Newsy

MON kupi 70 nowych helikopterów

2013-09-17  |  06:00
Mówi:Olivier Michalon
Funkcja:wiceprezes zarządu ds. sprzedaży na Europę i Azję
Firma:Eurocopter
  • MP4
  • Doświadczenie zdobyte przy dostawie 23 śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ułatwia Eurocopterowi rywalizację o kontrakt na helikoptery dla polskiego wojska. Należąca do europejskiego koncernu EADS spółka podkreśla, że śmigłowce te dobrze wypełniają swoje zadania.

     – Zdobyliśmy dzięki temu doświadczenie z instytucją podległą rządowi, bo LPR do takich należy, w procesie wymiany floty starych, poradzieckich śmigłowców na nowe, zachodnie maszyny. Wierzymy, że ta wiedza i doświadczenie stawiają nas w lepszej sytuacji, bo wiemy, w jaki sposób proces tego typu należy wykonać – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Olivier Michalon, wiceprezes zarządu Eurocoptera ds. sprzedaży na Europę i Azję.

    Teraz, zdaniem Michalona, producentowi łatwiej starać się o kontrakt na śmigłowce dla polskiego wojska.

    MON chce zamówić łącznie 70 śmigłowców, z czego najwięcej – 48 maszyn – trafi do Wojsk Lądowych. Pozostałe znajdą się w Marynarce Wojennej (w wersji przystosowanej do zwalczania okrętów podwodnych oraz ratowniczej) oraz do Sił Powietrznych. Poza Eurocopterem w postępowaniu udział bierze amerykański Sikorsky oraz włosko-brytyjska Agusta Westland.

    Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zamówiło łącznie 23 śmigłowce Eurocopter EC135, które zastąpiły zaprojektowane w ZSRR Mi-2. Pierwszy europejski śmigłowiec rozpoczął służbę w Polsce pod koniec 2009 r., a wymiana zakończyła się w 2011 r.

     – Ostatnio LPR odnotował stutysięczne lądowanie na śmigłowcach EC135 – zwraca uwagę Michalon. – Ten helikopter został zaprojektowany przez specjalistów od ratownictwa medycznego. Dzięki niemu Lotnicze Pogotowie Ratunkowe jest najbardziej nowoczesną jednostką tego typu w całej Europie.

    Michalon podkreśla, że dostawa EC135 dla LPR-u to kontrakt korzystny dla obydwu stron. Model jest najnowocześniejszym śmigłowcem zaprojektowanym do celów ratownictwa medycznego. Już w 2011 r. na całym świecie latało ponad 1000 śmigłowców tego typu – nie tylko w wersji medycznej. Michalon podkreśla, że jedną z zalet EC135 jest ich mniejszy rozmiar.

     – Z punktu widzenia lotniczego pogotowia ratunkowego i innych służb ratunkowych, które są wyposażone w śmigłowce, mniejsze gabaryty są zaletą, ponieważ śmigłowiec, który potrzebuje mniej miejsca na lądowanie, jest w stanie dotrzeć do miejsc, w których większe maszyny nie wylądują – zauważa Michalon.

    Równocześnie podkreśla, że w EC135 jest wystarczająco dużo przestrzeni, by umożliwić sprawne prowadzenie akcji ratunkowej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.