Mówi: | prof. dr hab. Cezary Wójcik |
Funkcja: | ekonomista, założyciel Leadership Academy for Poland |
Wśród najlepszych pięciuset uniwersytetów na świecie nie ma polskiej uczelni. Aby sprostać globalnej konkurencji, Polska musi mieć uniwersytet światowej klasy
Polskie uczelnie zajmują odległe miejsca w światowych rankingach uniwersytetów. Według brytyjskiego zestawienia nie ma ich nawet w pierwszej pięćsetce. Polska, by móc konkurować na globalnym rynku, musi stworzyć przynajmniej jeden taki ośrodek, bo to miejsce kształcenia elit i tworzenia innowacji. W lipcu rusza proces aplikacyjny do Leadership Academy for Poland – programu rozwoju przywództwa realizowanego przy udziale globalnego biznesu i profesorów Uniwersytetu Harvarda. Jego celem jest rozwój potencjału Polaków i stworzenie w naszym kraju światowej klasy edukacji.
– Polskie uniwersytety rozwijają się i zmieniają na lepsze, ale świat rozwija się jeszcze szybciej. Dlatego w rankingach światowych nasze uniwersytety w ostatnim czasie tracą pozycję – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes prof. dr hab. Cezary Wójcik, ekonomista współpracujący z uniwersytetami Harvarda i Berkeley, założyciel Leadership Academy for Poland. – Miejmy nadzieję, że to się będzie zmieniać. Mamy wielu mądrych ludzi, ale nie wypracowaliśmy jeszcze dobrego systemu, który pozwala uwalniać energię i mądrość tych ludzi i przekłada się na konkretne wyniki naukowe i biznesowe.
Jak wskazują międzynarodowe zestawienia, polskie uniwersytety – Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński – regularnie znajdują się dopiero w czwartej setce w światowych rankingach uczelni wyższych (wg tzw. Listy Szanghajskiej). Według metodologii brytyjskiego „Światowego Rankingu Uniwersytetów 2015–2016” nie ma ich jednak nawet w pierwszej pięćsetce.
– Właśnie dlatego tworzymy nasz projekt – Leadership Academy for Poland, żeby dać impuls do rozwoju polskiej nauki i edukacji. Nadrzędnym celem jest tworzenie w Polsce światowej klasy edukacji – tłumaczy prof. Cezary Wójcik.
Wśród partnerów projektu znalazły się m.in. Orange Polska i Deloitte, dzięki którym około 40 wybitnych Polaków działających w biznesie, start-upach organizacjach non-profit, administracji publicznej, mediach, kulturze czy sporcie otrzyma stypendia umożliwiające bezpłatny udział w Leadership Academy for Poland. Całość szkoleń będzie oparta na metodzie Leadership 4D-Experience. Zakłada ona rozwijanie kompetencji przywódczych w trzech zakresach: ludzkim (przewodzenie w organizacji, rozumienie motywacji pracowników, budowanie długofalowych możliwości zespołów), systemowym (zarządzanie kompleksowością otoczenia) oraz samodoskonalącym (źródła motywacji, stosunku do siebie, ludzi i świata).
– Ludzie, którzy mają w sobie taką energię, którzy angażują się na rzecz zmieniania rzeczywistości, są niezwykle ważni. Dzięki nim świat, również Polska, się zmienia i chcielibyśmy, żeby było ich więcej. Akademia będzie miejscem, gdzie takich ludzi przyciągniemy, rozwiniemy i pobudzimy do działania – wskazuje prof. Wójcik.
W rekrutację zaangażowane zostały prestiżowe organizacje z kraju i z zagranicy, m.in. Harvard Polish Society, Komisja Fulbrighta, MIT Forum Enterprise, Google Campus Warsaw. W programie będą uczestniczyli światowej klasy edukatorzy z najlepszych światowych uczelni.
– Wyjątkowość akademii polega m.in. na tym, że chcemy, aby w programie uczestniczyli ludzie z różnych sektorów. Chcemy, żeby osoby, które zazwyczaj ze sobą nie dyskutują, nie mają relacji, mogły się spotkać. W szczególności zależy nam na tym, żeby ludzie z organizacji non profit i start-upów mogli poznać osoby ze świata biznesu. Dzięki temu ich możliwości realizowania projektów mogą się zwiększyć – podkreśla założyciel akademii.
Leadership Academy for Poland ma być impulsem do stworzenia w naszym kraju uniwersytetu, który w perspektywie 20–30 lat znajdzie się w światowej czołówce. Jak przekonuje prof. Wójcik, to jednak nie tylko kwestia kompetencji, lecz także pieniędzy i współpracy ze światem nauki i biznesu z innych krajów.
– W tym zakresie wciąż mamy deficyt. Kontakt polskiej nauki z biznesem nie jest optymalny, trzeba nad tym pracować. Akademia będzie miejscem, gdzie te luki będziemy niwelować, a bariery burzyć – zapowiada Cezary Wójcik.
Rekrutacja do Leadership Academy for Poland potrwa od początku lipca do 30 sierpnia, a sam program rozpocznie się w październiku. Udział w programie mogą wziąć osoby, które wypełnią formularz aplikacyjny w systemie nominacji dostępnym na stronie akademii. Twórcy Akademii chcą do niej przyciągnąć nie tylko ludzi skupionych na rozwoju zawodowym, lecz także chcących zrobić coś dla innych.
– Aby zwiększyć swoje szanse, potencjalni kandydaci mogą się kontaktować z naszymi partnerami nominującymi, którzy będą zaangażowani w cały proces, m.in. Harvard Club of Poland, Komisją Fulbrighta, a także innymi organizacjami, np. jak Teatr Wielki Opera Narodowa, bo chcemy też dotrzeć do ludzi kultury – wskazuje założyciel Leadership Academy for Poland.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-02: Otyłość i insulinooporność zwiększają ryzyko rozwoju alzheimera. Do 2050 roku liczba chorych może się podwoić
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-16: Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.