Newsy

Provident Polska chce poprawić reputację branży pożyczkowej. Sektor musi nauczyć się działać wedle nowych przepisów

2016-05-20  |  06:35

– Sektor pożyczkowy musi nauczyć się działać w zgodzie z nowymi przepisami regulującymi branżę – podkreśla Roman Jamiołkowski z Provident Polska. Powołanie Rzecznika Finansowego, ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym i nowe uprawnienia UOKiK zrewolucjonizowały cały sektor. Dostosowanie się do regulacji może zwiększyć zaufanie klientów do rynku. Provident Polska, który w Rankingu Odpowiedzialnych Firm w swojej kategorii znalazł się na podium, zapowiada prowadzenie działań, które poprawią reputację firm pożyczkowych.

– Odpowiedzialny biznes, zwłaszcza w zakresie finansów, jest dzisiaj podstawową kwestią. To podstawa biznesu stanowi o jego odpowiedzialności, a nie prowadzone wokół działania. Jako sektor finansowy musimy zrobić krok wstecz i zweryfikować się na podstawowym poziomie – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Roman Jamiołkowski, rzecznik prasowy Provident Polska.

Jak zaznacza, wyzwaniem, jakie czeka branżę pożyczkową, jest dostosowanie się do nowych regulacji, które określają działanie całego sektora. W tym roku weszła w życie ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym, która ogranicza możliwość pobierania przez firmy pożyczkowe nadmiernych opłat, prowizji i odsetek. Powołany został również Rzecznik Finansowy, a nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zwiększyła uprawnienia UOKiK.

– To rewolucjonizuje cały sektor finansowy. Odpowiedzialność społeczna jest dla nas podstawą działania. Nowe regulacje to szansa na zapewnienie, że będziemy mogli na tym rynku funkcjonować w zgodzie ze społeczeństwem i regulatorem. Niestety, dzisiaj sektor finansowy cieszy się coraz mniejszą aprobatą społeczną – wskazuje Jamiołkowski.

Dzięki nowym regulacjom może się poprawić reputacja całej branży. Ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym ma docelowo zwiększyć bezpieczeństwo klientów. Wprowadzono limity maksymalnych kosztów pozaodsetkowych w związku z zaciągnięciem pożyczki i maksymalny limit opłat za opóźnienie w spłatach. Jak wskazuje przedstawiciel Providenta, to pierwsze przepisy, które określają ramy działania sektora.

– Dopiero teraz firmy będą mogły zacząć działać w zgodzie z określonymi regułami. Spełnianie norm prawnych, które są nowe na rynku, i nie obchodzenie tego prawa – to będzie najbliższy czas dla całego sektora – zapowiada Jamiołkowski.

Provident Polska zajął drugie miejsce w Rankingu Odpowiedzialnych Firm, w kategorii „bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy”. O nagrodzie zadecydowały wysokie noty w każdej z pięciu działalności firmy w zakresie CSR: odpowiedzialne przywództwo, zaangażowanie społeczne, komunikacja z interesariuszami, innowacyjność społeczna oraz odpowiedzialne zarządzanie.

– To dla nas bardzo ważny ranking i bardzo ważne wyróżnienie. Wiele rzeczy możemy jednak robić lepiej. Na pewno będziemy się teraz skupiali na dialogu z całą branżą i nad tym, żeby sektor pożyczkowy był odpowiedzialny – zapowiada rzecznik prasowy firmy.

Dla Providenta istotny jest przede wszystkim obszar odpowiedzialnego przywództwa. Jako lider branży pożyczkowej zapowiada działania, które mogą być wzorem dla innych działających podmiotów i w ten sposób wpłynąć na postrzeganie przez klientów całego sektora.

– Pokazanie rynkowi, w jaki sposób należy zgodnie z prawem komunikować się z klientem i budować swoją ofertę, w jaki sposób prowadzić dialog z otoczeniem, aby reputacja branży pożyczkowej się poprawiała i klient mógł się w niej poruszać bezpieczniej, jest naszą odpowiedzialnością. Dzisiaj to jest nasze podstawowe zadanie – podkreśla Roman Jamiołkowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.