Mówi: | Tadeusz Respondek |
Funkcja: | wiceprezes |
Firma: | Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli |
Krajowy rynek mebli rośnie wolniej niż eksport
Polski rynek mebli rośnie znacznie wolniej niż eksport krajowych producentów z tej branży. W ubiegłym roku za granicę sprzedano aż o 14 proc. więcej mebli, jednak w Polsce sprzedaż rosła znacznie wolniej. Szansa na wzrost jednak jest, bo Polacy coraz częściej wymieniają meble – średnio co 8 lat.
‒ Rynek krajowy rośnie w nieznacznym stopniu – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tadeusz Respondek, wiceprezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. ‒ Zmienia się jednak podejście do mebli. Dawniej klienci traktowali je jako zakup na całe życie. Młode pokolenie już dzisiaj nie chce takich mebli.
Tę zmianę widać szczególnie w segmencie luksusowych mebli. Jak podkreśla Respondek, obecnie Polacy średnio co 8 lat chcą zmieniać elementy wyposażenia mieszkania. To trend podobny do tego, jaki panuje np. w branży motoryzacyjnej. Według Respondka ta skłonność może się jeszcze nasilać, co doprowadzi do jeszcze częstszej wymiany mebli.
Poza większą częstotliwością zakupu krajowy rynek pobudza też poprawa koniunktury gospodarczej w Polsce. Zgodnie z badaniami OIGPM już w 2013 r. ponad 25 proc. klientów deklarowało, że kupiło w tamtym roku nowe meble. Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa kupujących może przybywać.
‒ Zakładamy, że wzbogacanie się Polaków ‒ mimo że potrafimy mocno na ten temat narzekać ‒ następuje i będzie następowało – ocenia Respondek.
Z ubiegłorocznych badań TNS Polska na zlecenie Agata Meble wynika, że dwie trzecie Polaków deklaruje konieczność wymiany mebli w swoim mieszkaniu. Częściej są to osoby młode, do 29 lat, oraz kobiety. Ponad połowa przyznała, że zamierza zmienić wystrój wnętrz w najbliższym czasie, w związku z tym kupi też nowe meble. Przy wyborze najczęściej wskazywanym kryterium jest jakość, stosunek ceny do jakości oraz styl mebli.
To jednak nie wystarcza, by napędzić rozwój sprzedaży na rynku krajowym. Jak przypomina Respondek, badania sprzed kilku lat pokazały, że Polacy są dziesięciokrotnie mniej skłonni niż Niemcy do wydawania pieniędzy na meble. O ile statystyczny Polak jest gotowy przeznaczyć na meble 40 euro, to przeciętny Niemiec – 400 euro.
‒ Polska jako rynek wewnętrzny nie jest w stanie wchłonąć takiej ilości mebli, jaką produkuje polskie meblarstwo, dlatego jesteśmy skazani na eksport – podkreśla Respondek.
Obecnie niemal 90 proc. produkcji polskiej branży meblarskiej trafia na eksport, głównie do Niemiec. W ubiegłym roku sprzedaż za granicę wzrosła średnio o 14 proc., a do Hiszpanii i Chin o nawet ponad 30 proc. Wartość eksportu polskich mebli sięgnęła w zeszłym roku 8 mld euro. Polska jest czwartym największym eksporterem mebli na świecie i siódmym największym producentem.
Czytaj także
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-20: Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

K. Gawkowski: Polska w cyfrowej transformacji gospodarki awansowała do pierwszej ligi w Europie. 2,8 mld zł z KPO jeszcze ten proces przyspieszy
Uruchomiony na początku lipca przez Ministerstwo Cyfryzacji i BGK program „KPO: Pożyczka na cyfryzację” cieszy się dużym zainteresowaniem. Samorządy, uczelnie oraz firmy mogą wnioskować o wsparcie finansowe dla inwestycji w transformację cyfrową, m.in. modernizację infrastruktury czy cyberbezpieczeństwo. W sumie na ten cel trafi 2,8 mld zł (650 mln euro). Ze względu na krótki czas naboru obie instytucje organizują w poszczególnych województwach warsztaty dla wnioskodawców, które mają rozwiać ich wątpliwości przy przygotowywaniu wniosków.
Prawo
Koszty certyfikacji wyrobów medycznych sięgają milionów euro. Pacjenci mogą stracić dostęp do wyrobów ratujących życie

Od 2027 roku wszystkie firmy produkujące wyroby medyczne w Unii Europejskiej będą musiały posiadać certyfikat zgodności z rozporządzeniem MDR (Medical Devices Regulation). Nowe przepisy wprowadzają dużo ostrzejsze wymagania w zakresie dokumentacji, badań klinicznych oraz procedur certyfikacyjnych. Branża ostrzega, że część małych i średnich producentów nie zdąży się dostosować. Problemem jest także wysoki koszt i długi czas uzyskiwania certyfikatów. W konsekwencji z rynku mogą zniknąć urządzenia ratujące życie.
Infrastruktura
Nowe przepisy o ochronie ludności cywilnej wprowadzają obowiązkowe elastyczne zbiorniki na wodę. Mają one służyć w razie suszy, pożarów czy wybuchu wojny

Samorządy będą musiały posiadać m.in. elastyczne zbiorniki na wodę pitną i przenośne magazyny wody przeciwpożarowej. To element odpowiedniego przygotowania zasobów na wypadek sytuacji kryzysowych, kataklizmów czy wybuchu konfliktu, wprowadzony nowymi przepisami o ochronie ludności. Eksperci podkreślają, że tego typu rozwiązania to innowacyjne produkty, które nie tylko ułatwiają logistykę w sytuacjach kryzysowych, ale także mogą znacząco skrócić czas reakcji służb ratunkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.