Newsy

Wśród najlepszych pięciuset uniwersytetów na świecie nie ma polskiej uczelni. Aby sprostać globalnej konkurencji, Polska musi mieć uniwersytet światowej klasy

2016-06-27  |  06:40

Polskie uczelnie zajmują odległe miejsca w światowych rankingach uniwersytetów. Według brytyjskiego zestawienia nie ma ich nawet w pierwszej pięćsetce. Polska, by móc konkurować na globalnym rynku, musi stworzyć przynajmniej jeden taki ośrodek, bo to miejsce kształcenia elit i tworzenia innowacji. W lipcu rusza proces aplikacyjny do Leadership Academy for Poland – programu rozwoju przywództwa realizowanego przy udziale globalnego biznesu i profesorów Uniwersytetu Harvarda. Jego celem jest rozwój potencjału Polaków i stworzenie w naszym kraju światowej klasy edukacji.

Polskie uniwersytety rozwijają się i zmieniają na lepsze, ale świat rozwija się jeszcze szybciej. Dlatego w rankingach światowych nasze uniwersytety w ostatnim czasie tracą pozycję – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes prof. dr hab. Cezary Wójcik, ekonomista współpracujący z uniwersytetami Harvarda i Berkeley, założyciel Leadership Academy for Poland. – Miejmy nadzieję, że to się będzie zmieniać. Mamy wielu mądrych ludzi, ale nie wypracowaliśmy jeszcze dobrego systemu, który pozwala uwalniać energię i mądrość tych ludzi i przekłada się na konkretne wyniki naukowe i biznesowe.

Jak wskazują międzynarodowe zestawienia, polskie uniwersytety – Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński – regularnie znajdują się dopiero w czwartej setce w światowych rankingach uczelni wyższych (wg tzw. Listy Szanghajskiej). Według metodologii brytyjskiego „Światowego Rankingu Uniwersytetów 2015–2016” nie ma ich jednak nawet w pierwszej pięćsetce.

Właśnie dlatego tworzymy nasz projekt – Leadership Academy for Poland, żeby dać impuls do rozwoju polskiej nauki i edukacji. Nadrzędnym celem jest tworzenie w Polsce światowej klasy edukacji – tłumaczy prof. Cezary Wójcik.

Wśród partnerów projektu znalazły się m.in. Orange Polska i Deloitte, dzięki którym około 40 wybitnych Polaków działających w biznesie, start-upach organizacjach non-profit, administracji publicznej, mediach, kulturze czy sporcie otrzyma stypendia umożliwiające bezpłatny udział w Leadership Academy for Poland. Całość szkoleń będzie oparta na metodzie Leadership 4D-Experience. Zakłada ona rozwijanie kompetencji przywódczych w trzech zakresach: ludzkim (przewodzenie w organizacji, rozumienie motywacji pracowników, budowanie długofalowych możliwości zespołów), systemowym (zarządzanie kompleksowością otoczenia) oraz samodoskonalącym (źródła motywacji, stosunku do siebie, ludzi i świata).

Ludzie, którzy mają w sobie taką energię, którzy angażują się na rzecz zmieniania rzeczywistości, są niezwykle ważni. Dzięki nim świat, również Polska, się zmienia i chcielibyśmy, żeby było ich więcej. Akademia będzie miejscem, gdzie takich ludzi przyciągniemy, rozwiniemy i pobudzimy do działania – wskazuje prof. Wójcik.

W rekrutację zaangażowane zostały prestiżowe organizacje z kraju i z zagranicy, m.in. Harvard Polish Society, Komisja Fulbrighta, MIT Forum Enterprise, Google Campus Warsaw. W programie będą uczestniczyli światowej klasy edukatorzy z najlepszych światowych uczelni.

Wyjątkowość akademii polega m.in. na tym, że chcemy, aby w programie uczestniczyli ludzie z różnych sektorów. Chcemy, żeby osoby, które zazwyczaj ze sobą nie dyskutują, nie mają relacji, mogły się spotkać. W szczególności zależy nam na tym, żeby ludzie z organizacji non profit i start-upów mogli poznać osoby ze świata biznesu. Dzięki temu ich możliwości realizowania projektów mogą się zwiększyć – podkreśla założyciel akademii.

Leadership Academy for Poland ma być impulsem do stworzenia w naszym kraju uniwersytetu, który w perspektywie 20–30 lat znajdzie się w światowej czołówce. Jak przekonuje prof. Wójcik, to jednak nie tylko kwestia kompetencji, lecz także pieniędzy i współpracy ze światem nauki i biznesu z innych krajów.

W tym zakresie wciąż mamy deficyt. Kontakt polskiej nauki z biznesem nie jest optymalny, trzeba nad tym pracować. Akademia będzie miejscem, gdzie te luki będziemy niwelować, a bariery burzyć – zapowiada Cezary Wójcik.

Rekrutacja do Leadership Academy for Poland potrwa od początku lipca do 30 sierpnia, a sam program rozpocznie się w październiku. Udział w programie mogą wziąć osoby, które wypełnią formularz aplikacyjny w systemie nominacji dostępnym na stronie akademii. Twórcy Akademii chcą do niej przyciągnąć nie tylko ludzi skupionych na rozwoju zawodowym, lecz także chcących zrobić coś dla innych.

Aby zwiększyć swoje szanse, potencjalni kandydaci mogą się kontaktować z naszymi partnerami nominującymi, którzy będą zaangażowani w cały proces, m.in. Harvard Club of Poland, Komisją Fulbrighta, a także innymi organizacjami, np. jak Teatr Wielki Opera Narodowa, bo chcemy też dotrzeć do ludzi kultury – wskazuje założyciel Leadership Academy for Poland.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.