Mówi: | Jakub Zagórski |
Funkcja: | dyrektor ds. marketingu i komunikacji |
Firma: | Skanska Residential Development Poland |
Młodym Polakom brakuje stabilizacji finansowej, by kupować własne mieszkania. Wielu wciąż mieszka z rodzicami
Trzech na czterech Polaków w wieku 18-35 lat mieszka ciągle z rodzicami. To ponad dwukrotnie osób więcej niż w Niemczech. Powodem jest brak stabilizacji finansowej, niepewność na rynku pracy i niskie zaufanie do instytucji finansowych. Sytuacja jednak się poprawia, między innymi dzięki rządowym programom wsparcia kredytów mieszkaniowych dla młodych.
– Aż 70 proc. Polaków w wieku 18-35 lat mieszka cały czas z rodzicami. Ten wskaźnik jest dużo bardziej korzystny w krajach ościennych – informuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jakub Zagórski, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Skanska Residential Development Poland. Wylicza powody: ‒ Brak zaufania do instytucji państwowych, instytucji finansujących i rynku pracy. Młodzi Polacy nie wiedzą, czy uda im się utrzymać stanowisko pracy.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Millward Brown na zlecenie Krajowego Rejestru Długów, w grupie wiekowej 24-35 lat nadal 43 proc. Polaków mieszka z rodzicami. W Niemczech ten wskaźnik wynosi 17 proc., a w Danii – zaledwie niecałe 2 proc. Badania pokazały, że Polaków nie stać na kredyt mieszkaniowy, a tylko 4 proc. młodych decyduje się na wynajem.
‒ Średnie wynagrodzenie młodych Polaków to 2700 zł i stanowi ograniczającą barierę w przypadku wnioskowania o kredyt hipoteczny – podkreśla Zagórski.
Zagórski uważa, że własne mieszkanie jest niewątpliwie ważną potrzebą młodych ludzi. Wymagają oni jednak od państwa i instytucji finansowych kredytujących zakup pewnych udogodnień. Rolę do odegrania mają również deweloperzy, którzy muszą przygotować ofertę skierowaną do młodych nabywców.
Gwarancją bezpieczeństwa dla młodych ludzi jest nie tylko poczucie stabilizacji finansowej, lecz także to, że mogą obdarzyć zaufaniem dewelopera. Dlatego ci, którzy mogą sobie pozwolić na mieszkanie, chętniej wybierają inwestycje realizowane przez stabilne spółki, które budują z środków własnych, a nie finansują projekt kredytem. Ważny jest też zamknięty rachunek powierniczy, dzięki któremu pieniądze trafiają do dewelopera dopiero po oddaniu mieszkania, a w razie problemów finansowych spółki nabywcom łatwiej odzyskać wpłaconą kwotę.
Sytuacja powoli jednak ulega poprawie. Młodzi zainteresowani własnym mieszkaniem mogą liczyć na korzystniejsze warunki finansowania. Pewnym wsparciem dla nich jest też rządowy program Mieszkanie dla Młodych, dzięki któremu mogą uzyskać dopłatę do kredytu przy zakupie pierwszego mieszkania.
‒ Na polskim rynku pojawiają się coraz atrakcyjniejsze form finansowania dla młodych nabywców mieszkań. Jest to niewątpliwie czynnik, który sprzyja podjęciu tej decyzji. Program dla młodych, który cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem wśród Polaków, wymaga jeszcze dopracowania, ulepszenia – podkreśla Zagórski.
Ocenia jednak, że trwała poprawa sytuacji mieszkaniowej młodych Polaków nastąpi dopiero za kilka lat. Zgodnie z sierpniowymi danymi Biura Informacji Kredytowej, jedynie 7 proc. osób w wieku 18-31 lat zaciągnęło kredyt mieszkaniowy.
Czytaj także
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-12: Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-03-04: Realizacja Planu dla Chorób Rzadkich przyspiesza. Są już nowe warunki wyceny i poszerza się pakiet badań screeningowych
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-21: Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie dla Ukrainy ponad 134 mld euro
- 2025-02-24: Problem patotreści w internecie narasta. Potrzebna edukacja dzieci, rodziców i nauczycieli
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.