Mówi: | Teresa Kamińska |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna |
Gdynia kusi inwestorów... Terenami po stoczni
Gdynia chce walczyć o inwestorów. Na terenach dawnej stoczni powstaje nowoczesne centrum przemysłowo-biznesowe. Do końcu roku ma się zakończyć modernizacja budynków biurowych i budowa infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej. Właściciel części majątku stoczniowego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, liczy na pierwsze inwestycje już w przyszłym roku.
PSSE kupiła część majątku Stoczni Gdynia po tym, jak Komisja Europejska uznała za nielegalną udzieloną jej pomoc publiczną. Do 2013 roku chce stworzyć tam nowoczesne centrum przemysłowe, które będzie wizytówką Gdyni i Polski.
- Chcemy zachować tradycje stoczni i portu w Gdyni. Co prawda stocznia została zlikwidowana w tej formule, w której była, ale za to mamy świetnych inwestorów na tym terenie, którzy mogą się wspaniale rozwijać. Chcemy im pomóc i stworzyć podstawy pod to, żeby to była wizytówka nie tylko Pomorza, ale także Polski, jeśli chodzi o tereny przemysłowe - zapewnia Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Nowych inwestorów ma przyciągnąć przede wszystkim dostęp do morza, który umożliwi produkcję wielkogabarytowych elementów.
- W tej chwili w Europie są to bardzo deficytowe grunty. Mamy rozwój produkcji wielkich gabarytów. To nie są tylko wiatraki i elementy do elektrowni jądrowej, ale też elementy do różnych instalacji, platform, które są na morzu. One muszą być produkowane z dostępem do nabrzeża, ponieważ inaczej transport przez miasta, trakcje i wiadukty jest bardzo drogi - mówi prezes PSSE.
Na terenach byłej stoczni działają już m.in. prywatna stocznia Crist, Stocznia Nauta Gdynia i Energomontaż Północ Gdynia, które są również właścicielami części majątku stoczniowego. Między innymi dla nich PSSE planuje stworzenie całego zaplecza okołobiznesowego, czyli miejsc biurowych, konferencyjnych i nowoczesnych hal przemysłowych. Zaplecze biurowo-konferencyjne ma powstać jeszcze w tym roku, podobnie jak infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna.
- Do końca przyszłego roku wchodzi mała infrastruktura i przebudowa dróg. Do tej pory transport był w kierunku morza. Teraz, kiedy teren został podzielony na działki i mamy wielu inwestorów, potrzebny jest dostęp dla tirów. To wymaga całkowitej przebudowy dróg - wymienia Teresa Kamińska.
Dodatkowo przebudowywany będzie cały węzeł komunikacyjny, aby skomunikować teren z trasą Kwiatkowskiego oraz z autostradą A1. Żeby ułatwić pracownikom zatrudnionych na tych terenach, w planach jest również uruchomienie przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Teresa Kamińska zapewnia, że wielki przemysł nie będzie jedyną działalnością prowadzoną na terenach byłej stoczni.
- Chcemy również, żeby to był bufor między terenem przemysłowym a centrum miasta. To są wspaniałe grunty, więc np. w jednej z zabytkowych hal ciepłowni, którą chcemy pięknie zrewitalizować, będzie wytwórnia filmowa, nie tylko filmów animowanych, ale już mamy zainteresowanie władz Festiwalu Filmów Fabularnych, aby tam była możliwość zainstalowania studium filmowego - wyjaśnia prezes PSSE.
I dodaje: - To jest teren prawie w centrum Gdyni i chcemy, aby on był nie tylko piękny, ale żeby się świetnie wkomponowywał w miasto.
Zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2014 rok.
Czytaj także
- 2025-08-11: Dramatyczna sytuacja ludności w Strefie Gazy. Pilnie potrzebna dobrze zorganizowana pomoc humanitarna
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-07-08: Po latach spadków szara strefa tytoniowa w Polsce rośnie. Radykalne podwyżki akcyzy mogą przyspieszyć wzrost nielegalnego rynku
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-01-27: Zawieszenie broni między Izraelem a Hamasem to szansa na pomoc humanitarną dla Strefy Gazy. Ponad 90 proc. mieszkańców jest od niej odciętych
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.