Mówi: | Janusz Naglik |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Polski Związek Producentów Farb i Klejów |
Producenci farb i klejów spodziewają się w tym roku 5 proc. wzrostu. Branży sprzyja dobra koniunktura w budownictwie i motoryzacji
Prawie 200 przedsiębiorstw i 6,5 mld zł obrotu – tak wygląda rynek farb i klejów. W tym roku producenci spodziewają się wzrostu sprzedaży między 3 a 5 proc. – szacuje dyrektor Polskiego Związku Producentów Farb i Klejów. Szczególnie dobrze radzi sobie segment farb dekoracyjnych – ze względu na boom w budownictwie, oraz samochodowych – ze względu na rosnący rynek motoryzacyjny.
– Co najmniej od dwóch lat branża notuje przynajmniej 4-proc. wzrosty. Wynika to z tego, że w obszarze budowlanym i mieszkaniowym dzieje się dużo dobrego. Kleje i farby w przemyśle budowlanym notują kilkuprocentowy wzrost. Konsument też coraz chętniej kupuje, bo popyt konsumencki rośnie o około 5 proc., co też rzutuje na naszą branżę – mówi agencji Newseria Janusz Naglik, dyrektor zarządzający Polskiego Związku Producentów Farb i Klejów.
Ze wstępnych danych GUS wynika, że w ciągu siedmiu miesięcy tego roku liczba mieszkań, na realizację których wydano pozwolenia wyniosła prawie 116,5 tys., czyli o ponad 12 proc. więcej niż rok temu. Podobny wzrost w tym okresie odnotowano w przypadku oddanych do użytkowania lokali (85,8 tys.). Wzrosła również liczba rozpoczętych budów (o 6,1 proc.).
– W segmencie farb lakierniczych używanych w przemyśle samochodowym mamy dwucyfrowy wzrost sprzedaży samochodów, ale także, co ważne, też import samochodów używanych rośnie. Duża liczba samochodów przekłada się na większe zapotrzebowanie na usługi zakładów lakierniczych czy serwisowych. Ten przemysł też notuje w tej chwili bardzo duże wzrosty – mówi Naglik.
Z danych Instytutu Samar wynika, że od początku roku import używanych samochodów osobowych wzrósł o 13,4 proc. Z kolei w obszarze rejestracji nowych aut wzrost sięgnął 17 proc.
– Segment farb drukarskich to rynek bardziej stabilny. Wynika to z tego, że mniej drukujemy, bo mamy więcej nośników elektronicznych. To są nowe nawyki konsumenckie. Ale te farby są stosowane w nadrukach na produktach, na opakowaniach, a tych z kolei sprzedaje się coraz więcej – wyjaśnia Janusz Naglik.
Jego zdaniem w krótkiej perspektywie nie widać czynników, które mogłyby zahamować rozwój rynku. W tym toku branża spodziewa się wzrostu sprzedaży na poziomie 3-5 proc. Jeśli nie pojawią się żadne niespodziewane okoliczności, taki trend powinien utrzymywać się jeszcze przez kolejne 2-3 lata.
– Wskaźnik wyprzedzający koniunkturę jest pozytywny, jest sporo zamówień w przemyśle. Paradoksalnie nawet program Rodzina 500 plus może mieć wpływ na nasz rozwój. Wielu konsumentów opóźniało remonty ze względu na finanse, więc oceniamy, że dodatkowy zastrzyk finansowy może skłonić ich do tego kroku – mówi Janusz Naglik.
Polski Związek Producentów Farb i Klejów jest organizacją zrzeszającą firmy z branży budowlanej. Członkowie Związku to producenci farb, klejów, pian i silikonów, a także dostawcy surowców w tym obszarze.
Czytaj także
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-04-29: Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive
- 2025-04-08: Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.
Prawo
Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.
Prawo
W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.