Mówi: | Teresa Kamińska |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna |
Gdynia kusi inwestorów... Terenami po stoczni
Gdynia chce walczyć o inwestorów. Na terenach dawnej stoczni powstaje nowoczesne centrum przemysłowo-biznesowe. Do końcu roku ma się zakończyć modernizacja budynków biurowych i budowa infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej. Właściciel części majątku stoczniowego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, liczy na pierwsze inwestycje już w przyszłym roku.
PSSE kupiła część majątku Stoczni Gdynia po tym, jak Komisja Europejska uznała za nielegalną udzieloną jej pomoc publiczną. Do 2013 roku chce stworzyć tam nowoczesne centrum przemysłowe, które będzie wizytówką Gdyni i Polski.
- Chcemy zachować tradycje stoczni i portu w Gdyni. Co prawda stocznia została zlikwidowana w tej formule, w której była, ale za to mamy świetnych inwestorów na tym terenie, którzy mogą się wspaniale rozwijać. Chcemy im pomóc i stworzyć podstawy pod to, żeby to była wizytówka nie tylko Pomorza, ale także Polski, jeśli chodzi o tereny przemysłowe - zapewnia Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Nowych inwestorów ma przyciągnąć przede wszystkim dostęp do morza, który umożliwi produkcję wielkogabarytowych elementów.
- W tej chwili w Europie są to bardzo deficytowe grunty. Mamy rozwój produkcji wielkich gabarytów. To nie są tylko wiatraki i elementy do elektrowni jądrowej, ale też elementy do różnych instalacji, platform, które są na morzu. One muszą być produkowane z dostępem do nabrzeża, ponieważ inaczej transport przez miasta, trakcje i wiadukty jest bardzo drogi - mówi prezes PSSE.
Na terenach byłej stoczni działają już m.in. prywatna stocznia Crist, Stocznia Nauta Gdynia i Energomontaż Północ Gdynia, które są również właścicielami części majątku stoczniowego. Między innymi dla nich PSSE planuje stworzenie całego zaplecza okołobiznesowego, czyli miejsc biurowych, konferencyjnych i nowoczesnych hal przemysłowych. Zaplecze biurowo-konferencyjne ma powstać jeszcze w tym roku, podobnie jak infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna.
- Do końca przyszłego roku wchodzi mała infrastruktura i przebudowa dróg. Do tej pory transport był w kierunku morza. Teraz, kiedy teren został podzielony na działki i mamy wielu inwestorów, potrzebny jest dostęp dla tirów. To wymaga całkowitej przebudowy dróg - wymienia Teresa Kamińska.
Dodatkowo przebudowywany będzie cały węzeł komunikacyjny, aby skomunikować teren z trasą Kwiatkowskiego oraz z autostradą A1. Żeby ułatwić pracownikom zatrudnionych na tych terenach, w planach jest również uruchomienie przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Teresa Kamińska zapewnia, że wielki przemysł nie będzie jedyną działalnością prowadzoną na terenach byłej stoczni.
- Chcemy również, żeby to był bufor między terenem przemysłowym a centrum miasta. To są wspaniałe grunty, więc np. w jednej z zabytkowych hal ciepłowni, którą chcemy pięknie zrewitalizować, będzie wytwórnia filmowa, nie tylko filmów animowanych, ale już mamy zainteresowanie władz Festiwalu Filmów Fabularnych, aby tam była możliwość zainstalowania studium filmowego - wyjaśnia prezes PSSE.
I dodaje: - To jest teren prawie w centrum Gdyni i chcemy, aby on był nie tylko piękny, ale żeby się świetnie wkomponowywał w miasto.
Zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2014 rok.
Czytaj także
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-01-27: Zawieszenie broni między Izraelem a Hamasem to szansa na pomoc humanitarną dla Strefy Gazy. Ponad 90 proc. mieszkańców jest od niej odciętych
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-10-10: Decyzja Niemiec o wprowadzeniu kontroli granicznej w ogniu krytyki. Polscy europosłowie mówią o kryzysie strefy Schengen
- 2024-10-15: Problem nielegalnej migracji wymaga wzmocnienia unijnej agencji straży granicznej i przybrzeżnej. Europosłowie apelują o większe uprawnienia dla Frontexu
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.