderka Klubu SheXO by Deloitte |
Kobiety wciąż mniejszością w kadrze zarządzającej. Większa liczba pań w zarządach przekłada się na wyniki finansowe firm
Dysproporcja między kobietami i mężczyznami na stanowiskach kierowniczych to zjawisko powszechne. Brak równowagi płci widoczny jest szczególnie w firmach technologicznych, gdzie średni poziom zatrudnienia pań wynosi około 27 proc. W sektorze teleinformatycznym jedynie 10 proc. osób w zarządach to kobiety. Badania pokazują jednak, że w firmach, które mają większą liczbę kobiet na stanowiskach kierowniczych, stopa zwrotu z kapitału własnego jest o 35 proc. wyższa niż w innych porównywalnych organizacjach.
– Ponad połowa zatrudnianych przez nas absolwentów uczelni wyższych to kobiety. Coraz więcej pań kończy studia. Byłoby poważnym zaniedbaniem, gdybyśmy nie wspierali kobiet w rozwijaniu ich umiejętności przywódczych, dzięki którym mogą zajmować najwyższe stanowiska w organizacjach – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Alastair Teare, prezes zarządu Deloitte na Europę Środkową.
Choć teoretycznie panie mają takie same szanse jak mężczyźni, to największe firmy są zdominowane przez płeć męską. Tymczasem kobiety na kierowniczych stanowiskach mogą stanowić o przewadze danej firmy, a różnorodność przekładać się na wyniki finansowe.
– Firmy, które stawiają na różnorodność, są znacznie lepiej zarządzane. Wyzwaniem nie jest już udowodnienie, że tak jest, lecz sprawienie, by tak się działo. Naszym celem jest, żeby kobiety w naturalny sposób obejmowały stanowiska przywódcze. Mają równe prawo i wszelkie predyspozycje, by robić te same rzeczy co mężczyźni – przekonuje Rana Ghandour Salhab, członkini Rady Dyrektorów Deloitte na Bliskim Wschodzie.
Z badań Europejskiej Agendy Cyfrowej wynika, że gdyby kobiety podejmowały pracę w gospodarce cyfrowej równie często, co mężczyźni, to europejski PKB mógłby wzrosnąć o ok. 9 mld euro rocznie. W organizacjach, w których na stanowiskach kierowniczych pracuje więcej kobiet, stopa zwrotu z kapitału własnego jest o 35 proc. wyższa, a ogólna stopa zwrotu dla akcjonariuszy jest o 34 proc. wyższa niż w innych porównywalnych organizacjach.
– Nie potrzebujemy więcej kobiet na rynku pracy, tylko więcej kobiet na kierowniczych stanowiskach. Bo to wiąże się z gospodarczymi korzyściami dla krajów na Bliskim Wschodzie czy w Europie. Jest to ściśle powiązane z dobrobytem społeczeństw i dobrym funkcjonowaniem firm – wskazuje Rana Ghandour Salhab.
Z badań wynika, że postrzeganie kompetencji przywódczych kobiet na pozycji menadżerów wyraźnie ewoluuje – kobiety wyróżniają się szczególnie w obszarze umiejętności związanych z budowaniem efektywnych relacji w firmie i firmy opartej na wartościach, rozwijaniem talentów oraz przewodzeniem zmianom. Konieczne jest jednak, by panie mogły liczyć na wsparcie, zwłaszcza w rozwijaniu przywódczych umiejętności.
– Biznes, szczególnie największe firmy, są zdominowane przez mężczyzn. Mężczyźni są bardzo dobrzy w autopromocji, a kobiety mają wiele innych wyzwań w życiu, inne priorytety, przez co trudniej im budować sieć relacji i kontaktów. Inicjatywy, które pozwalają im wymieniać się doświadczeniami, dają możliwość rozszerzenia tej sieci, nawiązania wzajemnych relacji, wspierania się i inspirowania – przekonuje Alastair Teare.
Taką możliwość stwarza Klub Deloitte SheXO, stworzony w 2011 roku i skupiający kobiety na stanowiskach kierowniczych i zarządczych. Klub to miejsce regularnej wymiany myśli, rozwijania cech przywódczych oraz networkingu. Rozpoczął swoją działalność 5 lat temu w Polsce, a obecnie działa już w 8 krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
– Zdecydowaliśmy w Deloitte, że warto stworzyć miejsce dla kobiet, w którym będą mogły się wspierać, rozwijać, budować sieci wsparcia. Networking nie był wówczas czymś oczywistym – tłumaczy Iwona Georgijew, partner Deloitte, założycielka i liderka Klubu SheXO by Deloitte.
W ramach działania Klubu SheXO organizowane są spotkania biznesowe, na które zapraszani są eksperci z wielu dziedzin, m.in. psychologii biznesu i coachingu, a także mentorzy oraz ludzie sukcesu. Klub inicjuje publikacje, które pogłębiają wiedzę z zakresu rozwoju zawodowego kobiet. Prowadzone są też badania, których celem jest określenie wyzwań w tej dziedzinie.
– Naszą najnowszą inicjatywą jest zbudowanie programu mentoringowego, w którym i mężczyźni, i kobiety w zarządach będą mentorami dla kobiet. Oprócz docierania z naszą misją do kobiet, które chcą zasiadać w zarządach, otworzyłyśmy się również na inne sieci kobiece po to, żeby rozszerzać działanie – wskazuje Georgijew.
Jak podkreśla założycielka Klubu SheXO, działania przynoszą efekty. Kiedy klub rozpoczynał działalność, w spotkaniach brało udział kilkadziesiąt kobiet. Obecnie jest ich już kilkaset. Działania klubu wspierają również mężczyźni, zwłaszcza że budowanie różnorodności w przedsiębiorstwach jest istotne nie tylko dla pań, lecz także dla panów i przedstawicieli najmłodszego pokolenia.
– Pokolenie milenialsów jest tzw. gender blind. Jeśli w organizacji nie ma różnorodności, uważają, że coś jest z nią nie tak. Chcemy też wspomóc panów, zanim jeszcze ich córki dorosną do wieku, kiedy będą kończyć szkoły wyższe i będą chciały być jak ich ojcowie. Badania pokazują, że dopiero wtedy mężczyźni zaczynają myśleć o budowaniu różnorodności. W naszej gospodarce większość stanowią osoby 40+ i 50+. Niekoniecznie ich córki już są w wieku, kiedy kończą studia. Dlatego jest bardzo dużo do zrobienia, żeby pomagać również naszym kolegom tworzyć różnorodne organizacje – wyjaśnia Iwona Georgijew.
Czytaj także
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-02: Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-03-24: Julia Kamińska: Materiał z mojej debiutanckiej płyty jest kontrowersyjny i raczej ciężki, ale ludzie chcą tego słuchać
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-03-26: Brak różnorodności szkodzi firmom. Nowa dyrektywa może je skłonić do zmiany podejścia
- 2025-02-06: Karolina Malinowska: Wraca zainteresowanie czytelnictwem wśród dzieci. To jednoczy pokolenia i rozwija więzi rodzinne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.