Newsy

Krajowy rynek mebli rośnie wolniej niż eksport

2015-02-13  |  06:25
Mówi:Tadeusz Respondek
Funkcja:wiceprezes
Firma:Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli
  • MP4
  • Polski rynek mebli rośnie znacznie wolniej niż eksport krajowych producentów z tej branży. W ubiegłym roku za granicę sprzedano aż o 14 proc. więcej mebli, jednak w Polsce sprzedaż rosła znacznie wolniej. Szansa na wzrost jednak jest, bo Polacy coraz częściej wymieniają meble – średnio co 8 lat.

    Rynek krajowy rośnie w nieznacznym stopniu – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tadeusz Respondek, wiceprezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. ‒ Zmienia się jednak podejście do mebli. Dawniej klienci traktowali je jako zakup na całe życie. Młode pokolenie już dzisiaj nie chce takich mebli.

    Tę zmianę widać szczególnie w segmencie luksusowych mebli. Jak podkreśla Respondek, obecnie Polacy średnio co 8 lat chcą zmieniać elementy wyposażenia mieszkania. To trend podobny do tego, jaki panuje np. w branży motoryzacyjnej. Według Respondka ta skłonność może się jeszcze nasilać, co doprowadzi do jeszcze częstszej wymiany mebli.

    Poza większą częstotliwością zakupu krajowy rynek pobudza też poprawa koniunktury gospodarczej w Polsce. Zgodnie z badaniami OIGPM już w 2013 r. ponad 25 proc. klientów deklarowało, że kupiło w tamtym roku nowe meble. Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa kupujących może przybywać.

    Zakładamy, że wzbogacanie się Polaków ‒ mimo że potrafimy mocno na ten temat narzekać ‒ następuje i będzie następowało – ocenia Respondek.

    Z ubiegłorocznych badań TNS Polska na zlecenie Agata Meble wynika, że dwie trzecie Polaków deklaruje konieczność wymiany mebli w swoim mieszkaniu. Częściej są to osoby młode, do 29 lat, oraz kobiety. Ponad połowa przyznała, że zamierza zmienić wystrój wnętrz w najbliższym czasie, w związku z tym kupi też nowe meble. Przy wyborze najczęściej wskazywanym kryterium jest jakość, stosunek ceny do jakości oraz styl mebli. 

    To jednak nie wystarcza, by napędzić rozwój sprzedaży na rynku krajowym. Jak przypomina Respondek, badania sprzed kilku lat pokazały, że Polacy są dziesięciokrotnie mniej skłonni niż Niemcy do wydawania pieniędzy na meble. O ile statystyczny Polak jest gotowy przeznaczyć na meble 40 euro, to przeciętny Niemiec – 400 euro.

    Polska jako rynek wewnętrzny nie jest w stanie wchłonąć takiej ilości mebli, jaką produkuje polskie meblarstwo, dlatego jesteśmy skazani na eksport – podkreśla Respondek.

    Obecnie niemal 90 proc. produkcji polskiej branży meblarskiej trafia na eksport, głównie do Niemiec. W ubiegłym roku sprzedaż za granicę wzrosła średnio o 14 proc., a do Hiszpanii i Chin o nawet ponad 30 proc. Wartość eksportu polskich mebli sięgnęła w zeszłym roku 8 mld euro. Polska jest czwartym największym eksporterem mebli na świecie i siódmym największym producentem.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.