Mówi: | Magdalena Suchanek |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Euro Bank SA |
Wiedza na temat smogu wciąż jest niewielka. 1/4 Polaków uważa, że szkodzi on tylko dzieciom, kobietom w ciąży i osobom starszym
O smogu słyszało 99 proc. Polaków, ale brakuje im rzetelnej wiedzy na ten temat. Pokazują to mity, które krążą w społeczeństwie. Przykładowo 23 proc. Polaków uważa, że smog występuje tylko w dużych miastach, a ponad połowa jest zdania, że to naturalny element życia w metropolii. Jedna czwarta społeczeństwa jest przekonana, że zanieczyszczone powietrze jest szkodliwe tylko dla dzieci, kobiet w ciąży i osób starszych. Wiedzę Polaków na ten temat sprawdził eurobank w ramach w kampanii #BezSmogu.
– Z badania „Smog – prawdy i mity wśród Polaków” wiemy, że Polacy znają to zjawisko, prawie wszyscy o nim słyszeli, natomiast tylko 59 proc. ocenia swoją wiedzę jako wysoką – mówi agencji Newseria Biznes Magdalena Suchanek, Dyrektor Zarządzający, Euro Bank SA.
Prawie wszyscy badani podkreślają, że smog jest niebezpieczny dla zdrowia oraz życia i może powodować szereg groźnych chorób. Wiedzą też, jakie są główne przyczyny jego powstawania.
– Jako najczęstszą przyczynę powstawania smogu Polacy wskazują spalanie w piecach nieodpowiednich rzeczy (82 proc.). Wymieniają również korzystanie ze starych pieców (67 proc.), przemysł (58 proc.) oraz ruch samochodowy (56 proc.), czyli na cztery czynniki trzy to takie, na które mamy wpływ – dodaje Magdalena Suchanek.
Wokół smogu narosło jednak wiele mitów. Polacy błędnie sądzą, że np. oddychanie zanieczyszczonym powietrzem szkodzi tylko niektórym grupom – dzieciom, osobom starszym i kobietom w ciąży. Tymczasem – jak alarmuje Europejska Agencja Środowiska – co roku w Polsce umiera z tego powodu 47 tys. osób.
– Smog jest problemem, z którym Polacy mierzą się od lat. Poprawa jakości powietrza w Polsce to jednocześnie jedno z największych współczesnych wyzwań. eurobank jako instytucja odpowiedzialna społecznie zwraca uwagę Polaków na ten ważny temat. W ramach kampanii #BezSmogu z jednej strony prowadzimy realne działania – niedawno poszerzyliśmy ogólnopolską sieć z danymi dotyczącymi jakości powietrza o 50 kolejnych czujników smogu, które zainstalowaliśmy w naszych placówkach. Z drugiej strony edukujemy – mówimy o konsekwencjach oddychania zanieczyszczonym powietrzem, ponieważ zależy nam na zwiększeniu świadomości tego problemu – komentuje Magdalena Suchanek.
Jednocześnie jedna czwarta społeczeństwa jest zdania, że ze smogiem mamy do czynienia tylko w dużych miastach. To nie jest prawda, choć rzeczywiście to metropolie mają z tym największy problem. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że prawie trzy czwarte polskich miast ma przekroczone normy powietrza. 36 z nich znalazło się w ubiegłorocznym zestawieniu WHO 50 najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie. Jeszcze rok wcześniej było ich 33.
– Błędne jest założenie, że smog występuje tylko w dużych aglomeracjach. Dlatego w ramach kampanii #BezSmogu montujemy czujniki w naszych placówkach również w mniejszych miejscowościach. Dostęp do bieżących pomiarów powinni mieć wszyscy, ponieważ dzięki świadomości zagrożenia można zabezpieczyć się przed jego skutkami. Odczyty z naszych czujników z aktualnym stanem powietrza dostępne są na stronie airly.eu/map/pl oraz w aplikacjach Airly dostępnych na system Android oraz iOS – dodaje Magdalena Suchanek.
Kampania #BezSmogu jest jednym z kluczowych elementów działań CSR eurobanku. Jej celem jest szerzenie wiedzy na temat smogu i zwiększenie świadomości Polaków na temat zagrożeń wynikających z oddychania zanieczyszczonym powietrzem. W ramach kampanii eurobank wspiera rozwiązania na rzecz walki ze smogiem. W ciągu dwóch edycji kampanii bank przyłączył się do tworzenia i poszerzenia ogólnopolskiej sieci czujników jakości powietrza i we współpracy z firmą Airly zamontował ich już sto w swoich placówkach w całej Polsce. Dzięki temu lokalne społeczności mają dostęp do bieżących informacji o poziomie stężenia zanieczyszczeń powietrza.
Sensory mierzą poziom stężenia pyłów zawieszonych PM1, PM2.5 oraz PM10, temperaturę powietrza, ciśnienie atmosferyczne oraz wilgotność powietrza. Znajdują się m.in. w województwach: pomorskim, kujawsko-pomorskim, śląskim, dolnośląskim, małopolskim, lubuskim, łódzkim, mazowieckim, lubelskim, zachodniopomorskim, wielkopolskim, opolskim. Pełna lista miast, w których zamontowane zostały czujniki w ramach 1. i 2. edycji kampanii #BezSmogu, znajduje się na stronie internetowej kampanii: http://eurobank.pl/o-banku/bez-smogu.
Ogólnopolskie badanie ilościowe „Smog – prawdy i mity wśród Polaków” zostało przeprowadzone we wrześniu przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Euro Banku SA techniką wywiadów internetowych CAWI, z wykorzystaniem panelu internautów ARC Rynek i Opinia – ePanel. Łącznie zrealizowano 3 283 wywiady. Próba badawcza była reprezentatywna dla Polaków w wieku 18–65 lat.
Czytaj także
- 2024-07-09: W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
- 2024-06-25: Polacy wśród narodów najczęściej odwiedzających Czechy. Południowy sąsiad chce przyciągnąć więcej polskich turystów, nie tylko do Pragi
- 2024-06-26: W lasach, na plażach i górskich szlakach zalegają tony plastikowych odpadów. To katastrofa dla środowiska
- 2024-06-26: Ostatnie przygotowania do uruchomienia strefy czystego transportu w stolicy. Straż miejska została wyposażona w mobilny punkt kontroli
- 2024-06-27: Unijne przepisy przyspieszają zieloną transformację branży kosmetycznej. Zielony Ład może zmniejszyć konkurencyjność europejskich producentów
- 2024-06-13: Brak wiedzy może hamować termomodernizację budynków w Polsce. Co czwarty właściciel nie planuje takich inwestycji
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
- 2024-05-15: Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
- 2024-05-14: Mniej niż 2 proc. polskich rzek ma czystą wodę zdatną do picia. Podczas akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci
- 2024-05-22: Walka o klimat wymaga większego zaangażowania ze strony firm. Już za chwilę będą musiały rzetelnie informować o swoich zielonych działaniach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/677-bgk,w_274,_small.jpg)
Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój
Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.
Handel
E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
![](https://www.newseria.pl/files/11111/tpay-platnosci-foto,w_133,r_png,_small.png)
Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.
Firma
Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lichthund-gielda-foto,w_133,r_png,_small.png)
Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.