Newsy

Tylko 8 proc. Polaków realizuje postanowienia noworoczne. Przyczyną są zbyt ogólne cele i nierealne oczekiwania

2015-12-31  |  06:50

Zdecydowana większość Polaków nie jest w stanie wytrwać w noworocznych postanowieniach dłużej niż trzy miesiące. Przyczyną są zbyt ogólnie sformułowane cele i nierealistyczne oczekiwania. Eksperci radzą, by zmiany wprowadzać stopniowo, zaczynając od tych najłatwiejszych do zrealizowania. Dobrze też zapewnić sobie wsparcie znajomych lub osób, którym udało się osiągnąć podobny cel.

Według badań Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych w 2014 roku postanowienia noworoczne zrobiło blisko 80 proc. Polaków. Ankietowani planowali schudnąć, rzucić palenie, zadbać o zdrowie, żyć oszczędniej i spędzać więcej czasu z rodziną. Tylko 8 proc. Polaków zrealizowała jednak zamierzone cele, większość poddała się po trzech miesiącach. Zdaniem ekspertów tendencja do robienia noworocznych postanowień wynika z wiary w magiczną moc liczb. Większość ludzi wierzy, że 1 stycznia to najlepsza szansa na nowy początek, a wszystko, co przyniesie nowy rok, będzie dobre.

W naszej kulturze jest takie wymaganie, że od 1 stycznia magicznie ma się coś zmienić, czyli np. mamy rzucić palenie, rzucić pracę, zacząć ćwiczyć. Tylko to wszystko jest w kwestii marzeń, a nie realizacji. Czyli coś mówimy i uważamy, że jak będzie 1 stycznia, to to się jakoś samo zadzieje – mówi agencji informacyjnej Newseria Izabela Kielczyk, psycholog biznesu.

Zdaniem ekspertów niepowodzenie w realizacji noworocznych postanowień wynika przede wszystkim z braku motywacji. Dlatego warto nie ulegać modzie i zastanowić się, czy planowane działania wynikają rzeczywiście z własnych potrzeb. Poza tym winne są także nierealistyczne oczekiwania i zbyt ogólnie sformułowane cele. Noworoczne postanowienia powinny być przede wszystkim konkretne i możliwe do zrealizowania. Eksperci radzą, by podzielić każdy cel na mniejsze etapy radość z realizacji poszczególnych etapów będzie źródłem motywacji do dalszego działania.

Czasami ludzie chcą czegoś, ale np. nie mają czasu, żeby codziennie ćwiczyć. W związku z tym może lepiej sobie powiedzieć, że to będzie jeden dzień w tygodniu, godzina osiemnasta w środę, kiedy będę ćwiczyć. I taki cel bardziej nas motywuje, bo on jest konkretny – mówi Izabela Kielczyk.

Warto też wyznaczyć sobie konkretny termin wykonania zadania, a także opracować dokładny plan jego realizacji. Przy planowanej zmianie pracy warto jest wcześniej przygotować dobre CV, zorientować się w aktualnej sytuacji na rynku pracy, oszacować czy ma się środki finansowe na utrzymanie w razie konieczności szybkiego odejścia z pracy przed znalezieniem kolejnej. Warto też nagradzać się za każde pozytywne zrealizowanie kolejnego etapu. Zdaniem psychologów urzeczywistnianie noworocznych postanowień warto zacząć od najłatwiejszego z wyznaczonych sobie zadań. 

Człowiek psychologicznie boi się wyzwań, nie chce od razu trudności. A jak zobaczy, że mu z jednym wyszło, to się okazuje, że z drugim też. I tutaj bym też powiedziała, żebyśmy nie byli tacy rygorystyczni wobec siebie, jak nam coś nie wyjdzie czy przesunie się o tydzień czy dwa – mówi Izabela Kielczyk.

Osobom o niskiej motywacji lub mającym problemy z samodyscypliną eksperci radzą, by zapewniły sobie wsparcie z zewnątrz. Może to być pomoc bliskich, przyjaciół lub osób, które mają za sobą podobne doświadczenia, najlepiej zakończone sukcesem. Najważniejsza jest jednak wyrozumiałość dla samego siebie dążenie do realizacji celów za wszelką cenę może bowiem niekorzystnie odbić się na zdrowiu psychicznym. Może stać się powodem frustracji, agresji oraz obniżenia wiary we własne możliwości.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

NEWSERIA POLECA

Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku

Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty

W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.

Problemy społeczne

Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej

W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.

Zagranica

Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia

USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.